Friday, September 18, 2009

Jadikah 10 ADUN UBN Terengganu lompat parti

Sama ada jadikah atau tidak 10 ADUN UBN Terengganu lompat parti masih menjadi teka teki yang memanjang.

Pesusuhjaya PAS Terengganu Datuk Harun Taib berkata setakat hari ini tiada berlaku pun lompat parti. Betul memang tidak ada seorang pun wakil rakyat UBN yang lompat, kerana perancangan belum masak betul.

Kita kena ingat bahawa lompat parti ADUN UBN pernah berlaku, maka tidak mustahil ia boleh berlaku terus menerus atas sebab timbul rasa tidak puashati seseorang atau kumpulan pada bosnya.

Sejarah telah membuktikan bahawa Tengku Razaliegh bukan sahaja lompat parti, malah tubuh parti semangat 46 bekerjasama dengan PAS yang diberi nama angkatan perpaduan ummah memerintah Kelantan (1990).

Namun, tidak mustahil ia akan berlaku dan boleh berlaku bila bila masa sahaja pada kumpulan yang menyokong Datuk Seri Idris Jusoh yang masih tidak puas hati dengan Datuk Ahmad Said, MB Terengganu yang dikatakan tidak tahan lama itu.

Mungkin atas asas Datuk Seri Utama Rais Yatim pernah berkata Ahmad Said akan jatuh macam nangka. Lebih lebih lagi MB itu dianggap macam telur berada diujung tanduk yang mana akan jatuh bila bila masa sahaja.

Akan tetapi sampai sekarang ini MB Ahmad Said masih kekal dan tidak jatuh, miskipun ada usaha untuk menjatuhkannya, termasuk mengemuka undi tidak percaya yang dikatakan didiamkan oleh speaker Datuk Tengku Putera Awang.

Setakat ini sudah tidak ada lagi kaedah lain yang boleh menjatuhkan Ahmad Said dari kerusi MB Terengganu, selain kaedah melompat parti.

Setakat ini juga 10 ADUN yang ada niat untuk lompat parti itu tidak ada cam untuk kumpul harta, kerana segala projek telah dibekukan oleh MB sebagai langkah padan mukamu hendak menentang sangat.

Di akui memang benar bahawa mana mana wakil rakyat BN di Malaysia ini punya niat hendak kumpul harta, hatta wakil rakyat BN Terengganu sekalipun.

Cuba bayangkan, hanya jadi wakil rakyat sepenggal sahaja sudah ada dua tiga buah kereta mewah, termasuk sebuah Mecsedes Bens E 230 dan sebuah banglo berharga jutaan ringgit.

Kalau menjawat jawatan EXCO pasti memiliki banglo berharha RM 2 juta ke atas.Malah ada yang bina istana yang berharga puluhan juta.

Sekarang ini kedudukkan wakil rakyat Terengganu memang sudah gagal dan tidak ada harapan lagi untuk mengumpul harta, kerana menentang Ahmad Said.Segala projek yang diluluskan tidak lagi diberi kepada orang yang menentang.

Dalam UMNO sesiapa yang menentang ketua sudah tentu gagal buat apa sahaja hatta mahu kumpul harta.Maka orang yang menyokong MB pula sedang asyik mengumpul harta dengan projek demi projek sehingga kadang kala tidak ingat yang dia adalah wakil rakyat.

Maka kumpulan Datuk Rosol Wahid jangan diharap kamu berjaya untuk mengumul harta selagi kamu tidak sokong Ahmad Said, kecuali Datuk Idris Jusoh yang sudah banyak harta sebelum ini.

Idis Jusoh tidak kesah sangat dengan harta, sebab dia sudah banyak harta. Tapi bagaimana dengan orang lain.

Kalau kamu menentang Ahmad Said dan menyokong Idis Jusoh maka itulah nasib kamu. Kamu akan menerima nasib malang yang sangat malang.

Oleh itu jangan takut lompat parti, kerana kedudukan kamu sudah tidak selamat lagi.

Kalau kamu kekal dalam UMNO sehingga pilihanraya umum ke 13 nanti, sudah tentu nama kamu tiada lagi dalam senarai calon.

percayalah.

Jangan diharap kamu akan dipilih menjadi calon dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Percayalah.

Saya diberitahu oleh salah seorang pegawai kanan kerajaan berasal dari Kemaman bahawa Ahmad Said adalah seorang pendendam macam juga Idris Jusoh.

Jadi, jangan takut untuk lompat parti. itu pun kalau mahu selamat dalam politik semasa macam macam ada hari ini.

Percayalah jika orang yang menentang Ahmad Said tidak lompat parti maka karier politik mereka pasti berakhir juga akhirnya.

Jika tentang ketua dalam mana mana parti politik sekalipun pasti malanglah nasib mereka.

Oleh itu jangan takut buat perhitungan. Lompatlah agar hati tidak sakit macam sakitnya hati masing masing semasa jadi wakil rakyat sekarang.

Kalau lompat pasti selesai, malah ada yang boleh jadi menteri besar dan barisan EXCO dan barangkali boleh kekal menjadi calon pada pilihanraya umum ke 13 nanti .

InsyaAllah. Mudah mudahan penyakit yang dihidapi sembuh tidak lagi menderita dan kecewa.

Sehubungan itu, Muhammad Ramli Nuh, Adun Tepuh dalam blognya berkata, Saya ingin menafikan sekeras-keras khabar angin yang bertiup kencang itu.

Saya dan sahabat-sahabat yang lain tidak pernah berbincang, bertemu atau bersua muka untuk melompat parti terutama kepada parti PKR.

Ini merupakan fitnah yang cukup besar bagi melemahkan semangat kami dari parti UMNO & satu tektik untuk menjatuhkan reputasi UMNO Terengganu.

Makluman semua, tiada sebab musabah untuk kami menyeberang kepada PKR. Saya akan bersama dengan UMNO selagi mana perjuangan kepada agama,bangsa & negara terus diperjuangkan.

Oleh yang demikian, rakyat Terengganu tidak harus mendengar khabar angin tersebut. Itu adalah satu khabar angin.

Saya juga telah dihubungi oleh beberapa orang yang ingin tahu status kemelut kepincangan UMNO Terengganu & kelesuan persidangan yang berlangsung pada 25-26 Ogos 2009. Cuma, apa yang boleh saya perkatakan bahawa, kemelut tersebut masih berlaku & mungkin ada usaha pemulihan dilakukan.

Kemelut kepimpinan ini bukan mudah diselesaikan kiranya satu pihak sahaja. Ianya perlu hadir daripada kedua-dua belah pihak.

Memang perjumpaan lepas berlaku diantara kami dengan YB serta ketua-ketua Bahagian. Namun, pertemuan tersebut sekadar boleh dikatakan melepaskan batuk ditangga.

Pada pertemuan tersebut, kita sudah menyuarakan segala kepincangan yang berlaku, namun setakat ini dipihak kepimpinan atasan tidak nampak usaha atau mengkaji pertemuan yang dibuat sebelum-sebelum ini.

Saya berpendapat, terutama kepimpinan tertinggi harus melihat & meneliti luahan serta komen yang telah disuarakan oleh kami terhadap kemelut tersebut.

Pada persidangan yang berlangsung dua hari lepas, saya sendiri tidak mengambil bahagian untuk sesi perbahasan. Ini kerana, tiada apa yang maklumat atau persoalan yang ingin saya bahaskan.

Malah, kita juga tidak dimaklumkan mengenai perkembangan terkini pembangunan negeri. Bagaimana kita nak pertahankan atau berpendirian kerajaan negeri dalam dewan sedangkan kita pun tiada maklumat.

Saya berharap, kepimpinan Atasan terutama Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu mengkaji semula berkaitan dengan kemelut yang berlaku.

Namun, sama samalah kita tunggu dan lihat perkembanganya.
sekian.......................

1 comment:

Unknown said...

Payah!!!
Sukar nak dipercayai sekiranya puak2 ni nak melompat joint PAS.
Ibarat menjerut leher sendiri.
Untung2 dok dalam BN 'pekong' masing selamat dan aman...Nanti nanya saja kena geledah dik SPR1M bila melompat parti..
Lagi pun perjuangan depa jelas..tembolok saja!!! Buktinya?
Sekiranya mereka memperjuangkan utk kesejahteraan rakyat sudah tentu mereka berkerjasama demi melangsaikan masalah rakyat bukanya merancang dan membangkang kerja buat kerajaan negeri yg memerintah. Lainlah kalau dok dalam parti pembangkang..memanglah kena bangkang sebagai "check and balance" terhadap perjalanan pentadbiran harta rakyat. Amanah!