Sunday, March 20, 2016

Mat Sabu salah faham?



Baru baru ini Mat Sabu kata, orang bukan Islam (kafir) salahfaham dengan Islam berpunca dari orang orang islam sendiri

Penulis tidak tahu siapa yang ajar beliau mengenai perkara itu, Nak kata Ustaz Fazdhil Nor ajar dia mustahil,. Nak kata Tok Guru Nik Aziz Nik Mat ajar dia, mustahil.

Lagi tidak masuk akal Datuk Seri haji Abdul Hadi Awang yang ajar bahawa orang kafir salah faham dengan Islam, kerana Mat sabulah yang sering ajar Presidennya. Itu dan ini.

Sudah barang tentu, Lin Guan Eng yang ajar Mat Sabu. Lebih lebih lagi Idola Mat Sabu kini tidak lain dan tidak bukan ketua menteri Pulau Pinang satu satunya.

Pada penulis, itu, adalah fitnah (tuduh) orang orang islam punca orang orang bukan Islam salahfaham dengan Islam.

Sesungguhnya, orang kafir sebenarnya tidak pernah salahfaham dengan islam. Asalnya mereka orang orang kafir ini ingkar dengan perintah Allah.

Oleh itu, mereka tidak salahfaham dengan islam. Yang salah faham dengan islam tidak lain dan tidak bukan ialah orang orang Islam yang mengaku beriman.

Salahfaham inilah punca umat islam berpecah kepada 73 puak, termasuk puak Mat Sabu yang jadi presiden parti PAN.

Daripada 73 puak itu, cuma satu puak sahaja yang diterima keislamannya. Manakala 72 puak semuanya dalam neraka.

Yahudi berpecah kepada 72 puak. Kesemuanya dalam neraka. Atas sebab itulah, Allah larang kita ikut kafir dan larang jadi macam kafir.

Akan tetapi, kebanyakan umat islam mendakwa mereka beriman telah,sedang akan terikut ikut dengan kafir dan hidup macam kafir.

Bukan setakat ikut kafir dan jadi macam kafir, malah tersangat gemar dan cenderung menolong kafir dan tuduh orang Islam punca orang orang kafir salah faham dengan islam.

Pada hal orang orang  Islam sendiri , termasuk Mat Sabu yang salah faham dengan Islam sehingga tergamak mengatakan kafir salahfaham dengan Islam, sedangkan kafir itu tetap ingkar.

Macam mana yang ingkar dengan perintah Allah boleh salahfaham dengan Islam.Mereka ingkar , menolak agama Islam.

Azazil yang ingkar dengan suruhan Allah untuk sujud dengan Adam AS  jadi kafir, sedangkan dia sedia maklum akan  berlaku pertumpahan darah diatas muka bumi apabila tanggungjawab khalifah diberikan kepada manusia.

Demikian juga dengan Mat Sabu. Dia tahu bahawa partinya adalah sebuah parti diwujudkan atas nama kalah bertanding dan tak puashati dengan kepimpinan ulama, sedangkan ulama itu adalah pewaris nabi nabi yang telah, sedang dan akan mendaulatkan undang undang syariat.

9 comments:

borhan sharif said...

Kerana saya disalah fahamkan oleh 'Ulamak' yang cakap berbelit belit, maka saya keluar dari parti itu...

Ulamak apakejeneh cakap tak betul....sesat lagi menyesatkan...

mamat said...

ulama terbahagi kepada dua golongan. golongan yang pertama, ulama jahat. golongan kedua, ulama baik. ulama lebih dahulu masuk neraka berbanding orang awam.

Anonymous said...

Komantar nih berfikiran pelik mcm tuang presideng dia jugak..kalau mat sabu cakap mesti tak betul..hj hadi cakap mcm ejen umno sampai lebor Pakatan Rakyat dia diam je..amanat hadi yg hadi lupakan kerana putarbelit dia senyap jugak..ayoh chik cakap sekarang hudud tak penting lagi. Lagi dia komantar bisu..dah tak brape betul otak dia ni kerana upahan geng serban..lame2 jadi langsung tak betul.dari 73 cabang kumpulan mana dia ni?tak nampak kumpulan nik Aziz..

Anonymous said...

Puas hati degan prestasinya sebagai ahli Parlimen. Sebagai wakil rakyat Pas beliau beraksi bagaikan Singa di Parlimen. Beliau menjadi kebanggaan Jemaah.

Beliau hidup sederhana, sepanjang dua penggal sebagai ahli Parlimen beliau tidak beli walaupun sebuah kereta buruk. Elaun ahli parlimen memang dihabiskan bersama petugas jamaah di Kelantan. Kehidupan keluarganya di Shah Alam dipikul sepenuhnya oleh isterinya Puan Normah. Masuk ISA berkali-kali kerana perjuangan. Begitu hebat pengorbanannya dalam perjuangan.

Saya cabar adik-adik baru dalam Pemuda yang kutuk Mat Sabu.

Kamu yang hidup dengan imej kehidupan mewah dengan kereta mewah, sanggup kamu kutuk orang yang tidak pernah berkereta sepanjang jadi ahli Parlimen.

Kamu diangkat ke pentas ceramah/kuliah berbayar RM ratusan sejam, sanggup kamu kutuk orang yang berceramah dengan dibayar harga ISA.

Sila berMUHASABAH

*Penulis Dr Fauzi Zakaria adalah veteran Pas

Anonymous said...

Sunday, March 20, 2016
AMANAH dan PAS: Yang mana lidahnya lebih banyak dan panjang cabangnya?
AMANAH parti ‘lidah bercabang’ – PAS
Faiz Zainudin  | March 20, 2016
Pemimpin AMANAH membuat pendirian berbeza mengenai pelaksanaan hudud apabila berhadapan pengundi Islam dan bukan Islam.

PETALING JAYA: Parti Amanah Negara (AMANAH) dilabel sebagai parti ‘lidah bercabang’ apabila tidak mempunyai pendirian tetap mengenai pelaksanaan hukum hudud di negara ini.
Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, pemimpin AMANAH bermatian mahu melaksanakan hudud sebagai teras perjuangan apabila berhadapan dengan pengundi Islam.
“Pendirian mereka seumpama ‘lidah bercabang’. Di depan pengundi bukan Islam pula, mereka seperti DAP tidak akan laksanakan hukum hudud jika Pakatan Harapan menang,” katanya.
Katanya, pendirian AMANAH jelas berbeza dengan PAS yang mengamalkan perjuangan secara konsisten kepada semua pengundi baik Islam atau bukan Islam untuk tetap melaksanakan hudud melalui kaedah-kaedah yang sesuai.
Zuhdi berkata demikian kepada FMT bagi menjawab kenyataan Pengarah Strategi AMANAH, Dr Dzulkefly Ahmad yang menuduh PAS secara sengaja menekankan agenda pelaksanaan hudud untuk mencetuskan pertelingkahan dalam kalangan pemimpin Pakatan Rakyat sehingga gabungan pembangkang itu berpecah.
Dr Dzulkefly juga mendakwa golongan ulama PAS menggunakan isu hudud untuk menyingkirkan kumpulan profesional pada Muktamar yang lalu.
Zuhdi berkata, bukan PAS menjadi punca perpecahan PR tetapi DAP kerana gagal mendukung empat teras Perlembagaan Persekutuan yang menjadi tonggak ‘Buku Jingga’.
“Setelah empat teras itu disepakati, DAP merobek satu demi satu dukungan terhadap tonggak tersebut,” katanya.
Beliau juga mencabar Dr Dzulkefly supaya menjawab dua soalan berhubung pendirian parti itu mengenai hudud iaitu;
“Menjelaskan kepada pengundi-pengundi bukan Islam, adakah AMANAH tiada hasrat langsung untuk melaksanakan hukum hudud di Malaysia atau mereka ada hasrat tetapi disembunyikan kerana bimbang pengundi bukan Melayu lari?
“Saya mahu Dr Dzulkefly terangkan kepada pengundi Islam, adakah AMANAH bersetuju dengan pendirian DAP, sekiranya Pakatan Harapan menang, hukum hudud tidak akan sekali-kali dilaksanakan di Malaysia?,” soalnya.

# Dah kena tipu dalam terang dengan UMNO tak ada pulak UMNO ada lidah yang bercabang dan tak ada pula terasa dirinya bodoh tongong?

Bila pula agaknya Mad Yaacob MB Kelantan nak letak jawatan?

fakhruddin yusoff at 2:05:00 PM
Share

Anonymous said...

Isu Hudud - Ini Jawapan Hadi Yg Memalukan Ahli2 PAS.
Fitnah? Bukan. Bukan. Bukan.

Ia disebut sendiri secara jelas oleh Hadi Awang. Dengan rakaman video tau.

Lihat bukti ;



Abaikan bab tajuk. Tajuk tersebut sebenarnya tak mencerminkan content tetapi bau-bau bacang tu ada.

Kata Hadi Awang ialah "Hudud kita fikir kemudian, apa yang dibentangkan di Parlimen bukan untuk melaksanakan hudud.

“Tetapi, hanya untuk tingkatkan lagi kuasa mahkamah syariah. Kerana, kuasa mahkamah syariah lebih rendah dari mahkamah majistret".


(rujuk)

Maksud Hadi Awang mudah. Dalam isu hudud apa yang PAS matlamatkan ialah perkukuhkan institusi perundangan syariah. Selepas perkasakan sistem perundangan mahkamah syariah, baru lah kita fikirkan tentang hudud. Proses ini akan mengambil masa dan perlu dilakukan secara beransur-ansur. Itu juga yang dikatakan oleh Ketua Dewan Ulama PAS, TG Mahfoz Mohammad.

Nampak?

Sekaligus membuktikan bahawa hudud tidak kondusif dilakukan pada masa sekarang. Malahan tidak boleh pun. PAS sendiri pun menyedarinya. Apa yang mereka hajatkan ialah perkasakan institusi mahkamah syariah dengan mengubah beberapa enakmen-enakmen tertentu supaya bidang kuasa mahkamah syariah lebih meluas sekaligus boleh bicarakan lebih banyak jenis jenayah dibawah kawalannya.

Dah faham kan?

Dah tu yang korang bergaduh sesama geng2 pembangkang, bermatian2 bermakian, berperang, berpecah, bermusuh, aib-mengaibkan atas nama Islam dan hudud di pelbagai jenis platform media sosial tu apa cerita?

Sia-sia la kan.

Nampak? Akhirnya Hadi Awang tetap relax-relax berkerjasama dan berkompromi dengan mana-mana parti walaupun parti2 tersebut tak pro kepada pelaksanaan hudud bahkan Hadi sendiri pun tahu untuk hudud kena ubah beberapa perkara yang mana perkara2 tersebut tertakluk dalam perlembagaan negara. Selain itu benda macam neh makan proses. Bukannya macam kau masak mee segera tu.

Kelakar. Kelakar. Kelakar.
Kesian. Kesian. Kesian.

Buta-buta je kena main dengan orang-orang politik la korang neh.

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH KAH
at 20:50

Boley Jalan said...

Ulama jahat ialah ulama yg lidah panjang lagi bercabang.....hari2 uturn. Semalam fatwa A, hari ni Fatwa B yg berlawan arah fatwa A.....Uturn la tu. Yg pasti wala'un tak berakal maka syarak tak ada tuntutan atas mereka.....maap ya, saja nak cakap.

Anonymous said...

Otak jenis komang sejenih ngen tuang presideng dang geng serbang.ulamak mewarisi ilmu nabi tapi amalan dan kehidupan nabi belum tentu diwarisi olamak pas.olamak pas bukan wali yg takutkan Allah..

Anonymous said...

mat sabun?? http://brojinggo.blogspot.my/2011/09/18-sx-transkrip-penuh-perbualan-lucah.html