Friday, June 3, 2011

Betulkah ada ulamak yang tak faham jemaah?

Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang presiden PAS Malaysia berkata "ada ulamak yang tak faham jemaah" dalam ucapan dasar muktamar PAS kali ke 57 di Taman Melawar Kuala Lumpur.

Jika benar ada, adakah layak kita gelar mereka yang tak faham jemaah itu sebagai ulamak baik sepertimana yang pernah disebut bahawa ulamak itu terbahagi kepada dua golongan.

Dua golongan yang dimaksudkan itu satu,ialah golongan ulamak” baik” dan dua, ialah golongan ulamak “jahat”.

Lazimnya yang baik saja yang faham jemaah dan yang jahat bukan tak faham tetapi mereka sengaja menolak dan menyembunyikan kebenaran.

Oleh itu, kita kena buat penjelasan supaya apa yang dikatakan oleh presiden itu dengan status kedudukan ulamak jelas sejelasnya.

Apabila sebut saja ulamak mereka memahami bahawa mereka juga ulamak yang harus menjadi rujukan kepada umat Islam, sedangkan mereka itu jelas boleh menyesatkan umat islam di Negara ini.

Presiden PAS kena melakukan penjelasan agar rakyat dan umat Islam benar benar faham mengenai status kedudukan ulamak.

Kalau tak berbuat demikian rakyat dan umat islam akan menerima saja pandangan pelbagai ulamak hatta ulama itu ulamak jahat yang cuba menyembunyikan kebenaran islam.

Kita juga sangat bimbang dengan penejelasan yang tak tiada kejelasan ini nanti bahawa tangkapan ulamak yang faham jemaah itu masih dianggap ulamak baik, sedangkan merekalah penghalang kebangkitan islam tulen di negara ini.

2 comments:

Anonymous said...

Mcm mana pulak kalau ulama baik tapi bodoh atau ulama jahat tapi bijak?

mamat said...

Ulamak jahat dan bijak inilah yang melampau batas termasuk menghalalkan riba dan rasuah dengan pelbagai alasan lojik akal rakyat yang jahil agama.

Ulamak baik tapi bodoh ini tetap patuh dengan perintah Allah dan Rasulnya.