Thursday, December 5, 2013

Melayu bunuh Melayu?

Tajuk ini semacam tidak musabah. Mana mungkin orang Melayu bunuh Melayu. Akan tetapi tidak mustahil ia berlaku. Malah sudah jadi realitinya.

Zaman Jahiliah ayah bunuh anak perempuan hidup hidup dan zaman Fir’aun anak lelaki di bunuh oleh kerajaan. Itu zaman manusia menderhakai Allah.

Tetapi hari ini zaman orang Melayu mengaku beriman kepada Allah, sudah ada anak  bunuh ayah, ibu dan nenek. Oleh itu, ianya munsabah tajuk diatas, Melayu bunuh Melayu.miskipun bunyinya kasar.

Apalah sangat bangsa (Melayu bunuh Melayu) jika dibandingkan darah daging sendiri tergamak dijadikan mangsa pembunuhan sejak dahulu hingga kini.

Oleh itu, tidak pelik jika Melayu bunuh Melayu berlaku secara berleluasa kini. apatah lagi melayu sama melayu yang berbeza fahaman politik pulak tu.

Bukti Melayu bunuh Melayu bukan isu baru, malah ia sudah sekian lama berlaku. Pendek kata kita sedia maklum kedai Melayu duduk dalam perkampungan Melayu boleh mampus. Tetapi kedai China boleh hidup dan pemiliknya jadi kayaraya.

Tidakkah ini melayu bunuh melayu namanya.

Inilah amalan orang melayu yang mendakwa dirinya patriotic. Atau dengan kata lain mereka mendokong fahaman nasionalisme membela bangsa, agama dan Negara.

Jika mereka mendakwa membela bangsa macam mana SABASUN satu satunya pasar raya milik bangsa melayu dikatakan tidak  di sambung lesen oleh Majlis Bandar Raya Kuala Terengganu.

Tidakkah ini, pihak kerajaan umno sendiri yang membunuh bangsanya sendiri.Apakah alasannya, penulis tidak tahu. Yang penulis dengar, SABASUN tidak akan disambung lesennya setelah memohon memperbarui lesennya

Penulis tidak tahu apakah puncanya. Tetapi yang penulis faham memang ia bertujuan membunuh Melayu.
Cuba andai bayangkan. Apakah akan terjadi dengan pasar raya milik Melayu tidak boleh operasi lagi tahun depan ini.

Sudah tentu mampus dibunuh oleh kerajaan yang diterajui Datuk Seri Ahmad Said merangkap pengerusi umno Terengganu yang sedap bercakap umno membela Melayu.

Yang penulis nampak, umno sejak dahulu  lagi bukan nak bela melayu tetapi sah akan bunuh Melayu.Amat benarlah kata KU LI suatu masa dulu, umno pengkhianat bangsa sendiri.

Mana dia motto, umno membela Melayu yang sentiasa cair dibibir para pemimpin umno itu. Melayu manakah yang umno bela, Wahai Datuk Seri Najib dan wahai MB Terengganu.
  


1 comment:

Anonymous said...

baru kau tau teriak bukan main kuat lagi 'hidup melayu' rupa2nya hidup anak,bini,menantu,keluarga,kroni aku...melayu lain terus dibodohkan olih utusan dan tv123suku...nasib lah sapa yg nak jadi dongoi!!!!