Thursday, March 26, 2009

RM3.2b diagih segera - projek mee segera

Mengapa hanya dua minggu selepas membentangkan pakej rangsangan ekonomi kedua di Parlimen, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan bahawa kerajaan telah memberikan projek-projek bernilai RM3.202 bilion kepada pelbagai kontraktor bagi menambah baik, meningkat dan memajukan kemudahan dan infrastruktur di seluruh negara.

Mungkin sudah ada yang maklum. Orang Pahang sudah lama tahu akan perihal yang dilakukan oleh Mohd Najib Razak.

Baru baru ini belaiu juga berkata tiada lagi projek mee segara yang akan diumumkan. selang beberapa hari sahaja telah dimaklumkan sebanyak RM 3.2 bilion yang diagih segera itu merupakan projek membina sekolah dan baiki pondok pondok polis seluruh negara.

Apakah ini bukan projek mee segera yang pernah diumumkan semasa berlakunya pilihanraya kecil.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, daripada jumlah itu RM1.3 bilion diberi kepada kontraktor bagi menambah baik, meningkat dan memajukan kemudahan dan infrastruktur di 322 sekolah di seluruh negara.

Kira-kira RM95.5 juta pula akan diberi bagi projek menambah baik dan memulihkan balai-balai polis.

Oleh itu beliau berkata dalam satu kenyataan media bahawa Pemberian projek-projek yang begitu cepat dibuat selepas bajet mini dibentangkan di Parlimen menunjukkan betapa seriusnya pihak berkuasa bagi menangani krisis global yang juga memberi kesan kepada Malaysia.

Ini juga menunjukkan bukti betapa seriusnya perhatian kerajaan demi kepentingan rakyat dan bagi merangsang keyakinan dan aktiviti sektor swasta.Betulkah ia untuk pentingan rakyat?

Bagaimana pula dengan pakej rangsangan sebanyak RM bilion dan RM 7 bilion. Apakah sudah dilaksanakan? Pada hal projek-projek yang dikatakan dikenal pasti di bawah pakej rangsangan ekonomi yang pertama. Wal hal semua 38,000 projek di bawah pakej rangsangan ekonomi yang pertama dijangka dikeluarkan pada April ini dan dijangka siap menjelang Ogos.

Alih alih projek mee segera dibawah pakej bajet mini akan dipercepatkan yang dikatakan kononnya demi faedah rakyat.

Kita dimaklumkan bahawa Setakat ini, 16,386 projek bernilai RM1.67 bilion di bawah pakej rangsangan pertama telah diberi dan dilaksanakan. Ini termasuk projek bagi membangun dan memajukan modal insan untuk meningkatkan daya saing.

Kita tidak prejudis projek rangsangan ekonomi sudah dilaksankan menurut kenyataan beliau, tetapi hingga hari pihak kontraktor boleh dikatakan rata rata telah mengadu yang mereka tidak mendapat sebarang bayaran, Malah projek projek yang sudah siappun boleh dijelas lagi pembayarannya.

Sesiapa boleh berkata bahawa Kami komited bagi memastikan pelaksanaan projek itu disegerakan bagi membantu rakyat dan badan perniagaan untuk mengharungi masalah yang dibawa oleh krisis ekonomi global. Bagaimana pula praktikalnya.

Mengatakan bahawa PMU dan Unit Koordinasi Pelaksanaan (ICU) dan agensi-agensi berkaitan telah dipertanggungjawabkan untuk memantau pakej rangsangan ekonomi kedua hanya semata mata gimik sahaja.

Sebuah jawatankuasa teknikal, yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan, juga telah ditubuhkan bagi memantau pelaksanaan projek di bawah pakej rangsangan itu sebagai usaha untuk menyakinkan banyak pihak.

disebut bahawa Jawatankuasa itu akan bermesyuarat secara tetap dan melaporkan kepada Jawatankuasa Pemandu yang dipengerusikan dirinya sendiri juga suatuy manipulasi yang sering dimainkan.

persoalannya apakah dengan penubuhan PMU dan pemantauan tetap oleh Menteri Kewangan sendiri, ia akan memastikan matlamat yang ditetapkan mengikut kedua-dua pakej rangsangan itu akan tercapai?

Pakej rangsangan pertama bernilai RM7 bilion telah diumumkan pada 4 November 2008 masih samar samar dan pakej kedua, RM60 bilion itu telah dibentangkan di Parliman 10 tentu akan mengalami nasib yang sama selepas selesai pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau dan Batang Ai nanti.

No comments: