Sunday, February 15, 2009

Yang berlaku di Perak itu bukan kehendak rakyat

Sangat tidak wajar kita mengatakan apa yang dilakukan oleh Sultan Perak melantik Dr Zambry Abdul Kadir sebagai sah dan tidak menyelahi undang undang tubuh negeri tersebut.

Hatta mereka yang berkata itu seorang professor undang undang ke atau pengamal undang undang ke atau pensyarah undang undang ke.

Kenapa saya kata begitu? Apa yang diperkatakan itu hanya pendapat mereka masing masing. Pendapat inilah yang boleh membuat rakyat jadi keliru dan mengelirukan masyarakat negara ini.

Tidak dapat dinafikan sultan boleh buat apa sahaja suatu masa dahulu sebelum Tun Mahathir mentelanjangkan institusi raja raja sehingga hanya tinggal seluar dalamnya sahaja.

Betul sebelum ini raja ada imuniti (kekebalan) tidak boleh didakwa. Jika didakwa ianya dianggap menderhaka dan boleh diambil tindakan undang undang keatas mereka yang disifatkan menderhaka.

Setelah undang undang yang berkaitan dengan institusi raja raja dipinda oleh Tun Dr Mahathir Muhamad pada tahun 1993. Maka Sultan boleh dakwa dan ada peruntukan dibawa ke mahkamah yang dikhaskan untuk hakim mendengar dan membuat keputusan.

Persoalannya bagaimana boleh kita sebut apa yan berlaku di Perak itu bukan luar biasa sedangkan ianya jelas luar biasa yang mana artikel 16 (6) undang tubuh negari Perak menyatakan tidak boleh melantik dua menteri besar dalam satu masa.

Profesor Dr Abdul Aziz Bari mengatakan ia memang tidak perlaku sebelum ini dan apa yang berlaku di perak itu suatu yang memang luar biasa, kerana tidak ikut prosedur sehinga wujud pelbagai dimensi.

Menteri Besar yang dahulu masih ada dan sah dari segi undang undang dan kerajaan yang diterajuinya adalah kerajaan yang sah (rasmi). Dengan kata lain kerajaan Perak yang diperintah oleh PR belum gugur. Tapi peliknya dilantik seorang lagi menjadikan dua menteri besar dalam satu masa.

Bagaimana boleh bertindak melantik menteri besar lain dalam kerajaan yang belum gugur dari segi undang undang tubuh negeri tersebut.Lainlah jika kerajaan perak itu sebuah kerajaan sementara.

Kalau kerajaan perak sebuah kerajaan sementara sultan boleh melantik menteri besar baru, kerana secara automatik kerajaan PR gugur dan BN boleh mengambil alih sebagai kerajaan baru kerana kedudukan adunnya melebihi kerajaan sementara.

Jadi apa yang dilakukan oleh BN dan sultan Perak itu sangat pelik dan tidak wajar dilakukan kerana jelas mengeliru rakyat. Rakyat BN barangkali boleh menerima kerana itulah kehendak mereka selama ini.

Tetapi bagiaman pula dengan rakyat bukan BN? Sudah tentu mereka marah dan benci dengan perbuatan yang tidak senonok itu.

Kalau sekiranya kerajaan negeri ini tidak mahu haru biru ambil kaedah yang baik dan boleh diterima dengan dada terbuka oleh semua rakyat negara ini.Mengapa mencara cara yang boleh dipertikaikan.

Bagaimana hendak halang rakyat supaya tidak mempertikaikan keputusan yang dibuat oleh sultan, sedangkan apa yang dilakukan oleh jelas salah.

Zaman ini bukan zaman Hang Tuah sehingga sultan boleh buat apa sahaja yang dia suka, kerana dia adalah yang tuhan, termasuk diperintah mengambil isteri orangpun dituruti tanpa membantah. Pada hal Islam melarang cara itu.

Hang Tuah adalah barua raja. Sanggup kita jadi barua raja semata mata untuk mencapai matlamat agenda peribadi?

Saya sangat sedih apabila ada mufti mengatakan jangan derhaka kepada sultan dalam kes di Perak ini. Apakah mempertikaian yang dilakukan oleh Sultan tempohari ini derhaka namanya. Memang derhaka salah dari segi Islam. Malah boleh dijatuhkan hukum bunuh, jika ia sebuah kerajaan Islam.

Tidak ada sesiapa yang marah apalagi derhaka kepada sultan kalau apa yang dilakukan oleh sultan itu wajar.

Saya juga rasa sedih apabila Profesor Madya Dr Azmi Hassan mengatakan apa yang dilakukan sultan Perak dan kerajaan BN itu waajar dan sah kerana itu adalah kehendak rakyat.

Mengapa beliau boleh berkata sedemikian rupa sedangkan apa yang dilakukan itu adalah kehendak kerajaan BN dan agenda peribadi Jamaludin Radzi, ADUN Bahreng dan Osman Jailu, ADUN Changkat Jering.

Apakah ianya kehendak rakyat. Kalau ia kehendak rakyat sudah pasti tindakan mereka mendapat rastu dari rakyat yang mengundinya terlebih dahulu. Ini boleh dikatakan ianya adalah kehendak rakyat.

Saya sedih dengan apa yang di katakan oleh Profesor Salleh Buang bahawa apa yang dilakukan oleh Sultan itu sah dari segi undang undang tubuh negeri Perak, sedangkan ada profesor undang undang lain yang mengatakan ianya tidak sah.

Mana satu yang boleh kita pakai? Mereka masing masing adalah terdiri daripada pakar undang undang yang berwibawa.

Bagi saya itu adalah tidak lain dan tidak bukan hanya suatu pendapat sahaja apabila duduk dalam BN mahu tidak mahu pasti menyokong walaupun jelas salah, termasuk mufti Datuk Seri Harusani Zakaria yang pernah berkata: ”sangkut politik di pagar mesjid” dengan makna ”jangan bawa masuk politik kedalam mesjid”.

No comments: