Tuesday, July 14, 2015

Ahli parlimen CAP ayam?





 Membaca bahasa yang dilafaz oleh Mahfuz dalam wancara Malaysia kini bahawa  semua pemimpin utama pembangkang yang dianggapnya seperti negarawan termasuk Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng sepatutnya berjiwa besar dan merendahkan ego mereka.

Maka dapatlah penulis buat kesimpulan bahawa ampat orang pemimpin yang dianggap seperti negarawan terdiri dari manusia dan pemimpin tiga parti yang egonya sangat tinggi.Mungkin atas sebab ego tinggi itulah mereka boleh naik jadi pemimpin parti masing masing.

Kata Mahfuz ,"Tak ada rugi pun kalau berjiwa besar. Yang lebih penting, prinsip tak tergadai, matlamat kita tercapai,"

Sekali lagi dapat penulis buat keimpulan bahawa keempat tokoh itu berjiwa kecil oleh kenalah berjiawa besar untuk mencapai maltamat yang diperjuangkan.

Yang menarik untuk kita bahaskan ialah lafaz matlamat, kerana satahu penulis orang Melayu tidak ada matlamat masuk politik hendak kumpul harta dan dapat pangkat yang tinggi, berbeza dengan orang China. Matlamat orang china hendak memerintah Negara atau dengan kata lain mahu memiliki Malaysia.

Perkara sudah dinyatakan oleh Lim Guan Eng bahawa kerajaan Pulau Pinang buklan kerajaan pakatan rakyat lagi. Inilah matlamat orang china seluruh pelusuk dunia.

Orang China, ego mereka adalah ego yang tidak rugi sebaliknya menguntungkan lebih lebi lagi banyak bank dunia dibelakang bangsa china di Malaysia, sebab mereka dapat kuasa ekonomi dengan secepat mungkin.

Sejarah telah membuktikan seorang tukang angkut tahi di Terengganu pun boleh jadi jutawan dan penguasa ekonomi di Terengganu dan Malaysia khususnya. Manakala orang Melayu yang kaya segera seorang demi seorang jatuh bangkrap

Beliau turut menggesa kepimpinan PAS sekarang ini perlu berfikiran tajam dan mendahului zaman dengan melihat kerangka politik yang lebih luas dan tidak dipengaruhi oleh kumpulan tertentu yang berada di sekeliling mereka.

Bemakna kepimpinan pas menang dalam muktamar tahunan ke 61 berfikiran tupur membuat pas akan ketinggalan zaman kerana kerangka politik kini lebih luas dan tidat terpengaruh dengan kumpulan tertentu yang berada dikelilingnya.

Yang anehnya mereka tidak periksa diri mereka yang jelas dan nyata dipengaruhi dengan kumpulan orang sekilingnya. Terutama sekali terpengaruh dengan DAP sehingga tergamak mengatakan kerajaan pulau pinang serupa dengan kerajaaan Islam

Sesetengah mengatakan Lim Guang Eng setaraf dengan  Dr Yusof Qadhawi kerana hala tuju kerajaan DAP Pulau Pinang aduan Umar Abdul Aziz yang sangat relevan berbanding dengan  lain lain kerajaaan Islam sebelum ini.







2 comments:

Anonymous said...

karangan cap ayam

IrWrWs said...

Setuju tuan.. pada mereka sudah memadai tok guru LGE membimbing mereka ke arah politik islam..