Wednesday, February 23, 2011

Mengapa Tun Musa hitam letak jawatan timbalan perdana menteri

Saya menyatakan dalam Tulisan lepas bahawa Tun Mahathir Mohammad sedang cuba membersihkan dirinya yang terlalu sangat kotor ketika menjadi perdana menteri selama 22 tahun itu.

Kini kelihatan ada kebenarannya . Mengap tidak? Tun Mahathir sudah membuat pengakuan bahawa dia sememangnya pernah cuba untuk memansuhkan akta keselamatan dalam negeri (ISA) dan berkata bahawa polis tidak setuju.

Pengakuan seumpama ini macam main wang atau satu lakonan saja, kerana apa ada kena mengena dengan kuasa polis untuk menghapuskan ISA.sedangkan dia sendiri sebagai menteri dalam negeri.

ISA dibuat dan diluluskan oleh parliman bidangkuasa penuh dibawah kementeri dalam negeri dan kuasa ada pada perdana menteri

Semenjak beberapa hari ini Tun Mahathir sentiasa mengaku sememang dia seorang bekas PM Malaysia yang baik dan prihatin.

Baru baru ini Mahathir mengaku sememangnya dia pernah cuba untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)tanpa menyedari punca Tun Musa letak jawatan sebagai timbalan perdana menteri,kerana dia berkata pembunuhan di Memali itu saya tak suruh awak yang lakukan.bermakna bukan arahannya, tapi Tun Musa yang pandai pandai.

Semasa menjadi timbalan perdana menteri waktu Tun Hussein Onn jadi perdana menteri dia telah membebaskan tahanan ISA seramai 60 orang tak salah saya,tanpa rujuk dulu kepada BOSnya.

Tindakan Tun Mahathir ketika menjadi Timbalan perdana menteri dan menteri dalam negeri menyebabkan Tun Hussein Onn murka, lantas meletakkan jawatan dan menyerah jawatan perdana menteri kepadanya.

Namun dakwaan dia membantah penahanan seramai 106 orang, sebahagian besar ahli politik pembangkang dan beberapa ahli politik dari Umno dan MCA diISAkan semacam wajar serta boleh diterima akal, tapi bantahan itu suatu tindakan mentempek perdana menteri yang bercuti di London agar tercabar kedudukanya .

Yang peliknya pihak Polis menerusi bekas ketua polis Negara Tun Haniff Omar menafikan dakwaan bahawa dia pernah cuba memmasuhkan ISA, kerana polis tidak ada kuasa dalam hal akta tersebut .

kemungkinan besar Selepas ini Mahathir akan mengaku sememangnya bukan dia yang mengarahkan membunuh Ibrahim Libya jika melawan dan dan sebaliknya menafikan sekeras kerasnya terhadap tindakan Tun Musa itu.

Arahan bunuh terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dilakukan oleh Tun Mahathir Mohammad ketika operasi pengangkapan dibuat di rumah kediaman di Damansara jika Anwar melawan.

1 comment:

Anonymous said...

Cik Lah, serius tuduhan tu....