Wednesday, March 14, 2012

Shahrizat tak letak jawatan tapi tamat tempoh senatornya

Datuk Seri Mohd Najib Razak kelihatan gembira apabila menerima surat peletakkan jawatan Shahrizat. Tentu penasihat politiknya juga puashati, kerana nama buruk perdana Malaysia 1 malaysia sudah Nampak sedikit bersih.

Pada penulis, Shahrizat tak letak jawatan, sebaliknya telah tamat tempoh senatornya pada 8 April ini. Tidak lebih daripada.

Boleh kita andaikan, Shahrizat berkata, undur dirinya dari kabinet itu tiada kena mengena dengan kes NFC milik suaminya. Atau dengan kata lain pengunduranya itu bukan atas sebab itu.

Pada penulis pengunduran Shahrizat dari menjadi menteri semata mata hendak bersih nama Perdana menteri demi pilihanraya umum ke 13 yang akan diadakan pada bulan Jun ini.

Betul ke begitu. Kalau betul begitu tiada sebab mesti letak jawatan. Apa salah shahrizat sehingga boleh bertindak tulis surat letak jawatan berkuatkuasa pada 8 April iaitu tamat tempoh jawatan senator yang dilantik untuk membolehkan dia dilantik sebagai menteri.

Mengapa tulis surat. Tak tulis surat pun jawatannya pasti akan tamat pada tarikh 8 april ini jika senator tidak diambung sepenggal lagi.Lebih baik jangan berlakon, kerana rakyat sudah sedia maklum bahawa kebanyakan yang dalam umno/BN bijaksana belaka tapi jahat.

Bukan kah pelantikan jawatan senator boleh di sambung sehingga dua penggal. Tak jadi masalah.Ada kuasa boleh buat apa saja. Adun dilantik sebagai senator dan dilantik sebagai timbalan menteri. Ini kerja yang najib lakukan.

Malahan Najib boleh sambung lantikan senator sampai bila bila.

Sekarang ini jelas dan nyata undur diri shahrizat atas sebab suaminya yang terbabit dengan nfc.

Untuk jaga nama baik kabinet dan umno mahu tak mahu kena buat begitu.

Lebih lebih lagi pilihanraya umum ke 13 sudah dekat.

Untuk selamatkan kabinet, umno dan najib shahrizat kena ambil jalan seumpama itu.

Kalau tak berbuat demikian sudah tentu nama baik kabinet yang sudah tercalar itu akan jadi lebih buruk.macam mana hendak hadapi pilihanraya untuk mengujian kewibawaan perdana menteri 1 malaysia.

Demikian juga nama buruk umno dan najib akan jadi lebih buruk dan ada kemungkinan memberi kesan paling buruk ketika menghadapi pilihanraya PRU 13 nanti.

Jalan pintas shahrizat yang boleh menyelamatkan kabinet, umno dan Najib miskipun pengunduran sebagai menteri itu dikatakan bukan atas sebab kes NFC hanya cakap seorang peguam yang memang tak akan mengaku kalah dan salah miskipun jelas buat salah.

Walaupun dalam kes ini dikatakan Najib tak campurtangan, tetapi penasihat politik Najib berpuashati dengan tindakan Shahrizat itu.

Lebih lebih lagi Najib sendiri berkata,pengunduran Shahrizat untuk menyelamatkan cabinet, kerajaan dan umno yang banyak buat jahat kepada rakyat yang beri amanah memerintah Malaysia.

No comments: