Wednesday, January 14, 2009

Perkataan PAS dak rok cetong senjata makan tua

Perkataan “Umno Dak rok cetong ” yang pernah digunakan oleh PAS dalam musim pilihanraya umum ke 11 kini digunapakai oleh Umno. Malah cukup popular dikalangan rakyat, terutama sekali pengundi parlimen Kuala Terengganu.

Perkataan “Umno Dak rok cetong” inilah yang menyebabkan PAS tumbang di rempoh gelombang biru sehingga hilang kuasa dan tinggal empat kerusi DUN sahaja dari 28 kerusi DUN 8 parlimen.

Kini Umno pula yang mengunapakai perkataan “PAS dak rok cetong” dalam siri ceramah yang diadakan sepanjang kempen bermula pada 6 hingga 16 Januari jam 12 malam.

Apa pun Datuk Seri Najib Razak, ketika berceramah di Pasar Cabang tiga (12 Januari) juga turut berminat mengucapkan perkataan “PAS dak rok cetong” sebagai senjata untuk meraih sokongan disamping menabur wang sebanyak RM 1 bilion tidak termasuk sebanyak RM10 bilion diperuntukan pada (TIA) Lembaga Tabung pelaburan Terengganu.

Sebanyak RM1bilion- RM 51 juta diumum oleh Datuk Seri Mohamad Mohd Taib, Menteri pembanguan luar – RM 50 juta di umum oleh Timbalan Perdana Menteri atas nama pakej ransangan ekonomi yang dilulus Kabenit.

Perkataan “PAS dak rok cetong” yang keluar dari mulut Timbalan Perdana Menteri dengan penuh bersemangat itu mendapat tepukan gemuruh dari semua yang hadir dan dicanang bahawa semasa memerintah dahulu tidak buat apa. Janji hanya tinggal janji sahaja.

Hadirin kelihatan begitu gembira mendengar perkataan “ dak rok cetong” yang diucapkan tanpa menyedari sejarah telah membuktikan ia merupakan senjata makan tuan yang menyebabkan kekalahan PAS dalam musim pilihanraya umum ke 11 dahulu.

Oleh kerana terlalu ghairah dengan kemenangan yang bergaya pada pilihanraya umum ke 10 sehingga lupa bahawa kata kata itu asal mula di anugerahkan oleh orang Umno yang sengaja agar rakyat Terengganu naik marah dan benci dengan kerajaan yang di terajui Ulama’.

Demikian juga dengan Umno? Mungkin mereka terlalu ghairah kerana betapa banyak wang yang tabur sebagai umpan meraih undi agar dapat mempertahankan kerusi Parliman Kuala Terengganu dalam pilihanraya kecil ini sehingga lupa akan bukti sejarah.

Ketika PAS menggunapakai ayat “Umno dak rok cetong” dalam musim pilihanraya ke 11 (2004) Umno menang bergaya. Jadi tidak mustahil dalam pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari ini nasib Umno akan jadi senasib dengan PAS walaupun wang umpan ditabur begitu banyak sekali.

Mengapa? Kebanyakan pengundi Terengganu tidak gemar perkataan “Umno dak rok cetong” demikian juga “PAS dak rok cetong”. Lebih-lebih lagi pengundi kalangan “Guru” sebagai undi penentu menyifatkan perkataan itu merupakan bahasa ejekan yang tidak harus diucapkan oleh kalangan pemimpin parti politik.

Apatah lagi ianya dilaungkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang bakal menjadi perdana menteri Mac ini.

Perkataan PAS dak rok cetong merupakan bahasa yang menunjukkan seseorang itu telah menghina satu satu kumpulan lain dengan tidak sepatutnya.

Sesiapa yang menggunapakai bahasa ini mengambarkan mereka adalah manusia yang angkuh, ego, sombong, riak dan takabur yang sangat dibenci oleh Allah

Justeru itu, kita tunggu masa dan ketikanya pada 17 Januari (Sabtu) Malam akan keputusan parti manakah yang menang dan kalah. Kebencianlah yang membuat pengundi menghukum.

Seperkara lagi kebanyakan pengundi Parlimen Kuala Terengganu masih belum lupa ayat Allah “orang yang sogok wang masuk neraka dan yang menerima pun masuk neraka.Ingat, kecuali mereka yang menerima itu tidak memberi undi pada parti yang menyogok.

Ingat wahai pengundi.Ingat,kalau kamu menerima wang daripada Umno, kamu indi umno, maka masuk neraka dan jika kamu undi PAS kamu bebas dari api neraka.

No comments: