Saturday, October 24, 2009

Apakah benar PAS akan jadi kerajaan yang di tunggu?

Pada 16 Oktober 2009 di Pekan Manir,Ustaz Datuk Harun Taib, Pesuruhjaya PAS Terengganu kelihatan begitu semangat dan punya harapan besar dapat menumbang UMNO negeri minyak ini dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.

Beliau berkata dihadepan ribuan hadirin dipentas ceramah umum sempena Ijtimak PAS perhubungan negeri Terengganu yang diadakan di Markaz Tarbiyah Kubang Lembek (KL).

KL bukan Kaula Lumpur, tetapi Kubang Lembek yang menjadi pusat tarbiyah Terengganu sejak lama dahulu yang menempat sebuah kolej Universiti KURQI banyak melahirkan pelajar yang sahsiahnya tidak diragukan lagi.

Pada hemat penulis bercakap memang mudah dan sedap didengar, tetapi apakah ia akan menjadi realiti sepertimana pada tahun 1999 UMNO kalah dengan teruk sekali dintangan PAS.

Persoalan yang timbul apakah pada pilihanraya ke 13 nanti PAS dapat mengulangi sejaarah yang dipahat yang menjadi harapan para pemimpin PAS ketika berijtimak baru baru ini.

Bagaimana hendak hendak menumbangkan kerajaan UMNO yang kelihatan masih kukuh meskipun berada dalam kemelut.

Walaupun Datuk Nik Abdul Amar Nik Abdullah, berkata umno sekarang macam orang timun. Yakni ke dua dua tanganya tidak ada dan kedua dua kakinya sudah dipotong kerana kecil manis.

Walaupun sudah mengidah kecing manis Umno masih ada kekuatan dengan program baru iaitu memberi beras dan barang barang keperluan harian termasuk gula percuma kepada rakyat miskin yang menelan belanja RM2 bilion itu.

Sebelum program itu dilaksanakan TV satu 1 Malaysia turun mewancarakan penduduk miskin khususnya di negeri Terengganu dan melaporkan bahawa ia sangat menyenangkan mereka.

Malah pemberian beras percuma dilihat dapat memenuhi cintarasa rakyat yang dibelegung dengan miskin yang memanjang.

Inilah tanda tanda yang UMNO tidak mudah tumbang dan membuat PAS gagal meraih kelebihan undi dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti

Namun, kata kata presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika merasmikan Ijtimak PAS perhubungan pada 17 Oktober 2009, bahawa parti itu mestilah mempunyai budaya kerja untuk menjadi 'kerajaan yang ditunggu'. hatus diberi perhatian secara khusus.

Penulis difahamkan bahawa perkataan ”Kerajaan yang ditunggu” ialah kerajaan yang akan merintah negeri Terengganu selepas musim pilihanraya umum ke 13 nanti adalah kerajaan PAS yang dikatakan disegani dan dihormati.

Ustaz Datuk Harun Taib,kelihatan begitu ghairah dan penuh samngat, berkata bahawa kerajaan UMNO sekarang akan ditumbang.

Ini selari dengan kata kata Prseiden,bahawa perkembangan yang berlaku pada hari ini sangat menuntut kepada parti politik dan gerakan Islam yang disegani dalam negara kita.

Persoalannya apakah benar begitu?

Dalam kata kata aluan manifesto PAS negeri Terengganu pada pilihanraya umum ke 10 (tahun 1999) Presiden sekarang sebagai pesuruhjaya Pas negeri berkata, kita berada dizaman perintahan Islam terungkai sehingga hilangnya negera dan kerajaan yang mendaulatkan syariat Allah.

Katanya lagi umat Islam dipengaruhi ajaran sekularisme yang memisahkan agama daripada urusan pemerintahan.

Maka fahaman kebendaan masih tebal yang membuat rakyat tidak nampak jasa jasa PAS semasa memerintah Terengganu dahulu.Ini membuat PAS bertapa sukar untuk untuk menumbangkan UMNO.

Namun begitu beras percuma kepada rakyat satu satu senjata mujarab yang barangkali begitu sukar untuk rakyat mengundi PAS. Tumbangnya kerajaan PAS pada pilihanraya umum ke 11 berpunca dari pemberian wang ihsan kepada seramai 112, 000.rakyat.

Persoalan penulis apakah benar PAS merupakan gerakan Islam yang disegani dihormati sebagai kerajaan yang ditunggu? Harus difikir ia bukan merupakan jalan mudah untuk menumbangkan kerajaan UMNO, hatta masih berkrisis.

Lebih lebih lagi penulis mendapat makluman bahawa ramai persara kerajaan, termasuk beberapa bekas pensyarah UDM, berkata, banyak benda yang tidak kena pada PAS era ini.

Tidak dinafikan keruntuhan sistem sekular yang mengasingkan urusan dunia dengan agama memerlukan Islam sebagai pilihan,tetapi sejauhmana kebenarannya?

Memang benar PAS sebagai wadah yang membawa Islam, tetapi apakah ia boleh menambat hati rakyat cenderung kepada PAS yang dianggap masih disegani dan dihormati dan mudah untuk diterima oleh semua pihak termasuk golongan bukan Islam.

Bolehkah kita sandarkan kepercayaan kepada orang bukan Islam? lebih lebih lagi realiti yang berlaku di Bagan Pinang pada pilihanraya pada 11 Oktober 2009, orang bukan Islam baik China dan India tidak memihak pada PAS.

Bukti itu sudah cukup baik untuk jadi tanda aras bahawa sokongan orang bukan Islam jelas tidak kosisten. Mereka boleh memberi undi jika mengutungkan dan tidak jika tidak mendatangkan manfaat..

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika berucap merasmikan Ijtimak Kepimpinan PAS Negeri Terengganu kali ke-13 yang bertemakan "Berubah Untuk Kemenangan Islam" di Markas Tarbiah PAS Kubang Lembik, Manir, hari itu kelihatan sangat yakin bahawa PAS akan jadi kerajaan sekali lagi di Terengganu selepas kalah teruk pada pilihanraya umum ke 11.

Tidak dinafikan bahawa Barisan Nasional (BN) yang ditunjangi oleh Umno kini semakin hampir kepada zaman kejatuhan sebagaimana yang berlaku kepada parti-parti sezaman dengannya.

Sejarah telah membukti Parti Liberal Demokratik (LDP) Jepun, Parti Golkar di Indonesia dan parti-parti lain yang telah mengalami penyakit tua telah tumbang dan sebagaimana Umno/BN di Terengganu.

Parti liberal demokratik jepun di ganti dengan parti baru apakah UMNO Terengganu akan diganti dengan PAS yang masih banyak benda yang masih tidak betul sepertimana dinyatakan diatas.

Bagi penulis PAS mempunyai budaya kerja yang cukup baik dan layak menjadi kerajaan yang ditunggu. Lebih lebih lagi semasa memerintah Terengganu selama empat tahun sudah banyak jasa dilabur. Tapi malangnya jasa PAS tidak dikenan oleh rakyat yang pernah dapat apa yang tidak dapat sebelum ini.

Semasa memerintah PAS meluluskan 50 ribu lot tanah untuk rakyat yang tidak bertanah tanah sendiri untuk kemudahan mendirikan rumah kediaman masing masing juga tidak dapat menambat hati rakyat.

Inilah yang harus diambilkira oleh PAS Terengganu agar bercakap tidak jadi ikut sedap mulut. Apabila tiba musim pilihnaraya umum kali ke 13 nanti kalah lagi.

Saya sangat setuju dengan kata Presiden, adalah menjadi perkara wajib menilai diri untuk menentukan keabsahannya sebagai sebuah gerakan Islam yang berkesan melalui kelayakan dan kemampuan untuk menangani gerakan dan politik semasa.

Sebagai sebuah gerakan Islam, kita perlu bertanya; pertama, adakah daya jihad dan ketekunan ahli PAS dalam perjuangan berdaya saing dan berorientasi.

Banyak benda yang perlu diperbaiki termasuk adakah sumber manusia dan kewangannya pada tahap yang munasabah dan, ketiga, adakah penguasaan ilmu, maklumat dan kemahiran mengatasi pihak lawan.

persoalan-persoalan itu memerlukan renungan yang mendalam dan kecekalan hati untuk dijawab terlebih dahulu agar apa yang dicakapkan boleh membawa makna yang tidak diragukan lagi.

Adakah kita tidak berasa ragu sedikit pun dengan semangat dan daya juang yang ada untuk menggarap persoalan-persoalan di atas dan mengatasi kekurangannya, seterusnya berhadapan dengan mereka yang menentang dan berniat jahat terhadap kita.

bermakna untuk mendapatkan kemenangan, pejuang Islam mestilah terlebih dahulu berubah daripada negatif kepada positif, daripada maksiat kepada taat dan daripada perpecahan kepada perpaduan.

Justeru, kita boleh ukur kememangan kita pada tahun 1999 apakah apa yang dilaksanakan itu benar benar boleh manambat hati rakyat yang mempunyai cintarasa kebendaan melebihi kepentingan beragama melalui gerakan Islam yang diberi nama parti PAS itu.

sekian.......................

No comments: