Saturday, October 25, 2014

Tambah pendapat rakyat?



Penulis tidak nafï memang usaha Perdana menteri untuk tambah pendapat rakyat akan menelorkan hasilnya.

Perkara ini telah diusahakan oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi ketika mula mula naik jadi perdana menteri  untuk tambah pendapatan rakyat.

Kaki tangan kerajaan mengambil peluang untuk tambah pendapatan masing masing kerana telah dibenarkan untuk melakukan apa sahaja kerja agar pendapatannya  berubah.

Sejarah telah membuktikan ada kakitangan kerajaan yang berniaga dan di ibukota ramai yang menjadi pemandu teski iaitu kerja tambahan diwaktu malam.

Apakah yng terjadi? Betul kakitangan boleh tambah pendapat masing masing,akan tetapi mutu kerja sebagai kaki tangan kerajaan jatuh dan memberi kesaan buruk kepada pentadbiran kerajaan.

 Manakal kaki tangan perguruan sust nilai kerana kebanyakan guru yang bekerja sambilan untuk tambah pendapatan mengabaikan bidang tugas masing masing kerana terlalu asyik dengan tugasan sambilan tersebut.

Walaupun kerja untuk pendapat sebagai usaha sambilan, tetapi seolah olah itulah kerja yang boleh menolong membantu meringankan beban  yang berat dek sara hidup yang tinggi.

Mereka bukan sahaja bermasalah dengan bidang tugas, malah mereka turut terbabit dengan pinjaman haram Ah long untuk tujuan tambah pendapatan sehingga ramai pula yang jadi bangkrap dan hilang kerja.

Tidak dinafikan mereka yang mahu tambahkan pendapatan  itu terbabit dengan pinjaman bank bank tempatan bertujuan untuk buat pelaburan saham yang di haramkan.

Inilah yang membimbangkan, termasuk betapa ramai kaki tangan kerajaan yang terbabit dengan rasuah atas sebab nak tambah pendapatan kerana sara hidup  tahun ketahun menjadi tinggi.

Usaha yang  akan dilaksanakan oleh Datuk Seri Mohd Najib Razak ini berhasil menjadi  kerajaan satu Malaysia akan jadi kerjaan yang kaya, tetapi rakyat menjadi miskin. Lebih daripada.

Inilah bukan prejudis penulis, tetapi ia adalah bukti sejarah yang tidak dapat dinafikan sepertimana yang berlaku pada kerajaan Terengganu yang terkenal dengan cogan kata dihati rakyat bahawa  Terengganu Negari kaya rakyat miskin.


No comments: