Saturday, January 30, 2010

Apa akan jadi pada parti keadilan Terengganu

PAS negeri Terengganu melancarkan program “al falah” yang dihami penulis “kejayaan” yang memang ada kaitan langsung dengan pilihanraya umum ke 13 nanti.

Program ini dibuat adalah semata mata untuk menterjermahkan harapan kepimpinan negari bahawa PAS akan rampas Terengganu dari tangan umno /BN musim pilihanraya umum ke 13 yang barangkali diadakan pada tahun 2012.

PAS memang tidak punya upaya untuk merampa s semula Terengganu dari tangan UMNO jika tidak mendapat bantuan padu daripada parti Keadilan rakyat (PKR)

Ini ditegaskan sendiri oleh kepimpinan PAS negeri. Oleh itu PAS memang mempunyai harapan untuk mendapat bantuan padu yang tidak berbelah bahagi.

Persoalan yang timbul macam mana parti keadilan rakyat Terengganu hendak member bantuan padu kepada PAS dalam musim pilihanraya umum ke 13 nanti jika tidak ujud cawangan dan peti undi.

Setakat hari ini penulis tidak pernah terjumpa dengan cawangan yang ditubuhkan di negeri Terengganu ini kecuali Badan perhubungan pkr negeri sahaja.

Penulis pernah diberitahu bahawa PKR ada di lapan kawasan di negeri Terengganu. Jika ada mana dia ydp tuan PKR Kawasan kemanan, Mana dia YDP Kawasan Dungun, Mana dia YDP kawasan Marang, Mana dia YDP kawasan kuala Terengganu, Mana Dia YDP Kawasan Hulu Terengganu Terengganu, mana dia YDP kawasan Setiu dan mana dia YDP Kawasan Besut.mana dia YDP Kawasan Kuala Nerus.

Yang penulis tahu, ketua angkatan pemuda ada, ketua Perhubungan negeri ada , ketua penerangan PKR ada. Tetapi ketua cawangan setakat hari ini tidak pernah wujud.

Apatah lagi ketua UPU peti peti undi yang boleh berfungsi melalui jentera pilihnraya.
Sebagaimana yang kita ketahui umumnya bagi ahli PKR pada 2010 ini akan berlansungnya Mesyuarat Agung Tahunannya cawangan cawangan. Mesyuarat ini dijangka bermula pada bulan Februari akan datang.

Maka akan bermulalah kempen mengempen untuk menjadi Ketua Cawangan , Timbalan, Naib Ketua dan AJK kerana Mesyuarat Agung kali ini akan berlakulah pemilihan AJK
Cawangan yang baru setelah tamatnya tempoh AJK cawangan yang lalu di negeri negeri selain Terengganu.

Dalam pada itu telah berlaku kerja2 kempen mengempen ini yang mana pihak yang berminat telah mula menjalankan operasinya dan gerak saraf mula menembusi kesetiap ahli parti.

Bagi yang memang layak kerja kempen mengempen ini menjadi mudah tetapi bagi yang setengah layak kempen mungkin menjadi agak sukar walaupun gejolak dihati tetap mengidam jawatan tersebut.

Sehubungan dengan itu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, musyhidul Am PAS member kata dua kepada pemimpin pakatan jangan amal budaya tidak sihat seperti cah keting, rasuah jika mahu terus diterima rakyat.

Tambah beliau lagi sejarah telah membuktikan bahawa sesebuah parti tidak akan kela dan diterima rakyat selamanya jika pemim pin mengamalkan budaya tersebut dan tidak menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan.

Ingatan itu wajar dijadikan pegangan oleh para poemimpin pakatan rakyat jika mahu memerintah Malaysia selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.

Kempen mengempen berlaku juga di Terengganu, iaitu kempen mengempen terhadap orang Umno untuk jadi calon dalam pilihanraya umum ke 13 nanti. Kempen ini dihalakan kepada seseorang tokoh yang memang mempunyai cita cita untuk menjadi calon pilihanraya dan gagal dikempen oleh Abdul Rahman Yusof Ketua Perhubungan PKR Terengganu.

Maaf cakap. Itulah yang penulis tahu dengan apa yang berlaku dalam parti keadilan rakyat Terengganu. Ini menunjukkan parti keadilan rakyat sah tidak ada sebuah cawangan pun di Terengganu setakat hari ini. Itu kemampuan parti keadilan rakyat Terengganu Darul Iman.

Sewajarnya ditubuh cawangan terlebih dahulu baru boleh ditawarkan kepada mereka yang berkenaan Ahli dan calon. Sudah PAS Terengganu telah memberi banyak kerusi dalam pilihanraya umum ke 12 lepas .Malangnya tidak ada satu kerusi pun di menanginya.

Penulis tidak tahu sama ada PKR Terengganu mempunyai ahli atau tidak. Walaupun selama ini katakan ada yang menjadi ahli yang tidak aktif, tetapi tidak nampak keagresifan selepas musim pilihanraya ke 12, tetapi sekarang ini kelihatan ada yang mula agresif dan proaktif semula kerana mahu menuntut kerusi lebih dalam pilihanraya umum ke 13 nanti.

Apa bila Pakatan Rakyat memang digambarkan akan ke putra jaya selepas pilihanraya umum ke 13 nanti ramai yang turut memainkan peranan penting miskipun tidak ada cawangan yang diwakilinya.

PAS Negeri Terengganu yang berpesuruhjaya Datuk Mustafa Ali berbeza dengan PAS berpesurtuhjaya Ustas Datuk Harun Taib.

Mustaffa Ali sangat percaya dengan PKR dalam menawan semula Terengganu. Sebab itu banyak kerusi di beri kepada PKR dalam musim pilihanraya umum ke 12 dahulu. Beliau yakin dengan berbuat demikian PAS dapat tawan semula Terengganu setelah kalah teruk pada 2004.

Sifir itu tidak menjadi, kerana satu kerusi pun kerusi yang di peruntukan kepada PKR tidak memang miskipun di DUN yang prestasi tinggi untuk menang.

Bagi penulis, Ustaz Harun Taib akan mengguna kaedah yang berbeza. Lebih lebih lagi tenaga atau jentera pilihanraya PKR tidak pernah wujud, miskipun pernah disebut PKR ada peti peti undi yang sedia membantu PAS.

Mungkin apa yang berlaku di Terengganu tidak sama dengan apa yang berlaku Di Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Perak yang sekebetulan pula PKR menang banyak di Parlimen dan Dun yang ditandinginya, kerana factor undi China dan India. Tetapi kawasan majority pengundi Melayu tidak berlaku demikian.

Maklumat terbaru yang disebut oleh Ir Nizar Jamaluddiin bahawa sokongan PAS di Perak sudah mula merosak dan jatuh sebanyak 7 hingga 8 peratus yang mungkin akan memberi implikasi yang kurang baik dengan perkembangan politik muthakir ini.

Begitulah sokongan keatas Pakatan Rakyat (PR) di negeri Perak. Kalau di negeri Perak status qua sokongan pengundi dalam tahaf demikian barangkali ia menjadi sama dengan apa yang berlaku di Terengganu.

Program “Al Falah” jika benar benar Berjaya perlaksanannya ia bukan sahaja akan menjadi reality, malah Terengganu sekali lagi dapat diperintah semula oleh PAS.

Lebih lebih lagi UMNO miskipun dikatakan sudah bebas dari kemelut ia masih belum selesai.Bermakna PAS Terengganu ada cam untuk merampas balik jika dapat bantuan padu dari PKR.

Datuk Ahmad Said yang masih berada didalam kebimbangan yang UMNO akan kecundang dalam munsim piljhnraya umum ke 13 nanti bercakap besar dengan berkatka, UMNO kuat, kerana banyak bantuan yang dapat disalur kepada rakyat.

Semacam berlaku politik wang melalu permohonan secara berdepan dalam majlis penyampaian bantuan pelajar cemerlang agar rakyat berilah undi kepada UMNO/BN kerana UMNO memberi apa yang rakyat perlukan.

Ahmad said yang diserang oleh YB nya sendiri dengan perkataan “pelawak” pandai mengambil kesempatan itu.Termasuk melakukan sumpah laknat bahawa kerajaan yang diterajuinya bebas rasuah.

Beliau ulang beberapa kali bahawa kerajaan yang dipimpin tidak rasuah setelah dituduh apa yang dilakukan itu adalah suatu rasuah.

Manakala Pas Terengganu sedang berdepan dengan masalah kerajaan campuran yang telah dibentuk di Pulau Pinang dan Kedan dan Selangor. Kedua pasal Penggunaan satu logo baru yang belum pupolar berbanding dengan logo “bulan” yang memang sudah dikenali pengundi.

Penulis dengar sendiri perkataan tidak puashati terhadap PAS bergabung dengan DAP dan Parti Pakatan Rakyat yang barangkali tidak disedari oleh kepimpinan PAS peringkat Pusat bahawa sokongan pengundi sudah jatuh Di Terengganu.

Penulis tidak dapat angka sebenar, tetapi kejatuhan sokongan mula terasa sekarang bukan sahaja pada pengundi malah ahli ahlinya dan juga ahli jawatankuasa yang mana mereka apabila dipanggil mesyuarat mereka tidak hadir.

Demikian juga apa yang berlaku pada program “Al Falah: yang sedang berjalan sekarang. Program tersebut bukan sahaja gagal dimanfaatkan, malah kepimpinan negeri yang berjanji akan turun padang juga tidak turun.

Ahli jawatankuasa kawasan juga ada yang tidak turut serta dalam program yang dilaksanakan oleh DUN DUN berkenaan.Hal ini telah dinyatakan sendiri oleh salah seorang pengarah pilihanraya satu kawasan yang telah selesai mengadakan program tersebut.

Yang penulis Nampak gambarnya sudah ada yang mula memasang angan2 untuk berkempen kearah menjadi calon, terutama sekali orang PKR.

Untuk menjadi popular bukannya sukar kerana pemberita Akhbar Sinar ada dimana. Jadi masuklah gambar kononnya telah menyelesaikan masalah rakyat disana sini untuk tatapan pembaca bahawa akulah juara rakyat.

Walhal cawangan pun tidak ada . Orang PAS menyampah tengok gelagak beberapa orang orang PKR yang dikatakan sebagai pemimpin. Macam boleh kita iktiraf mereka pemimpin sedangkan cawangan pun tidak wujud.

Beginilah sikap oportunis sebahagian ahli PKR yang bermain politik. Tak termasuk Adun yang dipilih rakyat tidak memainkan peranan yang sewajarnya dan juga sudah ada melompat parti punca kerajaan Perak Tumbang.

Di Selangor sedang betarung dengan pelbagai sabutaj yang dilakukan oleh pihak UMNO/BN.

Kalau kita perhatikan diakhir akhir ini media gila arus perdana cukup kuat memainkan peranannya. Semua bekas2 ketua pemuda, bekas setia usaha politik , bekas pegawai khas dan bermacam macam bekas lagi yang membuat kenyataan dan memburukkan Datuk seri Anwar Ibrahim khasnya dan PKR umumnya.

Sekian…………………

3 comments:

Anonymous said...

Selesaikan dulu masalah pro-UG di terengganu.

Anonymous said...

pas ade banyak cawangan.... tapi ketua dan org2 ats yg tak de strategi.....
selesaikan dulu masalah pas... kalo pas hebat sgt.... kenape kalah 2004.. nak kate sebab pkr....cuma ade satu kerusi je mase tu....

Anonymous said...

Terima kasih atas maklumat menarik