Sunday, September 23, 2012

Sukarnya baca politik Malaysia kini


Bukan tidak tahu baca politik di Malaysia kini, tetapi sukar untuk membacanya. Sudah ada yang membaca begitu dan begini.

Pendek kata, macam macam bacaan sudah kita dengar membuat Datuk Seri Mohd Najib Razak tidak berani membubar parlimen.

Pelbagai ramalan telah dibuat. Tun Mahathir Mohamad dua tiga minggu ini telah menyatakan umno/BN sudah cukup kuat dan sesuai dan boleh diadakan PRU 13.

Bukan setakat itu sahaja, malahan beliau sangat yakin umno/BN boleh menang 2/3 parlimen yang dinafikan pada PRU 12 lalu.

Seminggu dua ini Najib Razak ghairah bercakap pasal bubur parlimen dalam tahun ini juga dengan kata lain boleh di bubar bila bila masa saja dari sekarang.

Salah seorang kenalan rapat Najib buat ramalan bahawa PRU 13 akan diadakan pada 11  11.2012. Sejauhmana kebenarannya sama samalah kita tunggu.

Bercakap pasal politik dan piliharaya umum teringat saya nama Profesor  Negara Dr. Shamsul Amri Baharuddin yang baru sekali membuat kenyataan isu ustaz Nasharuddin Mat Isa yang lawan Karpal Singh.

PRU 12 Dr. Shamsul Amri Baharuddin menyatakan rakyat akan tinggalkan payung besar dan akan duduk dibawah payung kecil pula.

Ramalan beliau hampir hampir tepat bahawa pakatan rakyat dapat menafikan 2/3 parlimen dan empat buah negeri jatuh ke tangan pembangkang.

Setakat hari beliau belum buat sebarang ramalan dan mungkin akan bercakap apabila selesai membaca politik sedikit masa nanti.

Tidak munasabah beliau yang begitu arif berkepakaran dalam bdang politik Negara tak tahu membaca, sedangkan kebanyakan penganalisis politik Negara telah membaca dan menyatakan begitu dan begini.

Antaranya, Profesor Dr Ahmad Atory Huseian dari university Sains Malaysia telah selesai menabaca dan menyatakan DAP kekal memerintah Pulau Pinang. PAS kekal memerintah Kelantan. Pakatan rakyat tumbang di Selangor. Perak 50-50.

Kita tunggu ramalan Dr Shamsul Amri Baharuddin yang mungkin ianya suatu kejutan besar kepada umno/BN dan berita gembira untuk pembangkang PRU 13 nanti.

Atau kejutan besar kepada pembangkang dan berita gembira untuk umno/BN kerana sekatan pembangkang tawan Putrajaya berhasil.






No comments: