Saturday, November 26, 2011

Di Mekah, Rosmah tak tutup aurat?

Kawan saya yang baru saja pulang dari menunai fardhu haji berkata pada saya di Mekah Rosmah tak bertudung.

Jika dia tak tutup aurat boleh terima, kerana terlalu ramai perempuan yang menyahut seruan sebagai tetamu Allah di Mekkah tak tutup aurat.

Termasuk kaum lelaki yang memakai ihram ketika mengerjakan umrah.Tak terkuali ketika mengerjakan fardhu haji. Ini pengalaman saya ketika mengerjakan umrah dan haji suatu ketika dulu.

Betul kah begitu? Tengok dalam laporan media semasa di Mekah kelihatan ia sentiasa bertudung tapi mengapa kawan saya itu berkata Rosmah tak bertudung?

Tudung dan tutup aurat suatu yang berbeza. Ada yang bertudung tapi tak tutup aurat. Ini telah dijelaskan oleh Hadis Rasulullah SAW bahawa “mereka berpakaian tetapi bertelanjang”.

Itu mereka yang berpakaian, termasuk bertudung.Apatah lagi mereka tak pakai tudung(tak tutp aurat) yang apabila keluar rumah segala amalannya tidak di terima selama lamanya.Minum arak hanya 40 hari saja amal ibadah tidak diterima.Cuba bayangkan besar atau kecil dosa tak tudung aurat.

Bercakap pasal tutup aurat di Mekah memang suatu yang sangat lazim, malahan ada yang berihram pun terbuka auratnya.Ini bagi mereka yang tidak ikut spek yang dikehendaki syarak.

Kebanyakan berlaku pada perempuan yang memakai seluar panjang yang nampak bentuk tubuhnya. Hal ini berlaku pada jemaah Indonesia yang pakai ihram ketika mengerjakan umrah meqa’di Bea Ali dan Tananim.manakala lelaki pula nampak pusat dan lutut.

Pendek kata terlalu ramai jumlahnya mereka ke Mekah mengerjakan umrah dan fardhu haji yang tak sempurna ihramnya. Yang tak pakai tudung mungkin tak kelihatan. Boleh dikatakan mereka yang datang ke Mekah semuanya bertudung. Cuma ia tak tutup aurat

Atas sebab itu saya naik hairan apabila kawan say a yang baru saja pulang dari tanah suci itu berkata Rosmah tak bertudung sedangkan kelihatan laporan media massa ia sentiasa bertudung dan tak tutup aurat kemungkinan berlaku. Mungkin jambul terkeluar ketika dalam majlis bertemu dengan jemaah haji rakyat Malaysia.

Tak lama kemudian kawan saya itu sebut “ saya bersalam dengan Najib” bermakna dia dekat dengan Posisi Rosmah dan dapat lihat bahawa Rosmah tak bertudung seperti mana yang dikehendaki syarak.

Mungkin itulah yang di maksudkan kawan saya bahawa Rosmah tak bertudung. Bukan bogel tak ada tudung langsung. Rosmah bertudung tapi tak sempurna.Itu saja.

Kalau kawan saya sebut Rosmah tak tutup aurat barangkali boleh terima seratus peratus, kerana semenangnya dia tak tutup aurat dan malah tak bertudung selepas pulang dari mengerjakan fadhu haJI baru baru ini ketika bersama Najib di Bali.

No comments: