Sunday, February 18, 2018

Hebat Mohamad Sabu



Memang Mohammad Sabu seorang tokoh politik yang hebat. Hebat sungguh. Sungguh hebat.

Mengapa tidak? Bayangkan ketiga tiga tokoh daripada parti Islam Semlaysia (PAS) yang selama ini sangat dikagumi dan disanjungi itu dipertikaikan.

Dengan kata lain Mohammad Sabu ketika berceramah di Kelantan baru baru ini mempertikaikan ketokohan bekas presiden Pas ustaz Fadzil Mohd Nor.

Bukan setakat itu sahaja beliau mempertikaikan ketokohan bekas mursyidul Am PasTok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sebelum ini beliau cuba memburuk buruk nama baik Presiden Pas Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang di khlayak ramai menerusi siri ceramahnya.

Hari ini beliau berkata "Sekarang saya menjadi Presiden Parti AMANAH. Saya tidaklah sehebat Ustaz Fadzil Mohd Noor, tidak langsung sehebat Tok Guru Nik Abdul Aziz, juga tidak sehebat Tok Guru Haji Hadi. Saya hanyalah pemimpin kecil, memimpin sebuah parti.

Kata beliau lagi,Sebarang keputusan kami ambil secara perundingan, secara perbincangan. Kerana dalam AMANAH tak ada pemimpin yang boleh dictate, yang boleh mengatakan "ini", "buat ini", "jangan buat itu". Kerana kita cuba selesaikan dalam bentuk musyawarah dan keputusan terbaik kita ambil. Sebab itulah saya tidaklah menjadi ketua setahap pemimpin-pemimpin yang saya sebut tadi."

Bermakna belaiu buat keputusan secara rundingan dan ketiga tiga tokoh dua orang bekas pemimpin pas buat keputusan secara peribadi yang dinyatakan buat ini dan jangan buat itu.

Sesungguhnya dari segi agama Islam keputusan yang yang terbaik dibuat secara rundingan (syura) dan amat buruk jika setiap keputusan dibuat mengikut hawa nafsu (peribadi).

Yang pelik lagi aneh Tun Dr Mahathir Mohammad yang di tuduh diktatur dan maha firaun serta zalim dikagum dan sanjungi semula.

Pada hal Tun Dr Mahathir yang dikatakan sudah berubah oleh Anwar Ibrahim masih itu tak nampak tanda tanda yang dia sudah berubah.

Ini menunjukkan dia (Tun DR Mahathir) dikatakan oleh Dr Badrul Amin sudah bertaubat, akan tetapi kelihatan masih belum bertaubat lagi.

Kalau Tun Dr Mahathir sudah bertaubat mana mungkin masih mempersenda sendakan Islam dengan isu jika babi disembelih sebut nama Allah.

Kesimpulannya, bahawa Tun Dr Mahathir yang bekerjasama dengan Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang jelas dan nyatakan menentang syariat Allah itu lebih baik berbanding Ustaz Fadzil Mohd Nor, Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang.


No comments: