Sunday, March 22, 2009

Tun Dr. Mahathir Mohamad punca Melayu cemas

“Melayu berada dalam kecemasan sekarang ini” Demikian kata Tun Dr Mahathir Mohammad matan Perdana Menteri Malaysia yang kononnya rasa dirinya lebih segala galanya. orang lain semua tidak betul.Dia sahaja yang betul dan bijak.

Mengapa Melayu berada dalam kecemasan? jawapannya tidak lain tidak bukan, berpunca dari tindakan tanduk semua Perdana Menteri Malaysia, termasuk Tunku Abdul Rahman, Tuan Razak, Tun Husein Onn, Tun Dr Mahathir Mohammad sendiri dan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Pendek kata puncanya ialah datang dari para pemimpin Umno yang tiada integeriti. Mereka yang bersikap : ”Tak apa – biarkan”. Sikap tak apa, biarkan inilah yang menyebabkan tulisan jawi hapus hingga sekarang.Orang Melayu cemas. Cemas bahasa Melayu tidak di daulatkan

Sikap tak apa, biarkan membuat pendidikan dan ekonomi orang Melayu tetap lemah dan Tun Mahathir Mohamadlah yang membuat orang Melayu berada dalam keadaan cemas.Termasuk raja raja Melayu turut cemas, kerana imunitinya sudah hilang entah ke mana.

Mengapa tidak? Tahun 1993 imuniti raja dilundehkan oleh Tun Dr Mahathir sehingga tinggal seluar dalam, kononnya raja raja Melayulah yang menyebabkan kerajaan menjadi lemah dan lambat mencapai kemajuan.

Tidak dinafikan semasa Tun Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri negara menjadi sedikit maju, tetapi orang Melayu tetap lemah dan cemas, kerana amalan rasuah bermaharajalela.

Zaman Tun Mahathir Mohamad menjadi perdana menterilah berlakunya politik wang melalui sistem kouta sehingga sangat sukar hendak dibenteras.Ini diakui sendiri olwh Datuk Seri Mohd najib Razak bakal perdana menteri ke 6 tidak lama lagi.

Politik wang punca Umno lemah sebagai penyebab kalah teruk dalam musim pilihanraya umum ke 12 Mac 2008. Rakyat sudah muak dengan kegiatan politik yang semakin membarah kini.

Sememangnya ianya berpunca dari Tun Dr Mahathir Mohamad yang sudah keluar Umno dan dijangka akan masuk semula apabila perdana menteri bertukar tangan sedikti hari nanti.

Kini Tun Mahathir masih berperanan untuk membuat orang Melayu cemas dan terus menerima cabaran yang cukup hebat, kerana cekal dengan prinsip bahawa bahasa Inggeris hendak diteruskan dalam mata pelajaran matematik dan sains.

Tun Dr Mahthir Mohammad bukan sahaja bersikap tak apa, biarkan, malah bertindak mengkhianati bangsa Melayu melalui sisstem ekonomi dan pendidikan negara, termasuk mencadangkan sekolah menengah di negara ini menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar.

Cadangan itu tidak diterima orang Umno lantas dibuat cadangan bahawa bahasa inggeris hendaklah diajar dalam mata pelajaran matematik dan Sains yang diringkaskan (PPSMI) yang menjadi kemarahan pejuang bahasa dan orang Melayu.

Oleh kerana niat Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap pendidikan negara masih belum tercapai, maka PPSMI yang mendapat tentangan hebat itu di pertahankan agar ia diteruskan. Pada hal ianya membuat orang Melayu berada dalam kecemasan.

Ini menunjukkan Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai motif dan agenda tertentu terhadap kedudukan orang Melayu di negara ini semakin hari semakin lemah dalam serba serbi.

2 comments:

Anonymous said...

mahathir cukup aktif pada pemilihan umno kali ini.
calun pilihannya adalah pemimpin umno yang sama perangai dengan dirinya.

kalau mereka mereka yang di kempen oleh mahathir itu berjaya, maka legasi kepimpinan mahafiraun akan berterusan untuk jangkamasa yang panjang. kerana tidak mahu dirinya terpinggir terus, sekarang mahathir turun dan bergiat bersama menonjol beberapa nama penting.

mereka yang cuba di 'tunjuk baik' adalah najib, mat tyson, mukhriz

pada calun pemuda, nampaknya mahathir sudah semakin galak menyerang khairy, usaha nya untuk menjatuhkan satu satu calun yang tidak berkenan oleh beliau. kalau khairy tersingkir .. muhkriz akan menang cara mudah. khir toyo .. ahh ! dia ikut telunjuk najib. ada atau tidak .. bukan menjadi masalah.

hari ini, khairy telah membuat laporan polis tentang usaha pihak pihak tertentu mengeluarkan buku mengutuk beliau yang di hantar kepada semua perwakilan. di khabarkan ianya di hantar melalui pos. dah ini membuktikan usaha ini di buat oleh orang dalam parti umno sendiri. kerana hanya mereka yang tahu senarai perwakilan dan alamat mereka.

masih ingat bagaimana anwar jatuh pada tahun 1998. pada pemilihan umno pada tahun tersebut, di keluarkan 50 dalil kenapa anwar tidak boleh jadi PM.

dan kita semua tahu bahawa memang mahathir terlibat di dalam usaha tersebut. akhirnya anwar mengambil langkah drastik membongkar budaya kronisma dan nepotisma, berkaitan dengan mahathir. sehingga tercetusnya peristiwa reformasi tahun tersebut.

kaedah pengedaran buku mengutuk khairy, sama seperti yang berlaku pada anwar ..

perlukah kita persoal siapa kah dalang di dalam semua yang berlaku ini?
bukan kah ini satu teka teki mudah?

- rentakjari

Anonymous said...

hisamuddin di katakan akan menghulurkan keris tumpul bertatah berlian ala ala pendekar umno waktu pemilihan umno nanti. syok !

dulu orang dah kritik, tapi pendekar bacul umno ni tak ingat. mudah lupa dan hilang akal. masih ingat bagaimana dia di hentam oleh pemuda mca dan dia minta maaf. tu pasal kita panggil dia pendekar auwww auwww!

bukan ape .. ini lah kesempatan yang perlu di ambil sempena pilihanraya yang bakal di adakan sejurua selepas perhimpunan umno. cuma perlu peka akan kenyataan yang akan di keluarkan oleh umno ketika majlis tersebut. tentu ada yang terpacul keluar tentang perkauman.

.... ala .... biasak la.

mahathir dengar khabarnya akan di jemput hadir.

sejak akhir akhir ini, dia menceritakan tentang perjuangan bangsa, bangsa melayu dalam kecemasan dan macam macam lagi. dan yang cukup sensitif adalah kenyataannya tentang bangsa bukan melayu yang tidak berterima kaseh dengan bangsa melayu yang sanggup berkongsi negara.

benda benda macam ni biasa di dalam umno. cumanya kalau kenyataan umno tentang perkauman di tiup hebat dalam pesidangan kali ini, rasanya ramai pengundi di bukit selambau dan gantang yang berminat nak tau.

walaupun peratus pengundi bukan melayu sikit, sekurang kurangnya jumlah kecil itu akan menyokong pakatan rakyat. hindraf yang di khabarkan menentang pencalunan bukit selambau pun mungkin akan berpatah balik. heheh !

jadi jangan lepa kerana alpa umno akan merosakkan bn seluruhnya. nak bagi tau pemimpin umno, sikap perkauman mereka itu lah punca bn terkubur lepas ni. melayu dah lari, cina dah pesong dan india pun dah tak hairan dengan bn lagi...

tanya singh ... heheh .. singh pun dah lari sama.
umno hancur kerana umno syok sendiri.

manafaatkan perhimpunan itu nanti untuk proses mengkapankan umno.

p/s
teringin nak tengok macamana umno sokong pemimpin yang lari dari menjawab soal altantuya .. dan juga bik mama. anggun ke kali ni? heheheh !

-rentakjari-