Wednesday, March 25, 2009

Antara Mentransformasi UMNO dan peribadi?

Apabila mendengar dan membaca Ucapan perasmian serentak Persidangan Perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO 2008 oleh Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra pada 24 Mac 2009.

Teringat saya dengan ucapan Dr Mahathir Mohamad ketika mula mula memegang jawatan presiden Umno dan Perdana Menteri awal 80an dengan konsepsi penerapan nilai nilai Islam bersih cekap dan amanah.

Persepsi kebanyakan rakyat pada masa itu Dr Mahathir Mohammad merupakan seorang perdana menteri yang mahukan kepada pentadbiran Islam, kerana sebelum menjadi perdana menteri beliau boleh dikatakan rata rata telah menolak Islam.

Tun Husein Onn ketika mula mula menjadi presiden Umno dan perdana menteri pernah berkata dengan penuh sedar bahawa Negara Malaysia bukan Negara Islam. Apatah lagi Tunku Abdul Rahman yang sama sekali tidak setuju negara ini digelar sebuah negara Islam. Demikian Tun Razak Husein yang telah menghapuskan tulisan jawi asas kekuatan umat Islam.

Apabila dengan ucapan Datuk Seri Mohd Najib Razak dapat kita buat kesimpulan bahawa dia telah ikut apa yang pernah dilakukan oleh Tun Dr Mahatnir Mohammad ketika memerintah Malaysia selama 22 tahun itu.

Tidak lama kemudian segala tindakanya bercanggah dengan kehendak islam, malah turun mempersenda sendakan Islam. Anda mungkin belum lupa dengan kata yang berbunyi: ”kalau hendak maju tinggal dahulu buat semantara waktu Islam ini.

Disebut bahawa Wanita, Pemuda dan Puteri adalah tulang belakang dan sayap parti UMNO. Jatuh bangun, gagal jaya parti bergantung kepada semua ahli terutama saudara dan saudari. Bersama semangat dan azam.

Beliau mengharapkan supaya Wanita, Pemuda serta Puteri mesti berusaha dengan penuh iltizam untuk menjadi satu pasukan yang terus menyalakan obor perjuangan. Yakinlah bahawa, kita sedang mengibarkan panji-panji kebenaran. Yakinlah bahawa, kita sedang bergerak di landasan yang mulia.

Apabila beliau sebut kita sedang bergerak dilandasan yang mulia, teringat kita pada ayat Al Quran surah Al Imran ayat 104 yang bermaksud: ”Dan hendaklah ada diantara kamu satu puak yang menyeru (berdakwa) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah( buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang yang berjaya”.

Beliau rasa Umno ini adalah merupak puak yang dimaksudkan ayat diatas, sedangkan ayat 105 Allah yang bermaksud: Dan janganlah kamu menjadi seperti orang orang Yahudi ( Yahudi dan Nasrani) yang telah bercerai berai dan berselirihan (dalam agama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh nabi nabi Allah). Dan mereka bersifat demikian akan beroleh azab seksa yang besar”.

Azab yang dimaksudkan dalam ayat diatas bukan kerana kekalahan teruk dalam pilihanraya umum ke 12 8 Mac dan dua pilihanraya kecil permatang pauh dan Kuala Terengganu, tetapi itu Jelas sekali, keputusan pilihan raya terburuk pernah dialami oleh parti Umno.

Dan inilah buat pertama kali Umno kehilangan majoriti dua pertiga semenjak tertubuhnya Barisan Nasional lebih tiga dekad yang lampau. Ia adalah pahit bak hempedu, dan itu adalah realiti yang perlu kita terima.

Ini adalah berkait rapat dengan beberapa kelemahan yang sedang menular dalam parti. dan hala tuju UMNO telah menyimpang jauh daripada perjuangan asal penubuhan parti. Ternyata, ada sesuatu telah menyebabkan sejumlah besar rakyat yang dahulunya bersama UMNO kini menukar haluan menyokong pembangkang.

Atas sebab itulah Najib berkata, Sebagai orang Islam, dalam menghadapi kemelut dan pelbagai cabaran, eloklah kita kembali merujuk kepada ajaran agama.

Dia mengajak orang Umno merenung tiga ayat Allah surah Ali Imran ayat 26 untuk dijadikan sebagai panduan dan pedoman yang bermaksud: ”Ya Allah yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada siapa yang Engkau mahu dan Engkau jua yang mencabut kerajaan dari siapa yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan siapa yang Engkau mahu dan Engkau hinakan pula sesiapa yang Engkau kehendaki.”

Surah Ar-Ra’d ayat 11 yang mekaud: “Bagi manusia ada malaikat yang berganti-ganti mengintip, di hadapan dan di belakang. Mereka itu menjaganya dari perintah Allah. Sesungguhnya, Allah tiada mengubah keadaan suatu kaum kecuali jika mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.”

Surah Az-Zumar ayat 53 Allah yang mekasud: “Janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Adalah orang Umno yang ada hari ini mengambil periktibaran daripada ayat-ayat suci itu. Kalau mereka jadi iktibar sudah barang tentu tidak berlaku politik wang, kerana politik wang nyata boleh merosakan akidah orang Islam.

Mereka yang mengamalkan politik wang dan segala yang dil;arang oleh Allah nyata tidak pernah berasa sedih dengan apa yang berlaku Apa tah lagi untuk berduka lara di atas musibah yang berlaku, Malah merasa merasa bangga sepertimana yang ditunjukan oleh Najib semasa berada dipentas yang kelihatan ceria memang tanpa bertanding jawatan presiden parti. Sikit hari lagi beliau akan dilantik sebagai perdana menteri suatu carta dan memeta arah tuju peribadinya.

Tidak dapat dinafikan UMNO telah banyak menyumbang kepada pembangunan bangsa dan negara.UMNO telah menjadi parti peneraju kepada usaha mencapai kemerdekaan. Ia suatu kejayaan monumental yang dicapai apabila UMNO mendukung aspirasi massa dan mewakili denyutan nadi rakyat terbanyak.Itu jasa Umno dahulu, tetapi Umno sekarang para pemimpinnya adalah pagar – harapkan pagar – pagar makan padi, lantas mengkhianat bangsa sendiri.

No comments: