Wednesday, September 19, 2018

Mereka takut masuk penjara



Dikatakan seramai 18 orang Ahli parlimen umno akan keluar parti dalam masa terdekat ini.

Semalam, hari selasa, Datuk Seri Mustapa Mohamed Ahli parlimen Jeli Kelantan sudah isytihar keluar umno, sekaligus meletak jawatan yang disandang dalam parti yang sedang diuji itu.

Alasanya, bahawa umno sekarang ini sudah lari dari perjuangan sebenarnya.
Hari ini Bekas menteri luar Datuk Seri Anifah Aman turut isytihar keluar parti dengan alas an bahawa umno gagal membela rakyat Sabah.

Datuk Seri Hishamuddin Husein, bekas menteri pertahanan dikatakan sudah jumpa Tun Dr Mahathir Mohammad.

Mungkin akan mengisytiharkan diri keluar umno dalam masa terdekat ini supaya salahlaku semasa sepanjang jadi menteri pertahanan dulu itu tidak disiasat.

Pada hemat penulis, tindakan mereka itu bukan apa, mereka takut masuk penjara,

Mengapa tidak? Perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohammad telah arah SPRM supaya siasat bekas bekas menteri dan bekas bekas timbalan menteri.

Inilah yang membuat mereka tertekan, kerana sepanjang menjawat jawatan menteri dan timbalan menteri kebanyakannya terbabit dengan salahguna kuasa atas nama ketirisan.

Oleh itu, mereka mahu tidak mahu terpaksa keluar parti agar dapat mengelak daripada tindakan yang akan dikenakan.

Lebih lebih lagi kebanyakan mereka sudah ada fail sisatan SPRM di bahagian risikan dan siasatan yang mana memang tidak boleh lari lagi kecuali keluar parti atau menyertai parti yang memerintah Malaysia sekarang.

Demikianlah tindakan mereka yang ada dosa sepanjang diberi amanah oleh rakyat jelata untuk selamat diri daripada masuk penjara.


No comments: