Monday, March 9, 2009

Dia bukan Melayu kalau tidak mahu mendaulatkan bahasa Melayu

Memang ada orang Melayu yang tidak kisah apa para pemimpin buat terhadap bahasa Melayu. Macam dahulu. Orang Melayu tidak kisah sangat pasal tulisan Jawi sudah dihapuskan oleh Umno.

Umno Kata, dia pembela bangsa Melayu, tapi peliknya dia tidak kota yang dia kata.

Saya rasa mereka bukan orang Melayu. Bukan orang Islam.Kalau mereka orang Melayu beragama Islam sudah pasti mahu mendaulat bahasa Melayu dan tulisan Jawi.

Macam Dr Mahathir. Dia bukan Melayu/ Macam Datuk Seri Hisamuddin Huseein. Dia bukan Melayu. Sebab itu dia mahu mendaulatkan bahasa penjajah.Demikian Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Kalau dia orang Melayu sudah barang tentu dia tidak setuju mendaulatkan bahasa penjajah. Juga Datuk Seri Najib Razak, ketika bercakap tak sah kalau dia tidak sebut ”kata orang putih ”.Ini menunjukan dia mendewa dewakan penjajah.

Ini menunjukkan otak mereka masih dijajah, sebab itu tidak suka mendaulatkan bahasa Melayu.

Profesor Engku Aziz berpendapat, orang Melayu mudah faham belajar apa apa ilmu dalam bahasa sendiri, tapi bahasa Inggeris tidak boleh diketepikan,kerana ia penting.

nampak sangat Dr. Mahathir berusaha sedayaupaya untuk mengkhianati orang Melayu.

Munasabah sungguh kata Tengku Razaliegh Hamzah bahawa Umno pengkhianat Melayu . Khianatlah tu, apabila bahasa Inggeris didaulatkan dan bahasa Melayu cuba pinggir dan dikuburkan sepertimana terkuburnya tulisan jawi.

Kita masih ingat ini yang menyebabkan kebanyakan pelajar Melayu tidak reti baca jawi. Oleh itu ramailah yang tidak tahu baca Quran dan tidak reti solat.Ada antara pelajar kita tidak reta bacan Fatihah.

Apabila bahasa Inggeris didewa dewakan sudah pasti orang Melayu akan lupa asal usul mereka. Lebih lebih lagi mereka tidak solat, maka jadilah mereka macam orang Kristian yang seadang berusaha dengan sedaya upaya mengambil nama Allah digunakan dalam penerbitan.

Dengan mudah dakyah Kristian memasuk jarum untuk memgkristian orang Melayu. Lebih lebih lagi Umno sudah sekian lama mengatakan ”agama sama sahaja”.
Begitulah tindakan orang kafir yang pernah disebut oleh Allah bahawa mereka tidak akan ”redha” dengan orang Islam selagi orang Islam tidak mengikut kehendaknya.

No comments: