Monday, October 27, 2008

bagaimana dengan pemimpin kita yang simpan wang diluar negara

sekilas -Utusana Malaysia 27 Oktober 2008 menyatakan sepanjang Januari hingga Jun 2008 pekerja asing di negara ini telah mengirimkan wang ke luar negara berjumlah RM 9,124 juta (RM 9 bilion 124 juta)

Pperbandingan sedekad yang lalu, Timbalan menteri kewangan Malaysia pada April 1997 pernah memberi kenyataan di Dewan rakyat bahawa pekerja asing di negara ini dianggarkan menghantar pulang wang RM 3 bilion setahun kenagara asal.

Dari Jumlah itu sebanyak 62 peratus dihantar pulang ke Indonesia, 25 peratus ke Bangladesh, 7 peratus ke Filipina. Pada masa yang sama pekerja Malaysia diluar negara menghantar pulang wang sebanyak RM400 juta setahun.

Ini semua tidak menghairankan kita, kerana adalah hak pekerja asing. malah tidak menjadi sebarang kesalahan dari segi undang undang, tetapi yang menghairankan kita para pemimpin negara kita yang pergi simpan wang mereka ke dalam bank luar negara.

Dengar cerita bukan sedikit wang para pemimpin disimpan kedalam bank luar negara. Mengapa mereka simpan wang mereka kedalam bank bank luar negara.

Kalau wang yang diperolehi secara betul tidak menyalahi undang undang mengapa mesti takut simpan wang di dalam bank bank di negara sendiri. Apakah yang kurang dengan perkhidmatan bank bank di malaysia ini.

Dengar cerita betapa ramai para pemimpin negara ini menyimpan wang mereka kedalam bank-bank luar negara.Mengapa mereka bertindak demikian. Sudah tentu ada yang tidak kena.Sudah tentu wang itu hasil kerja yang betul, termasuk rasuah yang diamalkan sebagai darah daging masing masing.

Dahulu penjajah yang mari ambil wang negara ini bawa balik kenagara mereka, tetapi sekarang ini para pemimpin negara ini pula yang hantar wang keluar negara.Kalau pekarja asing boleh hantar wang ke negara mereka sejumlah RM 9 bilion, berapa bilion pula pemimpin kita yang hantar wang simpan diluar negara?

No comments: