Wednesday, June 16, 2010

Baik sangka punca orang Melayu asyik kena tipu

Oleh kerana ada yang bertanya mengapa orang melayu mudah kena tipu, maka saya mengambil kesempatan menulis tajuk baik sangka punca orang melayu asyik kena tipu.

Tajuk tulisan saya ada pro dan kontra kerana manusia zaman sekarang sudah terlalu ramai yang ikut jejak langkah Yahudi.

Apabila sudah jadi pengikut yahudi sudah pasti kebaikan Islam dilihat sebagai “batil” keganasan Yahudi dilihat sebagai “baik”.

Hujah dan dalilnya amalan riba telah dijadikan cara hidup. Malah ada yang berkata, Kalau kita tidak mengambilnya nanti orang lain yang dapat dan jadi maju.

Ini dapat kita buat kesimpulan bahawa islam menghalang kemajuan dunia dan ribalah segala galannya sehingga ada yang tergamak berkata, jika kita tk ambil nak niaga pun tak boleh.Inilah jarum yang dicocok oleh Yahudi.

Rasuah yang diharamkan oleh Islam telah dijadikan darah daging orang Islam di seluruh pelusuh dunia sehingga menjadi punca sesebuah Negara itu muflis.

Anda mungkin tidak pernah lupa dengan kata "jangan buruk sangka" dan hendaklah "baik sangka", sedangkan ianya sudah ada rekod terus menerus ditipu.

Inilah punca sebenar orang Melayu Islam mudah kena tipu sehingga Negara milik Melayu sendiri hampir hampir tergadai

Bayangkan jika kita baik sangka dengan orang jahat atau dengan orang kafir dan percaya dengan orang jahat sangat dimurkai oleh Allah

Macam orang Palestin yang sudah 60 puluh tahun kena tipu oleh Yahudi dek percaya bahawa ikat janji dengannya akan wujud kedamaian, sedangkan jelas apabila ikat janji jaminan damai tidak pernah berlaku.

Orang Melayu apa kurangnya. Sehingga hari ini asyik kena tipu. Baik dalam pemerintahan sekalipun.

Kes pelaburan saham termasuk saham internet yang jelas tidak tahu kepala ekornya boleh percaya dan buat pelaburan tanpa sebarang keraguan. Berapa banyak orang Melayu kena tipu. Pada hal pelaburan itu jelas haram dari segi Islam.

Kita tidak tahu mengapa orang Melayu masih pakai dan guna jangan buruk sangka ini atau hendaklah baik sangka sedabgkan sejarah telah membuktikan terkena tipu.

Siapakah yang ajar orang melayu supaya baik sangka dan jangan uruk sangka ini. Sudah tentu ulamak, kerana Islam hari ini menggunapakai pendapat ulamak miskipun ada nas yang sohih.

Inilah ajaran yang membuat orang Melayu Islam asyik kena tipu.

Bayangkan seorang penipu yang datang bertemu dengan kita yang menggunakan kaedah motivasi iaitu bercakap dan bertindak baik pasti baik sangka mengatakan orang itu "baik".

Apabila situasi ini berlaku sudah tentu mudah percaya dan mudah pula kena tipu. Macam Yahudi lakukan pada rakyat palestin dengan perjanjian damai.

Bagaimana boleh percaya dengan yahudi taknatullah itu. Yahudi adalah musuh Allah. Bagaimana mungkin kita boleh percaya dengan musuh Allah.

Demikian juga dengan orang Melayu. bagaimana mungkin kita boleh percaya dengan orang jahat atau orang kafir yang jelas musuh Allah itu.

Rasulullah SAW tidak mengaku penipu sebagai umatnya. Bagaimana kita boleh baik sangka dengan penipu. Atau tidak buruk sangka dengan penipu.Penipu pasti bertindak baik terhadap mangsa. Kalau tidak mana mungkin orang boleh percaya dengan rancagan mereka.

Bagi saya baik sangka atau jangka buruk sangka tidak boleh dijadikan amalan, kerana ada nas mengajar kita jika datang berita dari orang munafik hendaklah kamu selidik.

Hari ini bukan saja berita dari orang munafik kena selidik, malah berita dari ulamak harus diselidik juga kerana ulamak ada yang jahat dan ada yang baik.

Lebih lebig lagi orang Melayu sekarang ini 80 peratus tidak solat lima waktu sehari semalam, atau dengan lain orang Melayu tinggal solat dengan sengaja yang mana Rasulullah SAW pernah sabda bahawa mereka itu adalah kafir.

Bayangkan jika tinggal solat jemaat tiga kali berturut turut sudah jadi muanafik. Bagaimana pula pada yang tidak solat sepanjang hidupnya pasti hukumnya jelas kafir. Mereka ini dipimpin oleh iblis dan syaitan. Jauh sekali dengan malaikat rahmat.

Iblis dan syaitan yang sememangnya tidak pernah duduk diam untuk mengoda, termasuk kena tipu dan terus menerus ditipu hatta ulamak sekalipun.

1 comment:

Unknown said...

Prinsip hidup saya ialah sentiasa berwaspada walau pun mempunyai baik sangka. Tak bolih percaya 100% kerana kita semua bukan maksum walaupun ustaz yang cakap. Perlulah sentiasa ada beberapa reservation, dan "what if...". Kalau dah nampak dalil dalil sah baru bolih percaya. Tapi nak dapatkan dalil/bukti sah pun bukan senang, kerana bukti sekarang ni dapat di "tanam" dengan yang bathil tanpa kita sedari.