Saturday, January 2, 2010

Orang UMNO memang begitu

Jika orang waras fikirannya memang mempertikaikan pemberian “ wang ehsan” kepada Kelantan.

Jika mereka waras fikirannya. Tapi bagi yang tak waras fikirannya pasti setuju dan berkata, kan baik, kerana ia boleh memacukan pembangunan di negeri serambi Mekkah itu.

Sama ada mereka sedar atau tidak itulah realitinya. Orang Umno mahupun bergelar profesor, profesor madya sekali pun, tetap menyokong searatus peratus pemberian wang ehsan kepada Kelantan.

Bagaimana pun Datuk Aziz Deraman bekas pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka telah menegak benang basah dalam perkara itu melalui tulisannya dalam akhbar sinar harian diruangan khas geger sakmo bertajuk: “suara suara dari serambi mini”.

Saya rasa tercuit sikit apabila beliau berkata,urusan royalty minyak tidak hanya bergantung kepada satu dua factor, bahkan pertimbangan lain termasuk politik.Politik UMNOlah yang buat celaka dalam banyak perkara. Termasuk hampir hampir jual Negara.
Melayu turut terpinggir apabila wujudnya pembangunan.

Royalti minyak ada perjanjiannya dan “politik” yang menjadi penghalang besar yang pernah berlaku pada negeri Terengganu. Semasa UMNO memerintah royalty dibayar. Apabila PAS memerintah royalty ditarik balik atas alasan yang tidak rasional.

Politik jahat inilah yang membuat royalty minyak yang patut dibayar kepada Terengganu ditarik baik sekarang ini padam muka UMNO royalty 5 peratus belum boleh dibayar, kerana saman kerajaan belum ditarik balik.

Demikian juga apa yang berlaku pada negeri Kelantan. Atas sebab Kelantan diperinmtah oleh PASlah royalty minyak dijadikan “wang ehsan” yang dikira oleh Aziz Deraman sebagai baik untuk rakyat Kelantan.

Wang Ehsan yang diagih di Terengganu selama ini, rakyat yang sokong PAS dinafikan haknya. Usah wang ehsan, malah wang zakat tergamak mereka selewengkan.

Aziz Deraman setuju dan disebut politik punca segalanya.Jika namanya masih nama UMNO baik siapa sekalipun itulah amalan wajib dilakukan terhadap musuh politik.

Itulah bentuk senjata yang paling mujrab untuk menumbangkan musuh mereka sepertimana UMNO Terengganu mnunbangkan kerajaan PAS pada pilihanraya umum ke11 2004.

Itulah rasional orang yang berjuang atas nama UMNO miskipun ada cadangan jangan berkelahi sesame sendiri, tetapi bukan sahaja ajak berkelahi sesama sendiri, malah tergamak mengkhianati bangsa sendiri demi kepentingan politik dan peribadi.

No comments: