Wednesday, October 23, 2013

Maka bunuhlah, kerana dia itu setan



Sudah tentu kita merasa takut dengan kata kata, “maka bunuhlah. Kerana dia adalah setan” yang mana telah dinyatakan oleh Rasulullah SAW menerusi sabda yang bermaksud:

“jika orang yang melintas tahu dosa apa yang dia akan dapat dengan melintasi orang yang sedang solat, naescaya berdirinya meninggu selama empat puluh tahun lebih baik baginya daripada melintasi didepan orang yang solat” (Hadis riwayat Abu Jahm al- Ansahari).

Kata kata, maka bunuhlah merupakan perintah Rasulullah SAW kepada kita terhadap orang yang “melintas” di depan orang sedang solat sepertiman sabda yang bermaksud:

 “Jika kalian hendak mendirikan solat maka solatlah dibelakang tirai atau pembatas dan jangan biarkan orang lain ,melintasi ditengahnya. Jika ada orang hendak melintasi bahagian dalam pembatasan itu, maka bunuhlah, kerana dia itu setan”

Penulis kemukakan hal ini atas sebab ada antara ketika didalam  masjid untuk menunaikan solat jumaat pandang ringan atau buat remeh temeh perkara yang begitu berat dan besar dosanya.

Malahan ada antara kita yang tidak kisah dan ambil berat melintasi depan orang sedang solat sehingga ia seolah olah menjadi perkara biasa macam juga perangai kanak kanak.

Kalau kes itu dosa kecil mustahil Rasulullah SAW berkata “bunuhlah” terhadap mereka yang melintasi orang sedang solat.

Pasti dosanya adalah dosa besar yang harus diambil berat oleh setiap kita yang mengaku umat islam yang beriman.


No comments: