Saturday, February 13, 2016

Yang di Pertuan Agung tidak ada kuasa?



Tahun 2016 orang politik dan penganalisis politik mengharapkan raja raja Melayu campur tangan dengan status politik satu Malaysia yang diterajui perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Macam mana mengharapkan raja raja Melayu sedangkan raja raja Melayu memang tidak ada sebarang kuasa untuk campur tangan dalam arena politik tanahair.

Raja raja melayu boleh bertindak atas nasihat majlis mesyuarat kerajaan negeri masing masing.Raja raja Melayu memang tidak ada sebarang kuasa untuk bertindak dan campur tangan terhadap menteri besar dan ketua menteri (Pulau Pinang dan Melaka).

Dua tiga hari ini ada pihak yang mengharapkan Yang di Pertuan Agung campur tangan untuk menyelamatkan satu Malaysia.

Jika raja ra Melayu tiada ada sebarang kuasa mengenai status politik satu Malaysia apatah lagi Yang di Pertuan Agung.

Yang di pertuan Agung boleh bertindak atas nasihat perdana menteri. Bermakna yang di pertuan Agung tidak boleh bertindak suka sukanya, hatta Negara satu Malaysia ini sudah diancam bahaya.

Yang di di pertuan Agung boleh bertindak dengan nasihat perdana menteri.Yang di pertuan Agung tidak boleh buat suka suka hatinya.

Kuasa besar dalam Negara satu Malaysia ini tidak lain dan tidak bukan ialah rakyat jelata. Rakyat jelata punya kuasa untuk campur tangan dalam politik untuk menyelamatkan Negara satu Malaysia.

Rakyat jelata pula terbahagi kepada dua. Satu, penyokong kerajaan yang memerintah satu Malaysia. Satu lagi, penyokong parti pembangkang yang bertungku lumus untuk menumbangkan kerajaan yang memerintah.

Sehingga PRU 13 dan hari ini parti pemerintah (umno/BN) masih belum dapat dikalahkan oleh parti pembangkang (pakatan rakyat).malah semakin hari semakin rakus dan  bermaharajalela menyalahgunakuasa yang di amanahkan rakyat jelata.

Oleh kerana, raja raja melayu dan yang di pertuan agung tidak punya kuasa, maka kita mengharapkan rakyat jelata yang ada kuasa besar disisi demokrasi untuk menumbangkan kerajaaan (umno/BN) dalam PRU 14 nanti.

Itulah yang boleh kita harapkan. Hendak harapkan raja raja Melayu dan yang di pertuan Agung jauh sekali, kerana raj araja melayu boleh bertindak atas nasihat kerajaan negeri masing masing. Manakala yang dipertuan Agung pula boleh bertindak  atas nasihat perdana menteri Datuk Seri Mohad Najib Razak.



1 comment:

Anonymous said...

Dah tak ada kuasa berambus ajelah dari situ,
Yg beria2 nak jadi sulan jadi agong tu buat apa, habiskan duit rakyat aje bayar segala keperlluan diaorang, utk isi tembolok diaorang aje dah berapa banyak kos rakyat kena tanggung
Duit pembayar cukai berapa banyak pulak nak tanggung, sampai lapik mamtat pun rakyat kena tanggung
Kena tau malu la, jawatan bukan main, ketua ugama tapi sekalipun tak pernah bagi tazkirah, jadi imam jauh la lagi
Jawatan ketua negara tapi jadi tunggul harapkan jadi tukang rasmi dan cop dokumen aje, baik turun dari kerusi itu
Ni bukan nak menghina tapi hiduplah dalam kenyataan, jangan minta orang sanjung yg tak sepatutnya disanjung
Jangan memaksa orang lain menghormati jika memang tak patut dihormati