Monday, July 8, 2019

Tun Dr M suruh tanah FELDA bergabung


Kemarian Tun Dr Mahathir Mohammad perdana menteri boneka DAP suruh tanah FELDA bergabung, maka teringat saya akan kes bank Bumiputra (BBMB) yang disuruh bergadung dengan Bank of Commerce (BOC).

Bank bumiputra kira kira untung rugi masih untung sebanyak RM 750 juta, manakala kira kira untung rugi bank of commerce masih rugi sebanyak RM 317 juta.

Tujuan sebenarnya ialah tuntuk menyelamat bank of Commerce yang rugi itu. Bukan untuk menyelamatkan bank bumiputra yang kedua terbesar di Malaysia selepas MAYbank dan masih untung itu.

Apakah yang terjadi dengan bank bumiputra dan bank of commerce milik nominee Tun Daim Zainuddin menteri kewangan.

Melalui nominee Tun Daim Zainuddin Bank bumiputra telah diambil alih dengan pembelian saham yang paling rendah iaitu 62 sen sesaham sedangkan harga pasaran ialah RM 3.00.

Bank bumiputra dibeli oleh Tun Daim Zainuddin melalui nominee dengan alasan mahu konsep penggabungan bank dilaksanakan,maka berlakulah penggabungan antara bank of comemerce dengan bank bumiputra pada 18 deptember 1998.

Pada hal bank bumi putra tidak perlu bergabung kerana kira kira untung ruginya masih untung sebanyak RM 750 juta, sedangkan bank of commerce kira kira untung ruginya sebanyak Rm317 juta yang akan membuat bank bumiputra lingkup.

Kini Tun Dr Mahathir mengulang kes dia jadi perdana menteri ke 4 /ke 7 disuruhnya tanah FELDA bergabung yang barangkali membuat FELDA milik orang Melayu juga akan lingkup lenyap suatu masa nanti semuanya akan milik orang china yang sudah miliki 60 peratus tanah di Malaysia ini.

Lebih lebih orang china sudah menguasa 90 peratus ekonomi di Malaysia sebelum menteri kewangan diserah kepada Lim Guan Eng yang akan membeli tanah milik FELDA yang dikatakan kira kira untung ruginya masih rugi RM 6 bilion.

Tidak mustahil FELDA apabila dibeli oleh Lim Guan Eng dengan nominee china  dalam negera dan nonminee dari negari china akan bertukar milik secara drastic kerana dua tokoh ekonomi china awal awaal dimasukkan kedalam Khazanah holding yang akan berperanan besar melingkupkan FELDA nanti.



No comments: