Saturday, July 3, 2010

Terengganu berhutang RM60 juta dengan TNB?

Bulan Mei 2010 hampir semua rakyat Terengganu bising bising, kerana BIL leterik naik mendadak. Pendek kata melambung begitu tinggi. Boleh dikatakan setaip hari ada saja yang bising pasal bil naik begitu tinggi.

Sesetengah merungut BIL bulan April hanya RM60.00 sahaja, manakala BIL bulan Mei naik jadi RM80.00.

Saya naik hairan mengapa boleh jadi begitu. Demikian juga dengan BIL rumah saya bulan Mei RM 90.00, tetapi bulan JUN naik kepada RM 146.00.

Bulan Jun 2010 Datuk Ahmad Said, Menteri Besar yang kecewa ,kerana kerja bersih bumbung stadium yang runtuh dahulu belum dilaksanakan lagi miskipun tender RM 20 juta sudah lulus meminta para wartawan jangan buat fitnah.

Saya tidak nafi menang ada penulis yang buat fitnah. Apakah tulisan bertajuk: Terengganu berhutang RM 60 juta dengan TNB itu suatu fitnah.

Kalau ia fitnah pohon dimaafkan, kerana saya mendapat maklumat dari TNB iaitu dari simber yang tidak meragukan bahawa hutang keseluruhan Terengganu kepada TNB sebanyak RM 167 juta. Betul ke begitu.

Terkejut juga mendengarnya.Hendak kata tak ada duit mustahil. Lebih lebih banyak projek mega dilaksanakan, termasuk membina jambatan Jeram dan jalan Kubang jela ke Jeram Hilir sepanjang 5.6 kilo meter berharga RM 406 juta.Kalau tak ada duit macam mana projek berjalan lancar.

Kalau tak betul mana mungkin orang TNB susah hati kerana didesak oleh TNB pusat bekerja keras untuk punggut hutang tertunggak di negeri minyak ini.

Kerja keras ini bermula Jun, iaitu memotong meter meter rumah rakyat yang hutangnya tertunggak. Tapi malangnya tidak dilakukan pada pihak kerajaan negeri yang berhutang sebanyak RM60 juta itu.

Nampaknya rakyat jugalah yang menjadi mangsa.

Patut pun TNB mengalami kerugian. Adalah mustahil TNB yang tiada persaing dalam urus niaga rugi. Rupa rupanya kerajaan negeri dan pusat sendiri yang membuat GLC milik kerajaan Malaysia rugi.

Rakyat yang didahulukan jugalah yang menjadi mangsa. Sama ada ya atau tidak kenalah Tanya menteri Besar Terengganu yang berusaha membazirkan wang rakyat melalui projek MEGA yang tak MEGA.

Maaf datuk, apa yang saya sebut ini sumbernya datang dari TNB pusat. Bukan Terengganu sahaja yang “buat tahi dan tinggal tahi” malah semua negeri di Negara ini berhutang dengan TNB dengan angka puluhan juta ringgit.

No comments: