Sunday, June 7, 2009

Dilema menukar MB Terengganu

Datuk Ahmad Said yang sedang hebuh akan ditukar dengan tokoh lain telah disebut oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, kekal sebagai Menteri Besar masih jadi tandatanya.

Setengah mengatakan inilah jaminan yang membuatkan Ahmad yang punggungnya panas sektika tidak lama dahulu boleh goyang kaki semula.Sama ada ya atau tidak terserah kepada pengerusi Bandan perhungan UMNO yang baru.

Persoalan sekarang timbul cerita lain yang barangkali membuat Ahmad panas punggung semula, kerana beliau tidak punyai kuasa lagi hanya sebagai timbalan pengerusi yang terpaksa aku dengan kehendak UMNO Malaysia.

Tidak dapat dipastikan sama ada Ahmad Said kekal sebagai menteri besar Terengganu miskipun sudah ada jamin yang beliau tetap kekal dengan jawatan itu.

Jaminan itu dikatakan diberi oleh Perdana menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak ketika dalam satu pertemuan dan timbalan perdana menteri Tan Sri Muyiddin yasin ketika berada di Kuala Terengganu.

Ini juga jadi teka teki, kerana lapan belas ADUN mahu supaya Ahmad diganti dengan tokoh lain dalam masa terdekat ini.

Kumpulan lapan belas orang ADUN dikatakan sangat tidak setuju dengan kenyataan yang dibuat oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin tempoh hari.

Lebih lebih lagi ada cerita terbaru yang datang dari sumber yang boleh dipercayai bahawa Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu Datuk Seri Hishamuddin Hussein akan membuat pengumuman pada 17 Jun ini.

Pengumuman itu berkait rapat dengan isu yang Ahmad Said sedang menghitung hari akan diturunkan dari jawatan Menteri Besar yang disandang selama satu tahun lebih itu.

Sejarah telah membuktikan memang ada seorang menteri besar Terengganu yang menjawat jawatan itu yang hanya dalam masa satu tahun sahaja, kerana disifatkan sebagai tidak mempunyai kewibawaan memerintah.

Ini boleh dijadikan asas yang kukuh, Ahmad juga tidak terkecuali akan menerima nasib yang sama, kerana desakan demi desakan yang diasak bertubi tubi oleh kumpulan yang memainkan peranan agar jawatan itu diganti.

Tengku Putera Tengku Awang yang merupakan orang kuat Ahmad said dikatakan naik turun Istana bagi mempastikan Ahmad tetap kekal sebagai Menteri Besar

Seorang pegawai TDM plantion SDN BHD memberitahu saya, Terengganu akan mendapat Menteri Besar baru tidak lama lagi.

Boleh percayakah? Sama ada percaya atau tidak, itulah maklumat yang saya terima dalam minggu ini mengenai krisis dalaman Umno yang didalangi oleh bekas Menteri Besar Datuk Seri Idris Jusoh itu.

Sehubungan dengan itu, Ahmad Said pernah berkata, jawatan Menteri besar yang disandangnya ini tidak tahan lama. Bermakna lambat laun akan diganti juga dengan tokoh lain akhirnya.

Pegawai TDM tadi menyatakan yang Ahmad pernah berkata itu terserahlah kepada Allah, kerana segala yang berlaku itu dengan ketentuan Allah berlaka.iaitu Kum fayakul.

Ahmad juga pernah berkata, dia adalah Menteri Besar Sultan yang bermakna pelantikan yang dibuat itu bukan atas kehendak dan restui Umno Terengganu dan Malaysia. Cuma pelantikan itu dibuat atas sebab nasihat Tun Abdullah Ahmad sahaja agar Umno Terengganu tidak berpecah lagi.

Saya mempunyai asas yang kukuh yang Ahmad Said akan diturunkan juga akhirnya. Mengapa tidak? Kalau JKKK yang memberi bantuan atap dan bantuan hari raya kepada penyokong PAS dipecat, tidak mustahil Ahmad diturunkan.

Ahmad said dikatakan berbaik baik dengan ADUN Pas terutama sekali ustaz Datuk Harun Taib sepertimana yang dilaporan bahawa Ahmd pernah mengunjung rumah Harun Taib miskipun dengan alasan membeli kambing.

Perkara ini dilihat oleh umno bahawa hubungan ini tidak harus dibiarkan. Jika dibiarkan sudah barang tentu akan melemahkan Umno dari banyak sudut.

Cuba kita bayangkan Tan Sri Sanusi Joned yang keluar Umno bersama sama Tun Dr Mahathir turut dipecat dari pengerusi universiti Islam antarabangsa (UIAM)tidak lama dahulu.

Atas sebab inilah saya pecaya Ahmad said tidak akan kekal menjadi menteri besar Terengganu dan pasti akan diganti dengan tokoh lain yang dikatakan telah lama mendapat perkenaan sultan.

Sumber sumber mengatakan Ahmad said dilantik sebagai menteri besar dahulu itu atas sebab semua ADUN menyokong Datuk Seri Idris Jusoh yang tidak mendapat perkenan untuk dilantik semula sebagai menteri besar.

Oleh kerana Ahmad Said seorang sahaja yang terkecuali maka dialah yang bernasib baik dilantik miskipun tidak mendapat restui Umno negeri dan UMNO Malaysia waktu itu. Pada hal Nama Alias Abdullah ADUN Alor Limbat menjadi pilihana Al Sultan, tetapi didapatui menjadi penyokong Idris Jusoh yang tidak mendapat perkenan Istana.

Atas sebab itu juga Ahmad Said pernah menyatakan yang dia adalah menteri besar Istana yang barangkali tidak akan bertahan lama yang juga pernah disebut sebut apabila ditanya orang media massa.

Kini orang harapan Ahmad Said, Datuk Rosli Mat Hassan Setiausaha badan perhubungan UMNO negeri dikatakan sudah dilantik sebagai ahli lembaga pengarah mara oleh Idris Jusoh .

Ini yang barangkali ada asas yang kukuh bahawa Ahmad Said akan diturunkan dan diganti dengan tokoh lain.

Siapakah tokoh itu? Ada banyak nama yang disebut sebut oleh orang Umno, kerana Umno Terenggnau sudah berpecah kepada beberapa puak. Ada yang menyebut Datuk Rahim Said Exco Belia dan sukan yang dikatakan lebih layak kerana banyak pengalaman.

Ada juga yang menyebut Raziq Abdul Rahman ADUN Sebarang Takir, EXCO kanan yang dikatakan bijak bercakap dan pandai politik berbanding dengan ADUN lain.

Sesetengah mengatakan bagaimana pula dengan Nama Alias Abdullah ADUN Alor Limbat yang dikatakan sudah lama menambat hati sultan untuk dilantik sebagai menteri besar baru bagi mengganti Ahmad.

Seorang pegawai Pejabat Tanah dan Galian berkata, Terengganu akan mendapat menteri besar baru dalam masa terdekat ini dan tokohnya, tidak lain dan tidak bukan beliau ialah Alias Abdullah seorang peguam yang memang layak dilantik sebagai menteri besar baru.

sekaian.................

No comments: