Saturday, March 28, 2009

Khalid Ibrahim ada bukti kukuh, Ahmad Said tiada kes

Cerita yang paling menarik kini ialah cerita pasal rasuah dan politik wang yang berlaku dalam Rumah Umno.

Penulis sedikit kesal dengan kenyataan yang dibuat oleh Pesuruhjaya Suruhanjaya pencegah Rasuah Malaysia (SPRM).

Apa tidaknya? beberapa minggu lepas Datuk Ahmad Said Hamdan, Pesuruhjaya suruhanjaya pencegah rasuah Malaysia buat kenyataan bahawa Umno bersih politik wang.
Tidak lama kemudian, Lembaga Disiplin Umno melalui pengerusinya Tengku Ahmad Rithauddeen menyatakan ada 29 kes politik wang dalam umno.

Ada yang digantung tiga tahun, termasuk Datuk Seri Mohd Ali Rustam ketua Menteri Melaka yang didapati bersalah dan tidak boleh bertanding, tetapi masih kekal sebagai ketua menteri.

Manakala Khairy Jamaluddin Abu Bakar, menantu perdana menteri juga didapati bersalah dan diberi amaran, tetapi masih boleh bertanding jawatan Ketua pemuda.
Ramai yang mengatakan ”pelik” tetapi itulah realiti yang berlaku dalam Umno yang mengidap penyakit kronik kini.

Pelik lagi apabila dikaitkan dengan keputusan yang dbuat oleh Pesuruhjaya Suruhanjaya pencegah rasuah Malaysia, Datuk Ahmad Said Hamdan.

Apa tidaknya? beliau kata Umno bersih politik wang, sedangkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak buat kenyataan politik wang sukar dibenteras. Bermakna politik wang tetap berlaku dalam Umno.

Pada hemat Penulis, kenyataan yang dibuat oleh Pesuruhjaya pencegah rasuah Malaysia mengenai politik wang dalam Umno, macam kenyataan yang dibuat oleh tali barut mereka yang terbabit dengan politik wang.

Penulis rasa sedikit kesal dengan kenyataan pesuruhjaya yang diberi amanah untuk membenteras politik wang dan rasuah di negara.

Paling penulis kesali ialah mengenai kenyataan yang dibuat terhadap Tan Sri Khalid Ibrahim,Menteri Besar Selangor mengenai senggaraan kereta peribadi dan 46 ekor lembu korban.

Belum ada apa atau dengan kata lain belum dibuat sebarang penyiasatan lagi Datuk Ahmad Said Hamdan telah menyatakan ianaya ada bukti kukuh ianya suatu salahgunakuasa dilakukan oleh Menteri Besar Selangor itu.

Untuk membuktikan yang dia tidak salahgunakuasa lantas berkata, dia tidak akan menoleh kebelakang, kerana dia lebih baik daripada menteri besar yang lalu (Khir Toyo).

Mentang mentang Tan Sri Khalid Ibrahim menteri besar PKR pembangkang diperlakukan dengan sedemikian rupa tanpa menyedari kenyataan tersebut boleh menjejaskan nama baik kerajaan BN dan Badan bebas yang dipertanggungjawab untuk mencegah rasuah.

Penulis masih belum lupa dengan apa yang berlaku keatas Datuk Ahmad said, Menteri Besar Terengganu tidak lama dahulu.

Datuk Ahmad said dikatakan pernah disiasat melibatkan salahgunakuasa menggunakan wang kerajaan negeri Terengganu sejumlah RM 20 juta, tetapi malangnya dinyatakan tiada kes yang membabit Ahmad Said.

Senggaraan kereta peribadi Tan Sri Khalid Ibrahim yang dikatakan mendapat kebenaran pegawai kewangan negeri telah dinyatakan sebagai ada bukti kukuh menteri besar selangor telah salahgunakuasa.

Peliknya wang RM 20 juta yang digunakan oleh Ahmad Said menambak tanah kawasan perindustrian di kemaman di katakan tiada kes. Adakah munasabah wang sejumlah itu sebagai kos tambak tanah. Sepuluh juta (RM 10) juta, ramai yang berkata, itupun sudah banyak. Ini RM 20 juta.

Kes yang membabitkan Datuk Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu, tidak mudah dilupai, walaupun telah diberi amaran kepada mana media yang memainkan isu itu ada diambil tindakan undang undang.

Penulis percaya Menteri Besar Terengganu boleh ambil tindakan keatas mana mana media yang cuba ungkit isu lama yang sudah dinyatakan oleh pihak BPR sebagai tiada kes.

Tetapi bagaimana dengan kes Tan Sri Khalid Ibrahim? yang berkata, saya lebih bagus daripada Menteri Besar yang lalu ( Datuk Seri Khir Toyo) ?

Pesuruh jaya suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia barangkali tidak berani mengusik dan mengungkit ungkit pengondolan Bukit cahaya alam dan menghadiahkan sebuah rumah kepada setiap seorang EXCO. Bukankah semua itu dilakukan oleh Khir Toyo. Tapi tiada kes.


Memang Khir Toyo boleh buat apa sahaja yang dia suka, Demikian Ahmad said, kerana SPRM duduk dibelakangnya. Jika ada laporan media, mengenai kerajaan pembangkang SPRM terjun tak bertangga menyiasat, walau tiada aduan rasmi dibuat.

Penulis juga naik hairan mengapa laporan Polis yang di buat ADUN PKR mengenai tawaran RM 20 juta untuk lompat parti tidak dilayan.Itulah PSRM yang baru. 2X5 juga. Demikian juga kehakiman yang mahu dibaikpulih.

Pendek kata apa yang di buat orang Umno semua betul walaupun salah. Apa yang dibuat oleh PKR dan PAS, walaupun betul tetapi semuanya salah dan ada kes serta mempunyai bukti yang kukuh.

Hal ini sama apa yang pernah dilakukan oleh Umno terhadap kerajaan Terengganu yang terajui oleh PAS dahulu. Apa yang buat oleh EXCO PAS semuanya disiasat sampai dalam kelabu.

Tun Salleh Abas dikata salah gunakuasa kerana menggunakan kereta EXCO untuk ke Kebun Durian. Pada hal kereta EXCO boleh digunakan oleh EXCO kemana sahaja yang disukai. Itulah kerja orang Umno sehingga membuat kerajaan PAS tercalar dimata rakyat yang tidak faham peraturan yang ditetap oleh kerajaan.

Demikian juga dengan apa yang di alami oleh Tan Sri Khalid Ibrahim bersabit dengan kereta peribadi yang dikatakan salahgunakuasa. Pada hal seorang menteri boleh guna wang kerajaan untuk baiki kereta peribadi disamping kereta rasmi.

Mantan Menteri besar Terengganu (Datuk Wan Mukhtar Ahmad) ketika menerajui Terengganu mengunakan lima buah kereta tidak dikata salah gunakuasa pun, malah mereka bebas walapun pernah disiasat oleh BPR.

Dalam sejarah Mantan Menteri Terengganu, pernah disiasat oleh BPR . Apa yang berlaku? 7 orang pegawai BPR Terengganu ditukar ke Johor. Itulah bahananya menyiasat orang Umno . Oleh itu jangan bimbang wahai Menteri Besar Selangor.

Pasrahlah, berserahlah kepada Allah, kerana Allah sentiasa bersama orang yang bernai kerana benar. Kuatkan iman kerana Allah mentadbir kerajaaan langit dan bumi.Kita kena tunjuk peribadi yang terbaik dan jangan gelabah dan latah, kerana gelabah dan latah itu menzahirkan sifat ketidak bijaksanaan seseorang.

Lakukan apa yang betul dan jangan sekali lakukan perkara yang bercanggah dengan kehendak Allah. Saidina Umar pernah berkata: Musuh lakukan maksiat dan kita juga lakukan maksiat, maka musuh akan menang. Ingat, jangan sekali sekali buat maksiat ketika mentadbir.

Dan jangan lupa dengan pegawai kerajaan, kerana mereka orang Umno. Mereka mahu tidak mahu pasti banyak melakukan sabotaj sepertimana yang di lakukan terhadap kerajaan Kelantan dan Terengganu dahulu.

Jangan mudah percaya dengan apa yang dilakukan dan dipersetujui sepertimana Mengenai perkembangan terakhir penyiasatan rasuah/pecah amanah yang dikata ada bukti kukuh oleh PSRM, sedangkan apa yang berlaku itu bukan suatu arahan kepada Perbadanan Kemajuan Negeri (PKNS) atau mana-mana anak syarikatnya menghantar lembu korban ke kawasan Parlimennya, Bandar Tun Razak.

Percayalah Pegawai Kewangan Negeri bagi menggunakan kereta Lexus Rx milik peribadinya sebagai “kereta rasmi” itu sebagai peraturan yang ditetapkan kerajaan tetapi kena ingat membayar kos minyak dan penjagaan akan sentiasa dijadikan Isu untuk perangkap untuk menjerat.

Hal ini pernah dilakukan oleh pegawai kerajaan negeri Terengganu terhadap mantan menteri Besar Haji Abdul Hadi Awang (1999-2004) yang tidak ambil elaunnya dikata berbohong, sedangkan elaun yang diperuntuk itu memang tidak diambilnya> Hal ini telah dimaklumkan oleh Ketua Kerani Tingkat 16 Wisma Darul Iman, yang kebetulan kawan akrab penulis.


sekian........................

No comments: