Saturday, November 29, 2008

ajaran sesat Ayah Pin bukan lagi ancaman?

Semasa PAS memerintah negeri Terengganu (1999-2004) Ayah Pin adalah ancaman kepada akidah umat Islam di negeri Darul Iman ini.

Dek kerana dia merupakan ancaman kepada akidah, kerajaan PAS menangkap dan membicarakan serta menjatuhi hukuman 6 bulan penjara ke atasnya bertujuan untuk memberi peluang kepadanya bertaubat.

Akan teteapi lain pula jadinya setelah dia dibebaskan dari penjara, dia bukan sahaja tidak bertaubat malah semakin kuat mempraktiskan ajaran sesatnya yang disebut sebagai “kerajaan langit”.

Setelah kerajaan PAS ditumbangkan oleh UMNO dalam musim pilihanraya umum ke 11 (2004) pusat kegiatan ajaran sesat “kerajaan langit” Batu 13 jalan Hulu Besut semakin cantik dan besar serta bertambah ramai pengikutnya.

Lama juga pusat kegiatan ajaran sesat itu dibiarkan bebas beroperasi oleh kerajaan Umno Barisan Nasional yang diterajui Datuk Seri Idris Jusoh.

Pendek kata Ayah boleh bebas mengamalkan ajaran seat kerajaan langit dengan begitu aman tanpa sebarang gangguan pihak pemerintah. Mungkin disifatkan oleh kerajaan Terengganu (2004-2008) tidak mendatang sebarang ancaman kepada kerajaan negeri sebaliknya mendapat babuan politik.

Lama kelamaan ada sebahagian orang Besut sangat tidak berkenan dengan layanan itu, maka timbullah rasa tidak puas hati sebahagian penduduk Besut terhadap pusat kegiatan ajaran seat kerajaan langit itu lalu dibabar.

Beberapa penduduk Besut yang terbabit dengan pembakaran pusat ajaran itu ditahan reman selama beberapa hari untuk membantu siasatan kerana melaku jenayah yang boleh membahaya nyawa manusia.

Ketua ajaran sesat kerajaan langit itu dicadang supaya ditangkap, tetapi malangnya pihak berkuasa tidak berjaya menahan Ayah Pin dengan alasan Ayah Pin lari dikatakan tiada didalam negeri dan beberapa orang pengikutnya sahaja ditahan.

Baru-baru ini ayah pulang semula ke Besut dikatakan akan meneruskan semula ajaran sesat kerajaan langit itu.

Tapi malangnya timbalan pengerusi jawatankuasa agama dan penerangan negeri, Ustaz Muhamad Ramli Haji Nuh , menyifatkan bahawa kegiatan ajaran ayah pin bukan lagi ancaman.

Ustaz Muhamad Ramli Haji Nuh sebagai berkata bahawa kegiatan ajaran sesat ayah pin yang disebarkab oleh Ariffin Mohammad 65 tahun sebenarnya sudah lumpuh.

Kita hairan dengan kenyataan Ustaz Muhamad Ramli yang juga ADUN Tepuh mengatakan ajaran itu sudah lumpuh, sedangkan pusat penyebaran ajaran kerajaan langit di baru 13 jalan Hulu Besut kini dikatakan mula beroperasi semula.


Bukan setakat itu sahaja melah menurut ustaz Muhamad Ramli lagi sebagai berkata, beliau benar benar yakin ajaran sesat kerajaan langit itu Berjaya sepenuhnya ketika ini.

Seorang bekas pensyarah institut perguruan Besut call penulis mengatakan memang ajaran sesat kerajaan langit bukan ancaman, kerana seramai 9, 000 orang Besut yang menjadi ahli Umno menjadi pengikut Ayah Pin.

Cuba bayangkan seramai 9,000 ahli Umno yang menjadi pengikut ayah Pin ditangkap atau diambil tindakan undanag undang sudah tentu ada beberapa kerusi DUN milik Umno akan tewas dalam musim pilihanraya umum nanti.

Penulis pada mulanya merasa pelik juga. Macam mana Ustaz Mohamad Ramli Haji Nuh boleh berkata ajaran sesat ayah pin sudah sudah lumpuh dan bukan lagi ancaman.

Memang benarlah apa yang dinyatakan itu, kalau sekiranya apa yang dicakap oleh bekas pensyarah institut perguruan Besut itu suatu realiti maka seramai 9,000 ahli Umno pengikut ayah Pin itu ada asset yang tersangat penting bagi Umno Besut Khususnya dan Terengganu Am.

Atas sebab itulah Ustaz Muhamad Ramli Noh berani berkata ajaran sesat kerajaan langit yang disebarkan oleh Ariffin Mohammad itu bukan ancaman lagi kini, sedangkan hakikat sebenar tidak demikian.

Ini dapat kita lihat dengan kenyataan yang dibuat oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, sebagai berkata, kementerian dalam negeri tunggu arahan daripada Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) untuk membuat sesuatu terhadap ketua kerajaan langit.

Tambah beliau lagi sebagai berkata, kementerian dalam negeri akan mengambil tindakan yang sesuai terhadap pemimpin ajaran sesat kerajaan langit sekiranya mendapat arahan jabatan hal ehwal Agama Terengganu.

Menurut kenyataan yang dibuat oleh menteri dalam negeri itu, sah ajaran sesat kerajaan langit yang dipimpinan oleh Ariffin Mohamad itu tetap membahaya dan mengamcam akidah umat Islam di Terengganu Darul Iman ini.

Macam mana timbalan pengerusi jawatankuasa agama dan penerangan negeri boleh berkata yang ajaran sesat kerajaan langit sudah lumpuh dan ancaman mengancam akidah umat Islam.

Kalau aajaran sesat kerajaan langit itu tidak ancam akidah umat Islam mana mungkin menteri dalam negeri akan atau sedia bila bila masa sahaja bertindak terhadap ketua ajaran sesat itu, jika dapat arahan dari jabatana Hal ehwal agama Terengganu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, ketika bercakap di Putrajaya sebagai berkata, kita tidak boleh ambil tindakan keatas ketua ajaran sesat kerajaan langit di Terengganu, kerana itu bukan bidang kuasa polis dan polis boleh bertindakan jika mendapat arahan.

Ini mengambarkan kepada kita bahawa ajaran sesat kerajaan langit yang disebarkan oleh Ariffin Mohamad mengancam akidah umat Islam di Negara ini dan ia patut sekali dikenakan tindakan undang undang termasuk boleh ditahan di bawah akta ISA.

Walaupun timbalan pengrusi jawatankuasa agama dan penerangan ini mengatakan ajaran sesat kerajaan langit sudah lumpuh dan bulan lagi ancaman, tetapi ianya tetap menjadi ancaman kepada akidah umat Islam dan kketuanya patut ditahan dibawah akta ISA.

Tindakan menahan ketua ajaran sesat boleh membuat ajaran itu menjadi lumpuh dan tidak mengancam akidah umat Islam sepertimana yang pernah dilakukan keatas ketua Al Arqam Ashaari Muhammad di bawah akta ISA suatu masa dahulu.

No comments: