Wednesday, October 7, 2009

Apakah sebat 6 sebatan itu undang undang Islam?

Adalah suatu yang sangat tidak kena apabila ada pihak mengatakan hukuman sebat 6 sebatan pada orang yang minum arak dikhalayk ramai.

Bagaimana boleh ada pihak yang menfakwa sebatn 6 sebatan itu Undang-undang Islam bukan baru diadakan dan ia wujud sejak empayar Kesultanan Melayu Melaka.

Kita nafi Melaka bukan saja berperanan sebagai pusat penyebaran Islam, malah sistem pentadbirannya juga berteraskan Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka yang berpaksikan disebut atas nama Islam.

Bolehkah kita namakan ia itu Islam sedangkan dia bukan Islam,Inilah yang mengelirukan rakyat negara ini termasuk mereka yang mengaku beragama Islam mengenai Islam yang diajarkan oleh Rasulullah SAW.

Kita boleh sebut ia Islam tetapi bukan Islam yang diajar oleh Rasulullah SAW atau dengan kata lain Islam lebralisme dan islam sosialisme yang ditolak oleh Allah SWT.

Kalau inilah yang dimaksudkan bahawa hukuman sebat 6 sebatan itu kita boleh menerimanya atau kita boleh sebut undang undang jenayah syariah mahkamah Pahang ke atau lain lain negeri di Malaysia ini.

Jika kita iktiraf hukuman sebat 6 sebatan itu undang undang syariah Islam jelas ia merubah dan meminda undang undang syariah islam yang mana hukuman pada orang minum arak sebat 40 hingga 80 sebatan.

Ini boleh rosak akidah. Bayangkan orang rosak akidah. Rosak akidah jadi kafir.

No comments: