Sunday, May 2, 2010

60 juta untuk atasi kesesakan bandaraya Kuala Terengganu

Atas nama kesesakan lalu lintas bandaraya Kuala Terengganu pihak kerajaan membelanjakan wang rakyat sebanyak Rm 43 juta.

Empat puluh tiga juta wang rakyat habis dibelanjakan untuk membina jalan sehala dari Chorung Lanjut ke simpang empat jalan sultan Ismail. Dari bangunanan Majlis bandaraya sampai ke Batas baru.

Kesesakan lalu lintas yang dijangka selesai masih tidak selesai selesai juga. Malahan kesesakan lalu lintas bandaraya Kuala Terengganu menjadi semakin sesak.
Atas nama kesesakan lalu lintas itu juga kerajaan telah memperuntukan wang rakyat sebanyak Rm 60 juta lagi.

Wang rakyat sebanyak RM 60 juta itu, dijangka masalah kesesakan lalu lintas disekitar pusat Bandar raya itu dapat diselsaikan berikutan langkah kerajaan menaik taraf beberapa jalan utama yang akan mula dilaksanakan pertengah tahun ini.

Itulah harapan menteri Besar Datuk Ahmad Said dan juga harapan rakyat Terengganu yang mahu supaya kesesakan lalu lintas Bandar raya Kuala Terengganu beres.

Jika dahulu jalan sehala dikatakan boleh menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas Bandar raya Kuala Terengganu.

Setelah RM 43 juta dibelanjakan, masalah kesesakan lalu lintas tidak juga selesai. Apabila jalan sehala siapkesesakan tidak dapat di selesaikan, malahan lalu lintas semakin sesak dibuatnya.

Tetapi kali ini jalan sempit pula dikatakan punca kesesakan lalu lintas dan projek pelebaran jalan pula akan dilaksanakansekaligus untuk menaik taraf longkang longkang sedia ada.

Apakah ia akan menjadi reality?

Jalan sempit akan dilebarkan dan longkang longkang sedia ada akan dinaik taraf yang dijangka siap dalam tempoh 18 bulan yang menelan belanja sebanyak RM 60 juta itu.

Kos untuk mengatasi kesesakan lalu lintas Bandar raya Kuala Terengganu menelan belanja RM 103 juta setakat ini. Apakah ianya berupaya menyelesaikan permasalahan kesesakan lalu lintas yang semakin hari semakin sesak itu.

Pelebaran jalan yang dinyatakan oleh Ahmad said, terutamanya jalan Gemia yang sebelum ini tidak pernah mengalami kesesakan lalu lintas akan menjadi empat lorong sehingga ke Bukit Besar sejauh lima kilometer akan jadi reality?.

No comments: