Friday, October 3, 2008

Betulke Datuk Nasir akan dilantik sebagai menteri di jabatan perdana menteri?

Sama ada betul atau sebaliknya, tetapi itulah cerita yang sedang tersebar dikalangan orang Umno Terengganu.

Apa dia? Cerita pasal Datuk Nasir Ibrahim Ahli Parlimen Kuala Nerus akan dilantyik sebagai menteri di jabatan perdana menteri konon menggantikan Datuk Seri Nazri Aziz.

Adalah tidak munasabah ia akan dilantik sebagai menteri. Kenapa? Kerana seminggu dua ini tersebar pula cerita mengenai MP Kuala nerus itu akan melampot parti menyeberang ke PR.

Apabila cerita itu tersebar secara meluas dikalangan orang Umno, Datuk Nasir Ibrahim telah membuat penafian melalui akhbar sinaran harian.

Bagaimana mungkin orang yang dikatakan akan lompat parti itu mendapat perkenan perdana menteri untuk melantik sebagai menteri penuh dalam cabinet.

Mungkin ada sebab dia mahu lompat parti, maka jalan pintas untuk mengalang MP Kuala nerus itu dari melompat ke PR di beri hadiah istemewa.

Datuk Nasir diceritakan konon telah dilawar wang sebanyak RM 30 juta oleh PKR. Ini hanya cerita yang disebarkan oleh kalangan orang Umno.

Adalah tersangat tidak munasabah, kerana hanya seorang MP ditawar wang sebanyak itu. Banyak tu.

Dari manalah wang sebanyak itu. PKR bukan macam Umno, banyak wang boleh buat apa sahaja hatta salah di segai undang-undang pun.

Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah mendedahkan bahawa setiap menteri Umno memiliki harta sebanyak RM 300 juta.

Kalau itulah yang berlaku, maka sudah tersangat wajar kerajaan ada sekarang mesti diubah dengan seberapa segera dengan apa cara sekalipun.

Berbalik semula pasal cerita Datuk Nasir yang akan lompat parti dan akan dilantik sebagai menteri di jabatan perdana menteri.

Tengok gaya politik Negara di bawah perdana menteri datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, ianya tidak ada yang mustahil. Macam sifat Allah juga. Tiada mustahil bagi Allah. Dia boleh buat apa sahaja.

Demikian juga dengan apa yang dilakukan oleh Datuk Seri Abdullah. Seorang EXCO kerajaan Pahang dilantik sebagai timbalan menteri, Seorang yang pernah saman hudud juga dilantik sebagai pemteri di jabatan perdana, tetapi sudah letak jawatan kerana tidak puashati.

Seorang tauke judi juga pernah dilantik sebagai menteri dan seorang yang pernah bawa lari wang sebanyak 17 kilo juga dilantik semula sebagai menteri.

Jadi adalah tidak mustahil Datuk Nasir Ibrahim MP Kuala Nerus akan dilantik sebagai menteri di jabatan perdana menteri sebagai langkah untuk menyekat dari melompat parti.

Ini sesuai dengan apa yang harapan agar Umno jadi kuat semula sebelum dia menyerah jawatan kepada Datuk Seri Najib Razak yang dijangka akan berlaku lebih awal dari tarikh yang ditetapkan.

Itulah politik yang diamalkan oleh datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan sangat berbeza dengan gaya politik perdana menteri perdana sebelum ini.

No comments: