Friday, August 7, 2009

Mengapa benci pada Kerajaan Terengganu?

Sebut sahaja benci bermakna timbulnya rasa tidak puashati dari seseorang atau satu pihak kepada pihak yang lain.

Benci juga menandakan betapa marahnya seseorang kepada seseorang dan marahnya satu pihak kepada pihak lain.

Namun begitu tidak hairanlah jika rakyat Terengganu benci pada kerajaan yang memerintah sekarang.

Rakyat benci pada kerajaan, bermakna benci kepada orang yang menjadi peneraju yang barangkali pernah tidak berlaku adil terhadap sesuatu puak yang dinafikan haknya.

Datuk Ahmad Said, sebagai peneraju kerajaan sekarang punya hak meminta supaya pihak yang benci dengan kerajaan hendaklah berhenti membenci kerajaan.

Bagaimana pun puak yang membenci itu ada sebab musabab dan hak untuk terus membenci kerajaan atas sebab pernah dizalimi.

Sebagi contoh, rakyat yang menyokong PAS sewajarnya diberi wang raya apabila tiba waktunya.

Malangya penyokong yang layak dinafikan haknya yang seolah olah mereka macam rakyat asing. Pada mereka bayar pelbagai cukai yang dikenakan oleh pihak pemerintah.

Siapa tidak marah apabila dilayan macam anak tiri dalam suatu keluarga.

Inilah yang harus difahami oleh Menteri Besar yang meminta rakyat berhenti membenci kerajaan yang diterajuinya.

Sejak Terengganu bertukar menteri besar dari tangan Datuk Seri Idris Jusoh kepada Ahmad said, minda orang PAS sedikit sebanyak sudah berubah.

Orang PAS suatu masa dahulu marah dan benci dengan kerajaaan kaya rakyat miskin ini sudah ada yang berubah mentelitinya.

Kalau zaman Idris Jusoh menjadi menteri Besar dahulu jarang benar orang PAS yang tidak tidak marah dan benci pada kerajaan UMNO/BN.

Sejak Ahmad Said jadi Menteri Besar,sudah ada sesetengah orang PAS yang cukup senanghati dengan cara pemerintahan yang dilakukan.

Antaranya, Ahmad Said pernah berjanji akan menyelesaikan masalah pemilikan tanah Lot sejumlah 50,000 yang diberi oleh kerajaan PAS (1999-2004) yang dibekukan.

Ada diantara mereka masih tetap yakin yang Ahmad Said akan mengotakan janji yang dijanjikan, walaupun masih banyak lagi janji pilihanraya yang tidak tertunai.

Yang peliknya muncul puak dalam UMNO yang kelihatan sangat benci dengan kerajaan yang diterajui Ahmad Said. Entah mengapa kita tidak tahu. Yang kita tahu mungkin ada yang tidak kena.Itulah penyakit orang UMNO dulu hingga sekarang.

Kalau sekiranya semuanya sudah OK mustahil mereka sama mereka benci membenci satu sama lain. Lebih lebih lagi ia boleh memburuk lagi pertelagahan yang dikatakan sudah mulai reda itu.

Dua tiga minggu ini orang PAS kelihatan mulai marah dan benci semula pada Ahmad Said. Anda yang arif pasti tahu ada sebab musababnya.

Sebabnya tidak lain dan tidak bukan Ahmad Said menghidupkan semula pesta main pantai punca segala maksiat yang sudah sekian lama mati itu.

Pesta main pantai merupakan satu pesta tempat anak muda melakukan maksiat yang jelas boleh mengundang pelbagai gejala buruk termasuk meningkatnya kes jenayah ringan dan berat.Disamping meningkatnya remaja positif dadah.

Sehubungan dengan itu, kes jenayah di Terengganu dicatat semakin hari semakin meningkat, terutama sekali kes ragut yang semakin menjadi jadi dan amat sukar dibendung. Apapun ia tidak harus dipandang ringan.

Kes melahirkan anak tanpa nikah juga semakin meningkat yang barangkali menjadi punca kerajaan Terengganu terus menerus dibenci.

Pemberian E-book kepada pelajar tahun lima yang dianggap terlalu mudah mengundang musibah iaitu pembabitan lima pelajar tahun lima dengan tonton bahan lucah.

Datuk Seri Dr Rais yatim menteri penerangan dan komnikasi mnemplek kerajaan terengganu dengan terlalu mudah memberi E-book kepada pelajar tahun lima telah di kenalpasti bahawa itulah punca pelajar negari Terengganu melayari bahan bahan lucah.

Pemberian E-book juga dikatakan berlaku diskriminasi.

Negeri Sembilan diminta oleh Dr Rais Yatim supaya jangan ikut cara mudah kerajaan Terengganu membekalkan komputer mini e- book kepada pelajar kerana inya bukan satu proses untuk mencapai tahap pembelajaran para pelajar.

Tetapi kaedah itu dikenalpasti untuk memudah pelajar menyimpan dan mengakses filem filem lucah disamping menjadikan bilik bilik rumah pelajar sebagai pusat siber yang cukup senang dan mudah berbanding mengunjugi pusat pusat siber berbayar.

Siapa tidak benci jika kaedah yang diambil oleh Ahmad Said seolah olah bakal berdepan dengan banyak cabaran, termasuk pembabitan murid sekolah menyimpan dan menonton bahan lucah pada masa akan datang.

Kita rasa pemberian kumputer mini dan e-book seperti yang dilaksanakan kerajaan Terengganu itu seharusnya diselaraskan dibawah kerajaan Pusat, khususnya kementerian pelajaran dengan kerjasama kementerian penerangan, komunikasi dan kebudayaan.

Lebih lebih lagi kaedah mudah yang dilaksanakan oleh kerajaan Terenggganu itu seolah olah telah memberi kebebasan kepada murid untuk membawa pulang e-book berkenaan. Apa pun itulah peluang mereka melakukan sesuatu yang bukan menjadi matlamat pencapaian pembelajaran.

Sejarah telah membuktikan bahawa sekumpulan murid tahun lima sebuah sekolah Terengganu tidak lama dahulu menggunakan komputer mini atau E-book yang diedarkan menyimpan dan mnonton bahan lucah.

Salah seorang pelajar terbabit apabila disoal siasat menjelaskan bahawa bahan lucah itu disimpan oleh abang mereka.

Persoalan sekarang e-book yang diberi kepada pelajar itu sah boleh membawa padah yang harus diberi perhatian oleh pihak kerajaan negeri kerana kewujudan pelbagai program lucah yang tidak dikawal menarik minat remaja sekian lama.

Barangkali inilah diantara punca kerajaan Terengganu terus dibenci, termasuk kes janji tertunggak seperti janji hendak memberi hak milik tanah pinggir kepada peserta yang meneroka selama 40 tahun lagi.

Mantan Menteri besar Terengganu Tan Sri Wan Mohktar Ahmad, pada tahun 1978 pernah berjanji akan menyelasaikan masalah itu. Tapi malangnya hingga sekarang habuk pun tidak ada.

Ahmad Said juga pernah berjanji akan berbuat demikian, tapi kini diam membesu apabila perkara itu diangkat ke pejabat Tanah dan Galian.

Soal bantuan kebajikan masyarakat dan wang zakat Maidan kepada rakyat yang kurang mampu juga telah diselewengkan dengan sewenang wenangnya, termasuk yang dahulunya layak menerima, tetapi sejak akhir akhir nama mereka hilang entah kemana.

Penganiayaan terhadap guru juga terus berlaku sehinga ada yang ditukar ke Sabah, ke Sarawak, Johor dan Pulau Ketam Selangor atas sebab guru itu menyokong PAS.

Untuk makuman, sebaik sahaja selesai pilihanraya kecil Perlimen Kuala Terengganu tidak lama dahulu, ada guru yang ditukar macam bola, termasuk ditukar ke Pulau Redang memisahkan anak dan isteri.

sekian......................

3 comments:

Anonymous said...

ahmad said ke... idris jusod ke... atau sapa2lah selagi namanya UMNO serupa je, pentingkan perut sendiri, tk pernah pikir perut org lain.buat projet 10 juta, untung 10 ribu.cost projet, kroni sapu.untuk rakyat ngri tganu, usah mimpi bulan jatuh ke riba.berusahalah sendiri, jgn harap kerajaan negeri....bila nak megundi nanti, diaorang datang cari.....LU PIKIRLAH SENDIRI. dari besut kita.

Unknown said...

Masalah pimpinan umno dulu dan yg baru sama saja. Sama2 gdebe katanya. Masing2 bukan nak menjaga kemaslahatan rakyat tapi kantong kroni. Yg biasa dapat tapi kini terhenti tentulah rugi besar sbb kureng sikit lah kali ini. Begitulah kemajuan yg boleh diberikan untuk rakyat terengganu yg memilih mereka!

Anonymous said...

Salam.

Sebab mereka tak sukakan Mat Said.

Itu saja.

Terima kasih.