Sunday, January 16, 2011

Siapakah sebenarnya gadai masa depan negara..?

Isu gadai masa depan Negara dimainkan oleh Datuk Seri Najib Razak menerusi kenyataan media massa lantas membidas sikap pembangkang dengan bidasan bahawa pakatan rakyat yang diterajui Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak bertanggungjawab.

Ketidakbertanggungjawab pembangkang itu ialah menggula-gulakan rakyat dengan janji kononnya akan membawa pelbagai perubahan dalam tempoh 100 hari jika menang pilihan raya umum akan datang.

Bagi Perdana Menteri, janji Program 100 Hari yang diumumkan bulan lalu itu adalah tindakan populis atau senagaja mencari populariti serta tidak berpaksi kepada realiti kerana tidak menyatakan punca kewangan bagi membiayai semua program yang dijanjikan.

Namun demikian beliau (Najib) lantas nasihat pakatan takyat dengan kata kata bahawa kita tidak boleh mengambil sikap terlalu populis sehingga menggadaikan masa depan negara. Kita tidak boleh tidak bertanggungjawab sama sekali sehingga anak dan cucu kita merana nanti.

Nasihat Mohd Najib itu dapat kita simpulkan bahawa bukan pembangkang yang tak bertanggungjawab, malahan Umno/BN yang jelas dan nyata tak bertanggungjawab yang membuat masa depan Negara tergadai.

Nasihat itu juga semata mata untuk menutup segala kegiatan yang telah dikenalpasti oleh rakyat bahawa umno/Bn lah yang berusaha untuk mengadai masa depan Negara.

Kini pakatan rakyat telah ditempelak tidak bertanggungjawab mengula gulakan rakyat dengan janji manis yang akan membawa perubahan jika menang dalam pilihanraya umum akan datang

Disamping itu beliau kelihatan begitu bimbang dan takut dengan janji pakatan rakyat itu, sedangkan 100 hari yang dijanjikan itu hanya gula gula atau janji manis saja tidak lebih daripada itu.

Seperkara lagi beliau berkata sebagai kerajaan bertanggungjawab, kita tidak akan membuat janji yang tidak boleh ditunaikan dan ini amat bertentangan dengan Program 100 Hari yang dibentangkan.

Bagaimana pula dengan janji yang dibuat kerajaan umno/BN selama ini. Adakah semua yang dijanjikan itu telah dilaksanakan? Termasuk janji yang dibuat di Hulu Selangor, Manik Urai dan Galas semasa pilihanraya kecil baru baru ini.

No comments: