Sunday, March 2, 2014

Ekonomi Negara cemerlang rakyat semakin susah


 Bank Negara Malaysia umumkan pencapaian  Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada suku keempat 2013  lebih baik daripada diunjurkan iaitu 5.1 peratus.

 seperti mana diumumkan Bank Negara Malaysia semalam, membuat penganalisis optimistik 2014 akan menyaksikan kadar itu berlegar di sekitar lima peratus. 

Bagi keseluruhan 2013, pertumbuhan KDNK mencapai purata +4.7 peratus, jelas lebih rendah daripada 5.6 peratus dicapai pada 2012. 

Dalam satu nota hari ini, Alliance Research menjangkakan pertumbuhan 2014 akan lebih kukuh iaitu lima peratus, disokong oleh pemulihan dalam sektor luar dan permintaan domestik yang kukuh.

Dan ianya akan merangsang pertumbuhan ekonomi dalam negara.  Seperti pada tahun lalu, pertumbuhan akan didorong oleh permintaan domestik, disokong oleh perbelanjaan sektor swasta yang mantap dalam kegiatan penggunaan dan pelaburan.

Bagaimanapun, besar kemungkinan pertumbuhan akan sederhana berikutan langkah kerajaan menyelaras perbelanjaan sejajar matlamat mengurangkan defisit.

Penulis boleh setuju bahawa ekonomi Negara cemerlang , bukan sahaja disokong oleh perbelanjaan sector swasta yang mantap dalam kegiatan penggunaan pelaburan.

Akan tetapi telah disokong kenaikan harga minyak dan potongan subsidi sehingga menghasilkan dapatan  RM 13 bilion dan tambah RM 1.1 bilion lagi dalam masa sekelip mata.

Persolan yang timbul sekarang sara hidup rakyat jadi tinggi kerana kenaikan harga barang yang membuat rakyat hidup susah.

Ekonomi kerajaan cemerlang, tetapi bagaimana pula dengan kesusahan rakyat yang telah memberi mandap BN memerintah Malaysia.

Wajar kerajaan jadi kerajaan yang kaya, tetapi rakyat dibiar hidup terhimpit dengan pelbagai kesusahan.

Sudahlah yang miskin semakin hari semakin bertambah miskin dan yang kaya semakin hari semakin menjadi semakin kayaraya.

Wajar jurang yang dalam ini dibiarkan menjadi lebih dalam dan lunag yang besar menjadi lebih besar kepada rakyat yang perlu kepada pembelaan kerajaan yang telah diberi mandap itu.



No comments: