Wednesday, June 15, 2011

Negara Islam adalah negera kebajikan

Kita tak nafi dengan apa yang diperkataan oleh Datuk Seri Najib Razak bahawa Negara ini adalah Negara berkebajikan.

Mengapa? Kerana kerajaan Umno/BN sudah sekian lama melakukan kebajikan. Malah sudah ada menteri kebajiklan dan juga jabatan kebajikan untuk membantu rakyat, termasuk rakyat yang mampu disamping yang tak mampu.

Yang paling ketara sekali kerajaan umno/ BN telah mengujudkan “loteri kebajikan” dengan tujuan bahawa inilah kebajikan yang dilakukan oleh kerajaan konon.

Tak salah ingat saya, sebuah masjid di negeri Perak dibina mengguna “wang haram” mungkin termasuk hasil loteri kebajikan yang sudah dimansuhkan itu.

Sekali lagi saya kata kita boleh setuju dengan perdana menteri bahawa Negara ini adalah Negara kebajikan yang bercanggah dengan kebajikan Islam atau dengan kata lain kebajikan Islam palsu yang dijadikan amalan sekian lama.

Mengapa saya boleh setuju, kerana Negara China kominis juga ada kebajikan terhadap rakyat yang hidup miskin.

Tak mustahil umno/BN melaksanakan kebajikan, tetepi yang dilaksanakan itu bukan kebajikan yang danjurkan oleh Rasulullah SAW dan sahabat sahabat waktu memerintah Madinah.

Saya dah kata sesungguhnya negera berkebajikan utarakan ini akan ditolak bulat bulat atas sebab "tak faham" apa dia negara "berkebajikan" menurut perspektif Islam tulen.

Saya tak hairan dengan pandangan Datuk Seri Najib, kerana Tok Gurunya Tun Mahathir yang bijaksana juga tak faham negara kebajikan.Sama ada dia buat buat tak faham atau sengaja menolak kebenaran Islam, itu hal dialah.

Tun Mahathir yang bijaksana tak faham apa dia negara Islam tulen, kerana beliau selama lamanya menolak dan tidak berpegang dengan wasiat yang ditinggalkan oleh Nabi SAW iaitu Al Quran dan Sunnah.

Kita tak nafi memang negara malaysia juga negara islam, tetapi Negara Islam palsu ala Malaysia yang bermazhab "murji'ah" dan jahilah yang juga Islam dari pecahan 73 puak itu.

Saya setuju, kerana Islam perpecah kepada 73 puak. Tapi kena ingat, cuma satu saja yang diterima Allah iaitu yang ikut Rasulullah SAW.Manakala yang lain itu sesat lagi menyesat.

Nak beritahu bahawa megara kebajikan ialah negara Islam tulen seperti yang telah ditunjukkan oleh Nabi SAW dan sahabatnya ketika memerintah Madinah.

Dengan kata lain negara islam adalah negara berkebajikan, bahawa Perdana menteri membebankan dirinya dan juga kelurganya dengan berkorban, ia dan keluarga sanggup menjerut perut, sedangkan rakyat hidup kekenyangan.

Perdana menteri sanggup tidur diatas tanah, memakai baju yang kasar dan sanggup buat apa (korban apa saja) demi rakyat, agama dan negara.

Perdana menteri merasa cukup bahagia dengan apa yang ada pada diri. Tidak gila kuasatak rakus dengan mengumpulkan harta sebanyak mungkin yang mampu sepertimana yang dijadikan amalan para pemimpin umno.

PAS hanya sebuah parti politik sebagai wadah yang dasarnya menjurus kearah mendaulatkan Islam.

Tak pasti pemimpinnya boleh melakukan apa yang pernah dilakukan oleh Saidina Umar ketika menjadi khalifah.

Demikian juga parti UMNO yang dasarnya memperjuangkan nasib orang Melayu.

Atau dengan kata lain, membela Melayu. Tapi setelah diberi amanah untuk memerintah selama 50 puluh tahun lebih, jelas ia menjadi pengkhianat bangsa Melayu, Islam dan negara.

Pada saya, negara Islam adalah negara berkebajikan sepertimana yang negara Islam di zaman Nabi SAW dan sahabat.

Macam mana Datuk Seri Najib Razak boleh dakwa kerajaan yang ada sekarang ini adalah kerajaan berkebajikan, sedangkan subsidi beras , gula dan minyak ditarik punca harga beras gula dan minyak naik.

Kalau kerajaan yang ada sekarang ini keraajaan berkebajikan, jika beras gula dan minyak serta letrik naik mahu tak mahu mesti ada insentif lain untuk membantu dan menolong meringankan beban yang terpaksa di tanggung .

Misalnya. Kenaikan harga gula sesuai dengan slogan rakyat didahulukan parlu ada jenis gula lain yang harganya lebih murah selain gula sedia ada,ia itu gula yang diperbuat dari nira nipah ke. Demikian juga beras. Apa tah lagi minyak petrol.

Kerajaan harus ada insentif mengujudkan minyak RON lain selain Ron 95 dan RON 97 yang jelas kenaikannya menjadi punca kenaikan harga barang keperluan rakyat.

Kerajaan mesti ada RON 93 yang harganya lebih murah berbanding RON 95 yang berharga RM1.90 satu leter dan RON 97 yang berharga RM 3.00.

Jika kerajaan boleh berbuat demikian ada kemungkinan dakwa an bahawa kerajaan yang memerintah sekarang sesuai dipanggil atau digelar kerajaan berkebajikan miskipun kurang menepati hakikat sebenar, kerana para pemimpin begitu rakus mengumpul harta.

No comments: