Wednesday, August 13, 2008

Politik wang dalam Umno semakin membarah


Zaman Tun Dr Mahathir Badan Pencegah Rasuah (BPR) tidak dibenar menyiasat politik wang dalam Umno. Tetapi zaman Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membenarkan BPR menyiasat.

Mengapa Tun Dr Mahathir tidak membenarkan BPR menyiasat dan mengapa Datuk Abdullah Ahmad Badawi membenarkan?

Pelbagai andaian timbul. Oleh kerana politik wang dalam Umno sudah menjadi amalan para pemimpin Umno, hatta diperingkat ketua cawangan sekalipun. Apa tah di peringkat yang lebih tinggi.

Sudah begitu ramai para pemimpin umno yang dikenakan tindakan sama ada di gantung keahliannya dan dipecat. Termasuk Naib presiden Umno Datuk Seri Isa Samad dan ketua Umno bahagian Kota Bahhhharu Datuk Zahid Ibrahim.

Beberapa orang para pemimpin Umno peringkat negeri dan bahagian di pecat, termasuk Ketua pemuda Bahagian Setiu dipecat, tetapi masih aktif dalam Umno.

Disini dapatlah kita buat kesimpulan mengapa Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membenarkan BPR menyiasat politik wang dalam Umno dan mengapa Tun Dr Mahathir Mohamad sebaliknya.

Barangkali Tun Dr Mahathir tidak mahu kehilangan para pemimpin, terutama sekali kroni-kroninya. Kalau kroninya tiada sudah tentu tiada lagi kekuatannya. Itulah bentang presiden Umno dan perdana menteri.

Sebab itu Tun Dr mahathir boleh tahan lama selama 22 tahun menjadi presiden Umno dan perdana menteri. Tun Hussein On tidak tahan lama lama dek kerenah Tun Dr Mahathir.

Tun Musa Hitam tidak tahan lama jadi timbalan perdana menteri dan mungkin Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi juga demikian. Jika pelan peralihan kuasa yang diakan dibuat pada tahun 2010 menjadi kenyataan, maka usia menjadi perdana menteri ke lima ini hanya lebih kurang tujuh tahun sahaja masanya.

Atas sebab itulah beliau mahu supaya BPR menyiasat politik wang dalam Umno dengan berkata wang bukan jadi ukuran dan ia bukan pemimpin yang tulen.Apa ada pada ketulenan.

Tulen juga bukan jadi ukuran. Tapi nampaknya wanglah yang menjadi ukuran para pemimpin umno. Sebab itu politik wang semakin membarah. Mereka tidak peduli akan tindakan yang akan dikenakan.

Yang penting bagi mereka dunia politik adalah tempat yang boleh mereka jadi Rayaraya. Malah dalam politik mereka dapat kumpul harta. Sejarah telah membuktikan kebanyakan orang politik jadi jutawan.

Satu penggal sahaja jadi wakil rakyat, ahli parlimen, Exco, timbalan menteri dan menteri. Apa tah lagi jadi perdana menteri dan timbalan perdana menteri. Mereka ini memiliki harta bertimbung timbung.

Kalau diperingkat negeri seorang wakil rakyat biasa yang baru sahaja satu penggal sudah ada rumah mewah yang berharga jutaan ringgit kereta Mercedes E200 komposser. Seorang Exco sudah ada istana dan berpuluh-puluh buah kereta mewah.

Jika dilihat eposid ini mereka seolah-olah tidak ingat yang mereka akan mati dan ditanya apa perihal kehidupan diatas muka bumi yang semantara ini. Mereka solah-olah tidak takut dengan azab yang dijanjikan.

Mereka seolah-olah tidak kenal halal dan haram.Kalau mereka kenal akan halal haram dosa pahala dan syurga neraka, mana mungkin mereka tergamak beramal dengan politik wang.

Kita sebagai orang Islam, yang boleh menyelamatkan kita ialah agama kita. Politik wang tidak dilarang oleh mana mana peribadi. Apa tah lagi hawa nafsu. Sebab itu Allah melarang manusia menggunakan hawa nafsu.

Hari ini nampaknya bukan orang biasa sahaja yang menggunakan “hawa nafsu”, malah alim ulama’ pun turut menggunakan “hawa nafsu”. Apa tah lagi para pemimpin Umno yang tolak Islam yang diajar oleh Rasulullah SAW.

Mereka ada hujah dan segala amalan yang mereka lakukan itu juga ada asasnya, kerana ada ulama’ yang jadi setan bisu dalam perkara halal haram, dalam perkara dosa pahala.

Malah ada ulama’ di Malaysia ini yang berpegang tidak pernah solat seumar hidup pun, tidak pernah keluar zakat seumar hidup pun, tidak pernah puasa seumar hidup pun, tetapi mereka mengucap dua kalimah syahadat mereka tetap sorang Islam dan ada cam masuk syurga.

Dimana letaknya hadis Rasulullah SAW yang menyatakan “tinggal solat dengan sengaja kafir”. Jadi bagaimana pula untuk menghapus amalan politik wang yang membarah itu.

No comments: