Penulis amat
setuju dengan bekas Ketua hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohammad yang mengatakan hakim hakim mahkamah
Rayuan yang memutuskan seksyen 66 undang undang jenayah Islam tidak sah, atas
sebab sangat terpengaruh dengan tafsiran hak asasi manusia ala barat.
Mahkamah
Rayuan pada 7 November 2014 memutuskan seksyen 66 tidak sah disisi
perlembagaaan Negara kerana ia mendiskriminasikan lelaki Islam yang menghidapi masalah kecelaruan indentiti jantina (GID).
Jika benar
Muhamad Juzaili Mohamad Khamis, 26, Syukor Jani, 28 dan Wan Faizol Wan Ismail 30 lelaki islam
yang dinyatakan itu mana mungkin mereka menghidapi kecelaruan indenti jantina(GID).
Mereka
adalah lelaki Islam bukan “kunsa” yang mempunyai dua jantina. Apabila seseorang
ada dua jantina, dibenar oleh Islam untuk mereka memilih salah satu dua
pakaian, sama mahu memilih pakaian perempuan, mahupun pakaian lelaki.
Oleh kerana
mereka adalah lelaki bukan kunsa dan dijatuhkan hukuman bersalah oleh mahkamah
syariah negeri Sembilan dibawah seksyen 66. Maka penghujahan hakim mahkamah
rayuan yang di pengerusikan hakim Datuk
Mohamad Hishmuddin Mohd Yunus sangat tidak munasabah.
Untuk memnguatkan
hujah penulis, penulis mengenali Muhamad
Juzaili Mohamad Khmis bahawa beliau adalah seorang lelaki bukan kunsa yang
menghidapi kecelaruan indenti ti jantina (GID) Beliau adalah seorang lelaki dan
tidak menghidapi kecelaruan indentiti jantina.
Oleh itu,
apa yang dikatakan oleh Hakim Mohd Hishmuddin Mohd Yunus bahawa penguatkuasaan
seksyen 66 itu akan meletakkan perayu perayu yang mengalamai (GID) terus hidup
dalam ketidakpstian, kesengsaraaan dan rasa malu sangat tidak munasabah.
Mana mungkin
seorang lelaki hidup dalam ketidakpastian, sedangkan dia bukan kunsa yang ada
dua alat jantina.
Mana mungkin seorang lelaki hidup dalam kesengasaraan. Mana
mungkin seeorang lelaki rasa malu berpakaian lelaki. Sepatutnya mereka malu
memakai pakaian perempuan, kerana dia adalah lelaki.
Sangat tidak
munasabah hakim mengatakan seksyen 66
secara langsung menjejaskan hak perayu perayu untuk hidup secara maruah seperti
yang dijamin oleh perkara 5 (1) perlembagaan persekutuan, dengan merampas hak
mereka sebagai anggota masyarakat.
Betulkah seksyen
66 merampas hak perayu perayu sebagai anggota masyarakat. Sangat tidak munasabah
kerana hak mereka sebagai anggota masyarakat tidak terjejas, malah hak mereka
sebagai anggota masyarakat terjejas dan tak bermaruah apabila dia seorang
lelaki memakai pakaian perempuan dikhlayak umum.
4 comments:
Yang merayu Islam....Yang memutuskan juga Islam...Yang komen juga Islam... celaru-celaru... antara tanda-tanda dunia hampir kiamat kerana celaru...
kita kena ingat bahawa Islam terbahagi kepada 73 puak. Cuma satu puak sahaja yang diterima sebagai islam sejati iaitu yang ikut ajaran Rasulullah SAW. manakala 72 puak lagi semuanya sesat. Ingat. yang ikut kafir sah sesat.
Che Alhadi Abas sebenar nya awak yg celaru...
Coz Jelas ia lelaki..
Bukan memiliki dua alat yg membolehkan nya memilih salah satu..
Wa simpati sama lur...coz x faham apa yg di baca dan yg di tafsir mengikut hukum AlQuraan..
Cer belajar balik dan berguru...
Supaya tidak termasuk jadi manusia yg ada akal tapi B-do...
Jgn maree...
"Pondan" semuanya lelaki, dia bukan konsa yang dibenarkan boleh memilih pakaian sama ada memakai pakaian perempuan.
Atas sebab dia memiliki dua alat jantina. akan tetapi pondan sah dia hanya memiliki satu jantina sahaja, iaitu alat sulit lelaki, kecuali dia dah buat pembedahan tukar jantina.
Post a Comment