Sunday, September 13, 2009

fobia akibat kalah pilihanraya kecil

Nampak gayanya fobia akibat kalah dalam pilihanraya kecil yang diadakan selepas pilihanraya umum ke 12 menjadi reality yang tidak boleh dinafikan lagi.

Ini dihadapi oleh wanita UMNO melalui suara timbalan ketuanya, Kamilah Ibrahim yang mahu supaya calon wanita dipilih bertanding didalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang negeri Sembilan.

Alasannya kesemua calon lelaki yang diletak bertanding dalam 8 pilihanraya kecil selepas pilihanraya umum ke 12 tujuh daripadanya kalah berlaka.

Cadangan supaya DUN Bagan Pinang Teluk kemang negeri Sembilan yang bakal diadakan selepas SPR bermesyuarat Isnin ini hendaklah diletakkan calon wanita.

Perasaan fobia yang amat tinggi oleh wanita UMNO akibat kekalahan tujuh calon lelaki perlu diberi perhatian oleh Kepimpinan tertinggi,termasuk Perdana menteri sendiri sagar pilihanraya kecil kali ini tidak menerima nasib yang malang lagi.

Fobia akibat kekalahan dalam tujuh pilihanraya kecil lalu yang alami oleh UMNO tidak harus dibiarkan menghantui wanita yang merupakan jentera pilihanraya yang terpenting disamping jentera puteri penyumbang utama itu.

Antara tanda fobia wanita UMNO akibat kekalahan ditujuh pilihanraya kecil itu, mereka mahu supaya calonnya mestilah seorang wanita bukan lagi seorang lelaki dalam pilihanraya kecil di DUN Bagan Pinang nanti.

Sehubungan dengan itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin, timbalan Presiden UMNO yang juga timbalan perdana menteri menyatakan tidak timbul lelakikah dan wanitakah calonnya. Yang penting mereka yang diletakkan bertanding nanti mesti seorang tokoh yang berwibawa.

Ini menunjukkan soal siapakah calon yang akan diletakkan bertanding dalam pilihanraya kecil Bagan Pinang nanti tidak semesti wanita dan tidaki semseti lelaki, tetapi ia mestilah seorang yang tokoh yang berwibawa.

Nampak gayanya saranan timbalan ketua wanita UMNO itu tidak mendapat perhatian dan tidak mungkin dapat dipertimbangakan bahawa calonnya nanti mesti seorang tokoh wanita walaupun disebut ramai tokoh wanita yang berwibawa dan layak.

Jika wanita tidak terpilih bertanding di DUN Bagan Pinang yang barangkali akan diadakan selepas hari raya Aidil Fitri ini seolah olah membiarkan fobia akibat kekalahan itu bersarang lebih lama. Apatah lagi jika pilihanraya kecil itu UMNO kalah lagi.

Berapa lama tempuh fobia dikalangan wanita harus dibiarkan. Semakin lama fobia itu dibiarkan tanpa memberi perhatian sepertimana yang dikemukakan oleh wanita UMNO sebagai pendekatan strategi yang strategic.

Para kepimpinan UMNO Pusat sepatutnya tidak menolak saranan wanita UMNO kalau mahu mengekalkan kerusi itu ditangan UMNO/ BN,kerana wanita tidak fobia lagi. Lebih lebih lagi undi POS adalah undi penentu kemenanagan UMNO di DUN Bagan Pinang.

No comments: