Sunday, May 20, 2018

Tidak boleh benci orang yang melakukan dosa?


Adakah orang curi ayam, larikan peti duit masjid dan mengendap perempuan mandi ketika Ramadan tidak boleh diambil tindakan?

pendapat Dr Afifi Dari Oxford Universiti bahawa kita tidak boleh benci dengan mereka yang melakukan dosa. Kita kena benci dengan dosa.

Pendapat ini banyak sokongan, Disman sokong pendapat itu.Bukan Disman seorang sahaja, malah ramai ustaz ustaz yang bercakap dalam TV sebarkan pendapat itu.

Maka orang yang mencuri ayam, larikan peti duit mesjid dan mengendap perempuan mandi memang boleh diambil tindakan mengikut pendapat tersebut.kerana mereka tidak boleh dibenci.

Jadi, Najib yang dikatakn salahgunakuasa itu juga tidak boleh dibenci. Kita kena benci dosa yang beliau lakukan, termasuk dosa baham duit rakyat berbilion ringgit.

Kita kena benci dengan dosanya, tidak boleh benci dengan pelaku dosa itu.

Pendapat ini sangat popular sekarang ini dan banyak sokongan kalangan agamawan Islam yang duduk bercakap dalam TV. Yahudi yang membunuh dengan kejam umat Islam di Palestin juga tidak wajar di benci?

Bermakna Datuk Seri Mohd Najib Razak yang melakukan jenayah kolar putih tidak boleh diambil tindakan. Tidak boleh menghukumnya miskipun beliau benar benar bersalah.

hal ini pernah berlaku pada Tun Daim Zainuddin bekas penyanggak ekonomi negara pada zaman Tun Mahathir jadi perdana menteri.

Tun Daim pernah disiasat(pengakuannya) apabila dilantik sebagai penasihat ekonomi kerajaan pakatan harapan.Bermakna dia (Tun Daim) tidak dihukum, manakala Anwar di hukum penjara sebanyak dua kali dan dibebaskan tanpa syarat untuk membolehkan beliau bergiat semula dalam politik.

Kerajaan Pakatan harapan yang di terajui Tun Dr Mahathir Mohammad kena hukum dosa Najib bukan hukum batang tubuh Najib walaupun dia bersalah?

Tun Mahathir tidak disiasat walaupun dikatakan ada harta sebanyak RM 44 bilion.Ini telah dipraktikkan oleh Mohd Najib Razak, iaitu tidak siasat Tun Dr Mahathir setelah dilantik sebagai perdana menteri ke -6.

Jika Tun Mahathir pegang pendapat tidak boleh benci dengan orang yang melakukan dosa dan hendaklah benci dengan dosa yang dilakukan Najib,sudah tentu siasat itu hanya sebagai siasatan sahaja, tidak lebih dari itu.

Tun Daim selamat, Tun Dr Mahathir dan anak anaknya juga selamat. Selamat atas muka bumi sahaja, tetapi mustahil boleh selamat diakhirat nant, Kerana Allah menyatakan azab seksa bagi mereka yang berdosa.

Jika kita berpegang dengan pendapat ini selepas ini kena tutup semua penjara.mahkamahkena tutup juga hakim hakim dan kaki tangan berkaitan kena diberhentikan, macam memberhatikan 17.000 pekerja politik di putrajaya.

Tak guna lagi ada polis, kerana mereka yang mencuri ayam, mengendap perempuan mandi dan mencuri duit mesjid tidak boleh dibenci, yang kena benci ialah dosa. Kerajaan kena hukum dosa. Macam mana hendak menghukum dosa sedangkan dosa ada, tapi tak nampak.

Oleh itu, sia sialah kerajaan  adakan undang undang untuk menghukum persalah.Persalah tidak boleh dihukum yang boleh dihukum ialah dosanya. mereka yang melakukan salahan boleh selamat dan dosa sahaja yang tak selamat.

Manusia jadi tak keruan apabila pendapat itu dipegang.

Friday, May 11, 2018

Lebih baik bekerjasama dengan BN


Negeri Perak punya masalah yang sangat besar dan sukar untuk melantik menteri besar, kerana  BN menang 27 kerusi dan pakatan harapan 29 kerusi.dan Pas 3 kerusi

Pakatan harapan boleh tubuh kerajaan jika Pas berkecuali dan menjadi pembangkang bersendirian.

Akan tetapi pas dikatakan ada minat hendak bekerjasama dengan mana mana parti untuk mentadbir negeri Perak .

Wajarkah Pas pilih pakatan harapan, sedangkan pengerusinya Tun Dr mahathir Mohammad yang juga perdana menteri ke 7 Malaysia itu anti Pas.

Wajarkah Pas pilih BN, sedangkan BN parti rasuah dan banyak salahguna kuasa yang membahayakan  negara.

Ramai yang tidak bersetuju Pas bekerjasama dengan mana mana parti, termasuk parti pakatanharapan yang memerintah kerajaan Malaysia.

Ramai juga yang tidak suka dan akan marah marah jika Pas bekerjasama dengan BN, kerana parti gabungan itu adalah paling rasuah.

Dan ramai yang mencadangan agar Pas jadi pembangkang bersama BN pada  kerajaan Pakatan harapan itu.

Felo penyelidik undang undang dan perlembagaan Malaysia (UTM) Dr Muhammad Fathi Yusof berkata langkah itu dilihat lebih startegik bagi memastikan proses pembentukan kerajaan baharu perak berjalan lancar Pas dijangka akan kerjasama dengan pakatan harapan.

Macam mana hendak bekerjasama dengan pakatan harapan sedangkan pengerusi enggan bertaubat dengan dosanya mempersenda sendakan undang undang syariah dan berkata kalau hudud dilaksanakan habis tangan orang islam dipotong.

Pas boleh bekerjasama dengan UMNO yang menjadi tulang belakang BN dalam isu nahi munkar amar ma’aruf dan Presiden Pas Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang pernah berkata yang dia boleh jadi penasihatnya.

Antara dua Parti BN dan Pakatan harapan mana lebih baik untuk pas melakukan kerjasama untuk pembentukan kerajaan.

Pakatan harapan sudah boleh membentuk dan melantik menteri besar sesiapa sahaja yang menang PRU 14 lepas, hatta dari DAP ke,jika Ia islam dari PKR ke, jika ia Islam dan BERSATU ke.

Hal ini akan berlaku macam kerajaan pakatan rakyat bermenterikan wakil rakyat pas ,Datuk Seri Nizar Jamaluddin hilang kerajaan dek 3 wakil rakyat lompat parti.

Dua wakil rakyat dari PKR dan seorang wakil rakyat dari DAP punca kerajaan perak tumbang dan bertukar tangan kepada kerajaan BN.

Oleh itu, ramai yang mahu agar pas bersendirian dan jadi pembangkang  yang baik  kepada kerajaan pakatan harapan bersama sama BN.


Tuesday, May 8, 2018

Pakatan harapan KO di Kelantan


Dua hari lepas ramai tanya penulis pasal sokongan pakatan harapan di Kelantan atas nama gelombang besar rakyat pada PRU 14 esok.

Penulis beri  jawapan pada garis kaji selidik yang di buat merdeka center,hanya 10 peratus sokongan terhadap pakatan rakyat di Negeri miskin rakyat kaya itu.

Sesungguhnya  bukan kaji selidik invoke Rafizi Ramli yang mengatakan Pas kosong di Kelantan pada PRU 14 ini.

Kajian selidik yang dbuat oleh Rafizi Ramli adalah kaji selidik retorik sedap mulut dan cakap besar yang melampau.

Penulis pernah ditawar untuk buat kajian rambang di Kelantan tidak lama dahulu oleh orang pas yang masuk amanah.

Beberapa kali masuk negeri miskin rakyat kaya ini secara sendirian untuk dapat maklumat orang kampong.(pengundi yang menentukan kalah menang sesebuah parti yang bertanding)

Keputusannnya benarlah kaji selidik yang dbuat merdeka center bahawa hanya 10 peratus sokongan rakyat Kelantan kepada pakatan harapan miskipun pelbagai fitnah dilakukan oleh Husam Musa pada kerajaan Pas itu.

Bayangkan 10 peratus sokongan rakyat Kelantan pada pakatan harapan pada PRU 14 ini.

Apakah yang akan terjadi pada calon yang bertandingan di 45 perusi DUN pada PRU 14 nanti.

Ada yang mengatakan 85 peratus calon pakatan harapan yang bertanding di negeri itu akan hilang deposit.

Pada penulis sejarah telah membuktikan PKR pernah diberi lapan kerusi DUN pada PRU 13, namun hanya satu kerusi sahaja yang menang.

Itu waktu PKR bekerjasama dengan Pas.

Bayangkan, apakah yang akan ter+jadi dengan calon amanah dan calon PKR yang bertanding semua 45 kerusi pada PRU 14,( 9 Mei 2018 esok) .

Kalau lapan kerusi boleh menang satu kerusi, sudah tentu 10 peratus sokongan itu hanya boleh membantu calon umno/BN menang pada PRU 14 esok.

Kesimpulannya, pakatan harapan kosong kerusi (KO)  Pas dan Umno berada digaris 50 -50 yang di katakan pas akan tumbang di Kelantan pada PRU esok.

Sama samalah kita tunggu keputusan PTU 14 malam esok.   


Thursday, May 3, 2018

Antara Pas tumbang di Kelantan dan Mustafa Mohammad kalah di DUN


Artikal penulis disebut oleh Dr Ridzuan Mohd Nor Calon Pas Parlimen Besut sebagai sebuah cerpen dan novel sahaja.

Tidak mengapa. Itu pandangan beliau terhadap usaha penulis sebagai penulis politik tanah air yang kerdil.

Ramai penganalisis politik tanah air yang buat ramalan bahawa Pas Kelantan tumbang pada PRU 14 ini.

Ramai juga penganalisis politik tanah air yang buat ramalan pas Kelantan tetap kekal memerintah negeri miskin rakyat kaya itu selepas PRU 14.

Penulis tidak bersetuju dengan penganalisis politik tanah air yang mengatakan pas Kelantan tumbang selepas PRU 14 yang akan diadakan pada (Rabu) 9 Mei 2018 ini.

Penulis bersetuju dengan penganalisis politik tanah air yang mengatakan Pas tetap kekal memerintah Kelantan selepas PRU 14 ini.

Mengapa penulis tidak setuju dengan penganalisis politik tanah air yang mengatakan pas tumbang kerana penganalisis itu penganalisis umno tegar

Penulis lebih bersetuju dengan penganalisis politik tanah yang mengatakan pas kekal memerintah Kelantan kerana mereka bukan penyokong tegar Pas.

Walaupun merdeka center dalam kaji selidiknya bahawa kini terdapat 55 peratus sokongan terhadap umno.hanya 35 peratus sahaja sokongan terhadap Pas dan 10 peratus sokongan terhadap pakatan harapan.

Mengikut kaji selidik merdeka center 10 peratus sokongan terhadap pakatan harapan menyebelahi umno dan 55 peratus dicampor dengan 10 peratus jadilah 65 peratus.

Bacaan inilah punca pas tumbang di Kelantan.

Pada hemat penulis umno hanya boleh menang tujuh kerusi DUN dan hilang tiga DUN Pada PRU 14 ini.

Antara Dun yang boleh dimenangi pada PRU 14 ini iaitu DUN Wakaf Baharu parlimen Tumpat yang dimenangi pas (Mohammad Rosdi Abdullah)  pada PRU 13 dengan majority 978 undi.

Kerusi DunTendung parlimen Pasir Mas yang di menangi pas ( Rozi Mohammad) dengan majoriti 978 undi.

Kerusi Dun Gual Periok parlimen Rantau Panjang yang dimenagi pas (Mohammad Awang) pada PRU 13 dengan majoriti 615 undi

Kerusi DUN Apam Putra parlimen Rantau panjang yang dimenangi pas ( Abdul Rosul Mohammad) pada PRU 13 dengan majority 879 undi.

Kerusi DUN Jelawat Parlimen Bachok yang dimenangi pas ( Abdul Aziz Kadir) pada PRU 13 dengan majority 102 undi.

Kerusi DUN Gaal parlimen Pasir Puteh yang di menangi pas ( Tuan Mazlan Tuan Mat) pada PRU 13 dengan majority 302 undi.

Kerusi DUN Guchil parlimen Kuala Krai yang dimenangi PKR ( Mohd Roslan Puteh) pada PRU 13 dengan majority 492 undi.

Dalam pada itu, Pas miskipun hanya  dapat 35 peratus sokongan sahaja itu boleh memenangi empat kerusi DUN, termasuk DUN Ayer Lanas parlimen Jeli yang di menangi Datuk Seri Mustafa Mohammad pada PRU 13  dengan majority 47 undi.

Kerusi DUN Kok Lanas parlimen Ketereh yang di menangi BN (Mohd  Alwi Che Ahmad)pada PRU 13 dengan majority 169 undi.

Kerusi DUN Selising Parlimen Pasir puteh yang dimenangi BN ( Zulkifly Ali) pada PRU 13 dengan majority 107 undi.

Kerusi DUN Dabong parlimen Kuala Krai yang dimenangi BN ( Romzi Abdul Rahman) pada PRU 13 dengan majority 279 undi.

Umno Kelantan hilang empat kerusi dan dapat tujuh kerusi DUN pada PRU 14 dan ditolak empat kerusi jumlahnya jadi tiga kerusi.

Kerusi yang diperolehi umno Kelantan pada PRU 13 sebanyak 12 kerusi dan dapat tambah 7 kerusi, jadi 19 kerusi dan hilang empat kerusi jadi 15 kerusi pada PRU 14 ini.

Inilah cerpen dan novel serta hasil daripada pengamatan penulis sejak Pas di tendang oleh Pakatan rakyat dan mengambil kira sokongan pertandingan tiga penjuru rakyat Kelantan terhadap Pas, umno dan pakatan harapan.  




Wednesday, April 25, 2018

Duduk kedai kopi


Duduk kedai kopi macam macam cerita kita dengar.Mungkin ada yang palsu dan mungkin ada yang benar.

Yang palsu jika difahami secara benar dia akan jadi benar dan yang benar jika difahami secara palsu akan jadi palsu.

 Orang umno yang tidak dicalonkan pada PRU 14 ini marah. Marah yang amat sangat.
Memang mereka marah, kerana hilang peluang untuk jadi kayaraya apabila jadi menteri besar, jadi EXCO. Jadi Menteri menteri dan timbalan menteri.

Apatah lagi jika jadi perdana menteri dan timbalan perdana menteri. Jadi kroni pun kayaraya.

Marah sungguh, kerana  tidak dipilih untuk bertanding pada PRU 14 yang bakal diadakan pada 9 Mei ini. Apatah lagi namanya digugurkan oleh parti.

Hal ini berlaku terhadap orang umno yang jadi ahli semata mata berniat nafsu dengan mahu cari kekayaan sepanjang hidup diatas muka bumi Allah ini.

Macam macam cerita kita dengar. Termasuk ada juga orang pas yang tidak dicalonkan mengamuk nak keluar pas.Insya Allah tidak akan jadi reality.

Cerita ini semacam tidak munasabah berlaku terhadap orang pas. Orang pas tak sama dengan orang umno.Tapi manusia yang memang beragam. Pelbagai ragam.

Macam puak Mat Sabu yang berkawan dengan DAP. kalah jawatan dalam muktamar agung tahunan lari tubuh parti lain.

Pada hal  Rasulullah SAW larang kita, jangan berkawan dengan jahat, nanti kita akan jadi jahat jugak nanti.

Inikan pula berkawan dengan Kafir yang sah musuh Allah musuh Rasulullah dan musuh Agama Islam.

Allah subhanahu wataala dah kata, jangan ikut orang kafir dan jangan sekali kali jadi macam orang kafir. Ikut orang kafir juga dan jadi macam orang kafir jugak nak senang didunia.

Bukan setakat ikut orang kafir,malah sudah ada yang kata kafir lebih baik dari orang melayu yang islam. Dap jaga Islam di Pualau Pinang. Kerajaannya pula lebih  baik berbanding kerajaan Melayu.

Pelik sungguh orang melayu, dah tahu mereka itu kafir mereka itu kumonis, duduk berkempen bersungguh sungguh supaya DAP memerintah Negara ini.

Mereka lebih suka kafir jadi pemerintah daripada orang Melayu.Ingat, Sejahat jahat orang melayu jahat lagi orang kafir.Mereka musuh Allah.

 Kita bimbang takut takut perangai buruk itu berjangkit kepada orang Pas. Macam demam sesema. Kalau kurang awas mudah berjangkit.

Lebib lebih lagi darah kita sudah tidak kuat lagi. Bayangkan sudah lanjut usia macam macam masalah muncul

Macam macam penyakit ada, Kencing manis, darah tinggi. lemah jantung , masalah buah pinggang, gaoat dan sebagainya lagi.

Sudah ada orang umno yang tak dicalonkan bertanding menyuarakan akan bertanding atas tiket bebas Pada PRU 14 ini.

Dahulu macam Kamilia Ibrahim timbalan pengerusi wanita dah masuk Pas ahli seumor hidup bertanding aras tiket bebas di Parlimen Kuala Kangsar memperolehi 447 undi sahaja.  

Hari ini Bos Jasa Datuk Dr. Puad  ZarKahsi yang tidak dicalonkan telah menyuarakan akan bertanding atas tiket bebas.

Entah parlimen mana yang akan dipilihnya.belum dinyatakan lagi.sudah tentu Parlimen Batu Pahatlah tu.

Di Terengganu ada juga orang umno yang tidak dicalonkan untuk bertanding pada PRU 14 sudah mula bertindak mengosongkan  markas markasnya.

Setakat hari ini belum ada seorang pun yang menyuarakan akan bertanding atas tiket bebas sepertimana yang dinyatakan oleh bos JASA.

Di Kelantan ada seorang sahaja yang tidak dicalon merasa terkilan kerana tidak dimaklumkan terlebih dahulu. Pada hal apa salahnya dimaklumkan lebih dahulu sebagai tindakan beradat.Marah jugak

Inilah sifat orang umno yang memang punyai niat nafsu nak jadi kayaraya tidak terpileh untuk jadi calon pada PRU 14 ini.

Datuk Zaid Ibrahim orang umno dipecat, masuk PKR dapat bertanding Hulu Selangor, kalah dan keluar PKR masuk DAP, tidak dicalonkan untuk bertanding, marah amat sangat dengan DAP.

DAP Parti Rasis, Kata Tun Dr Mahathir tak kan nak beri orang melayu bertanding. Kalau diberi jugak pasti tak menang.

Sebab itu GERAKAN tak satu kerusi pun,Demikian juga MCA ada satu dua tiga kerusi sahaja yang boleh menang pada PRU 13 lepas.Mereke undi DAP agar boleh jadi memerintah Malaysia.

Orang China tak undi orang melayu miskipun calon itu ahlinya. China tetap pilih China juga, walaupun bukan dari partinya.macam di Parlimen Teluk Intan dahulu.

Thursday, April 19, 2018

Hebat calon pakatan harapan


Tengok pada hebatnya calon pakatan harapan yang akan bertanding di DUN kemunting Perak, sah, pembangkang boleh menang dan memerintah Negeri Perak selepas PRU 14 ini.

Mengapa tidak? Bayangkan seorang prof Ir.Dr. UTP telah dan sanggup  mengorbankan kerjayanya  sebagai seorang prof terjun dalam politik yang jelas bercanggah dengan ajaran Islam..

Lainlah jika ia seorang prof bersara macam Almarhum Profesor Datuk Shahnon Ahmad yang pernah terjun dalam arena politik Pas. Politik Islam.

Ini seorang prof yang masih belum bersara sanggup mengorbankan kerjaya profesornya semata mata terjun dalam arena politik pakatan harapan.

Politik itu adalah politik kafir yang disokong puak puak kristian dan Yahudi dunia.

Pada hal dunia politik yang dipilih oleh Prof Ir Dr Muhd Fadhil Nuruddin yang akan diletak bertanding di DUN kemunting perak itu berada di zon merah (panas).

DUN Kemunting Perak milik Datuk Mohamad Zahir,  yang memperolehi 11,784 undi (UMNO/BN) mengalahkan calon Pas, Mohamad Fkhruddin, yang memperlohi 10,887 dengan majority 887 undi.

Macam mana calon pakatan harapan boleh menang? Atas fakta apakah dia boleh menang. Mungkin kerana dia seorang Prof Ir Dr pensayarah Universiti.

Jika ia tiga penjuru sudah tentu tidak masuk akal, kerana umno/BN memperolahi undi solid pada PRU 13. Demikian juga calon Pas.

Tidak dinafikan fakta pengundi atas pagar berubah angin pada PRU 14 yang digambarkan sangat terbeban dengan GST.

Apa apa pun pengundi atas pagar kebanyakannya mendapat BRIM sejumlah RM 1,200 dan akan ditambah menjadi RM 2,000 pada bayaran jun 2018 ini

Jika atas fakta calon pakatan harapan seorang Prof Ir Dr tidak wajar dijadikan hujah kerana ada  calon umno/BN yang ada gelaran PHD (dr)  tewas. Apatah lagi calon pakatan harapan yang  baru macuba nasib dalam  PRU 14 ini.

Mengapa? Kerana Dr. Asraf Wajdi Dasuki pensyarah Universiti islam Antaranagsa Malaysia pernah diletak bertanding di Parlimen Tumpat Kelantan pada PRU 12. dan kalah ditangan Kamaruddin Jaafar, setiausaha agung Pas.

Atas nama kroni beliau dilantik sebagai senator dan timbalan menteri di jabatan perdana menteri.

Dengar kabar Dr Asraf akan diletak bertanding di parlimen Pasir Puteh pulak yang dimenangi Nik Mazian Nik Mohamad  memperolehi 46,151 mengalahkan Mansur Salleh yang memperolehi 35,527 undi  pada PRU 13 dengan majority 10,624 undi.

Seorang lagi calon pakatan harapan yang juga hebat kerjajayanya sebagai doctor pakar Datuk Dr Abdul Halim Yusof yang akan diletak bertanding di parlimen Kubang Kerian pada PRU 14 ini.

Parlimen Kubang Kerian milik Ahmad Baihaki Atiqullah yang memperolehi 35,510 undi mengalah calon umno/BN Anuar Sufian yang memperolehi 18,769 undi dengan majority 16,741 undi.

Prof. Ir Dr. Muhd Fadhil  dan Datuk Dr Abdul Halim Yusof memang calon hebat untuk mengalahkan calon Pas di DUN kemunting Perak dan Parlimen Kubang Kerian Kelantan pada Pru 14.

Ingat, Dr Aziz Bari prof undang undang UIAM pernah bertanding atas tiket PKR pakatan rakyat di Parlimen Sabak Bernam pada PRU 13 memperoleh 14,741 undi,kalah ditangan Mohammad Faslah Fakeh (umno/BN) memperoleh 16,387 undi dengan majority 1,416.

Makumat tokoh hebat pakatan harapan ini bukan dari sumber rasmi pakatan harapan.Ia menerusi maklumat Facebook yang tersebar secara meluas selepas SPR mengumumkan tarikh penamaan calon 28 April 2018 dan hari mengundi 9 Mei 2018.

Dan ramai lagi professor  Profesor bersara daripada university seluruh Malaysia ini yang akan diletak bertanding parlimen atas nama pakatan harapan pada PRU 14 ini untuk tawan putrajaya.




Tuesday, April 10, 2018

Betul kah Pas kena tipu


Sebelum ini macam macam tuduhan terhadap Pas. Itu dan ini. Pas dikatakan kena tipu oleh umno BN. Ada juga yang berkata atas darat kering Pas di tipu Najib.

Pada (Khamis) Lima April dua ribu lapan belas Dewan Rakyat tak jadi bahas usul persendirian Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang RUU 355.

Apabila  Rang undang-undang persendirian untuk mencadangkan pindaan terhadap Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau Akta 355 tidak akan dibahaskan di Dewan Rakyat.

Pada hal usul itu dijadualkan dalam aturan urusan mesyuarat hari ini.Tidak jadi bahas juga kerana Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said hanya mencadangkan untuk membahaskan usul dibawa Menteri Kewangan.

Pas sekali lagi dituduh dengan macam macam tuduhan. Ada yang berkata Pas kena kencing  lagi.

Pelbagai sindiran dilakukan, termasuk menghina Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang  dan di hentam bertubi tubi oleh musuh politik yang mahu mmenghancurkan parti islam semalaysia itu.

Yang paliknya, ada yang berkata Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang musuh dalam selimut pas nombor satu.

Sehubungan dengan itu, Penulis berfikir sejenak dan dapat buat kesimpulan bahawa  semua  hamba syaitan adalah musuh politik Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang.berhati hatilah.

Pada hemat penulis Pas seringkali tertipu dan ditipu. Mengapa tidak? Kerana orang munafik memang suka menipu.

Sifat orang munafik apabila berjanji tidak ditepati. Apabila diberi amanah di khianati. Apabila ber cakap mereka berbohong.

Persoalan yang timbul kini, Pas duduk dalam rumah orang. Bukan dalam rumah sendiri. Nak buat macam mana apabila tuan rumah tak nak hidang makanan waktu makan malam.

Bolehkah kita paksa tuan rumah menghidangkan makanan kepada kita. Menang kita tidak boleh paksa tuan rumah.

Tuan rumah janji hendak hidang makanan makan malam.Tunggu punya tunggu hidangan tak datang juga.

Itu adalah hak tuan rumah bukan hak kita. Kita kena keluar cari makan sendiri  untuk isi perut yang lapar.

Demikianlah dengan apa dilakukan oleh kerajaan yang berjanji hendak bahas RUU 355 pada khamis lepas.

Pas dan para pemimpinnya yang di tuduh dengan macam macam tuduhan  harus bersabar dan kena bersyukur.

InsyaAllah, Allah bersama orang orang yang bersabar dan bersyukur.Malah nama bail pas masih terpelihara dan tidak tercelar pun.

Pada hemat penulis dalam hal ini, RUU 355 telah dibentang, disokong dan tinggal belum dibahas, kerana  ini bukan bidang kuasa Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Presiden Pas datuk Seri Abdul Hadi Awang sudah buat tanggungjawab beliau sebaik mungkin mengikut prosedur ditetapkan pihak kerajaaan.

Usul itu mencadangkan pindaan pada Akta 355 untuk hukuman lebih berat dikenakan ke atas pelaku kesalahan syariah.

Ia mencadangkan hukuman maksimum terhadap pesalah syariah dinaikkan kepada 30 tahun penjara, denda RM100,000 dan 100 sebatan , daripada 3 tahun penjara, denda RM5,000 dan 6 sebatan .

Rakyat melihat isu ini bahawa kerajaan (tuan Rumah) lebih utamakan RUUnya sendiri berbanding RUU355 persendirian. Rakyat jelata boleh menilai hal ini.

Itu adalah bidang kuasa kerajaan dan bidang kuasa Pas ialah membawa usul RUU 355 untuk dibentang dan dibahaskan dan dilulus untuk memperkasakan mahkamah syariah.