Friday, January 15, 2010

Betulkah RM200 juta untuk atasi banjir di Kuala Nerus?

Anda mungkin gembira apabila dengar sahaja kos RM 200 juta untuk atas banjir di Kuala Nerus. Semua rakyat senanghati, terutama sekali orang UMNO dan golongan kaya terbela kerana akan mendapt projek dn kemewahan kehidupan dunia.

Bagi penulis, bahawa kos RM 200 juta yang disebut oleh Speaker Dewan undangan negeri, Datuk Tengku Putera Tengku Awang itu masih samar samar.

Kebanyakan kita masih keliru, kerana wang RM 200 juta itu tidak ada dalam pembentang bajet 2010 yang dibentang oleh Datuk Ahmad Said dalam sidang Dewan ke 12 lepas.

Kalau sekiranya kos yang disebut itu tiada tercatat dalam bajet macam mana ia boleh dilaksanakan.

Hal ini pernah disebut oleh Dr Alias Razak ADUn Bukit Tunggal kepada penulis dalam satu pertemuan singkat untuk mempastikan apakah benar Kos RM 200 juta diperuntukan untuk mengatasi banjir yang sering berlaku setiap kali datang musim tengkujuh.

Beliau sependapat dengan penulis bahawa sebutan kos RM 200 itu hanya retorik pemimpin UMNO agar rakyat yang sentiasa ditimpa banjir merasa lega dan gembira.

Sehubungan itu rakyat masih dan akan beri kepercayaan lagi kepada UMNO untuk menjadi kerajaan Terengganu yang banyak melakukan pembaziran wang rakyat.

Rakyat yang IQnya rendah pasti mudah percaya dan mudah lupa dengan apa apa yang berlaku keatas diri mereka. Namun umpan sepertimana kos RM 200 itu boleh menjadi penawar yang mujrab bagi menghadap musim pilihanraya umum ke 13 nanti.

Dengan itu juga rakyat tidak merasa terbeban dengan hadiah tahun baru (2010) iaitu kenaikan harga gula sebanyak 20 sen yang dikatakan baik untuk rakyat.

Rakyat juga tidak akan terasa terbeban dengan cukai barangan(GST) yang dikenalkan sebanyak 4 peratus punca kenaikan harga barangan yang akan membebankan rakyat berpendatan rendah dan miskin.

Walaupun kenaikan harga gula sebanyak 20 sen dikatakan untuk kebaikan rakyat, ia hanya suatu perangkap yang mahu tidak mahu akan mengena juga akhirnya apabila harga kuih muih dan barang yang ada kaitan dengan penggunaan gula akan turut naik dan ditunggung bebannya oleh rakyat.

Penulis rasa pelik, Tahun 2008 YB Mohamad Ramli Nuh menyatakan kos RM 3.5 juta untuk (tebat) iaitu membina benting perumahan Pusu Tiga Gong Badak yang sering ditimpa banjir disebut semula bahawa kos barunya ialah sebanyak RM 5.6 juta.

Kita tidak faham yang mana satu yang betul.

Penulis rasa sebutan kos yang berbeza dalam tahun yang sama sesuai dengan cita rasa golonagan kaya dan pemimpin UMNO/BN terbela dengan projek projek mewah dan kemewahan dunia punca berlakunya pembaziran wang rakyat.

Seperkara lagi yang penulis hendak sebut, itu projek jambatan kampong Jeram yang pernah disebut oleh Allah yarham Tun Ghafar Baba dua puluhan lepas.

Kos jambatan itu dikatakan sebanyak RM 50 juta sahaja, tetapi disebut sekali lagi kosnya RM 200 juta.

Kos RM 200 itu sangat tidak munasabah, kerana jambatan seberanmg Pintasan Dungun hanya RM 50 juta. Jika dibanding dengan jambatan Jeram yang Sungainya lebih sempit berbanding Kuala Dungun ia suatu yang pelik.

Bukan Kos RM200 juta yang tidak munasabah, malah baru baru ini telah dilulus pula bajet tambahan atas jambatan tersebut sebanyak RM 10 juta lagi. Manakala itu Ahmad Said tidak semena mena mengisytihar satu jambatan yang akan menghubungkan Losong dengan Teluk Pasur akan dibina untuk untuk mengatasi kesesakan jalanraya.

Yang anehnya jambatan Jeram yang dikatakan akan member kemudahan kepada pemduduk kampun Jeram sebrang dengan Jeram Tok yang sudah diberi kepada kontkrator tetapi setakat hari ini belum lagi beroperasi.

Macam mana projek belum beroperasi kos tambahan sudah diluluskan melalui sidang dewan undangan ke 12 lepas?

Persoalan timbul bahawa zaman Datuk Seri Idris Jusoh menerajui Terengganu dikatakan segala projek tidak memberi manfaat kepada rakyat. Sayang giliran Ahmad Said yang pernah memtemplek projek kerajaan sebelum ini turut berlaku juga.

Ramai yang masih tidak tahu dengan kedudukan jambatan tersebut yang pada mulanya kos asalnya yang menelan belanja RM210 juta itu akan ditanggung sepenuh oleh kerajaan Pusat.Sekarang ini jadi terbalik pula kosnya akan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan negeri.

Lagi pelik tiada kos yang diluluskan dalam bajet 2010 untuk membina Jambatan tersebut, kecuali kos tambahan yang diluluskan sebanyak RM 10 juta.

Penulis rasa adalah mustahil kos jambatan itu hanya sebanyak RM 10 juta sahaja sepertimana di sebut oleh pihak kerajaan bahawa penduduk Kampung Jeram akan dapat sebuah jambatan untuk memudahkan urusan pergi balik dengan kos RM 10 juta itu sampai siap pembinaannya.

Persoalan yang timbul dari manakah wang hendak diambil, sedangkan Dewan telah meluluskan sebanyak RM 10 sahaja. Lebih lebih lagi hasil negeri Terengganu bukan Dana Khas hanya RM1 63 juta satu tahun ditambah dengan wang dana khas Persekutuan sebanyak RM 1.2 bilion dan jumlah hanya RM1.363 bilion sahaja.

Bajet 2010 sebanyak RM1.881 bilion yang dikatakan berimbang oleh Ahmad Said jelas tidak boleh diterima pakai kerana masih amali difisit sebanyak RM 518 juta yang barangkali tidak mudah diperolehi melalui mana mana hasil selain dari Dana khas yang di harap harapkan Menteri Besar.

Tidak dinafi Terengganu juga mendapat geran perkapita. Semasa PAS memerintah Terengganu 1999-2004) sebanyak RM 25 juta Geran perkapita diberi oleh kerajaan Pusat, Tetapi semasa UMNO/BN menjadi kerajaan dikatakan dibayar sebanyak RM 70 juta.

Bayaran Geran perkapita yang dibayar sebanyak RM 70 juta dan tolak dengan difisit sebanyak RM 518 juta masih juga berlaku difisit sebanyak RM448 juta. Oleh itu, bajet 2010 yang dikatakan berimbang itu tetap masih samar samar.

1 comment:

HN said...

When talking 'bout Umno and their massive projects, there's alwez this incosintency and contradiction.
Let alone the increpancy between those incharge of the project atau pihak yg monitor. But the outcome would be similar..ada ajer yg tiba2 jd kaya..
Tak tau nape aku setia sgt dgn parti nenek moyang aku ney..[sukar utk beralih cinta]
Apatah lg pergolakan dlm PKR lebih kurang aja. Mula2 utk rakyat, lepas tu ..kita jln sendiri-sendirilaa..
Kan best klu PAS start I parti baru yg betol2 fresh..I'll be the the first to sign in..Lebih2 klu yg teraju 2 idola aku the brilliant Hadi Awang..