Monday, February 7, 2011

Hendak balik kena tanggung sendiri?

Dalam TV di Malaysia diwar warkan bahawa perjalanan evakuasi pelajar Malaysia dari Jeddah ke Kuala Lumpur adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak kerajaan pusat.

Barangkali puluhan juta tahniah dilaungkan kebanyakan rakyat Malaysia dan percaya bulat bulat, malahan ucapan syukur serta jutaan terima kepada kerajaan Malaysia yang sangat prihatin dengan pelajar yang belajar di Mesir dek terperangkap dengan demontrasi menguling presiden kuku besi selama 30 tahun itu.

Tidak dinafikan perkembangan tindakan Kerajaan Malaysia dalam misi menyelamat pelajar-pelajar Mesir sangat memberangsangkan.Tapi apakah benar perjalanan evakuasi pelajar Malaysia dari Jeddah ke Kuala Lumpur adalah ditanggung sepenuhnya oleh pihak kerajaan pusat.

Sehunbungan dengan itu,kerajaan kita akan selesai memindahkan pelajar ke Jeddah pada hari Ahad ini dan boleh dikatakan kebanyakan rakyat Negara ini mengucap Tahniah demi tahniah, terutama sekali para ibu bapa pelajar yang terbabit.

Malahan kebanyakan para ibu bapa tak lupa mengucapkan tahniah kepada Timbalan Menteri A. Kohilal dengan komitmen yang diberikan dan kelihatan para pelajar sangat gembira serta melaung laungkan ucapan terima kepada perdana menteri Mohd Najib Razak yang tidak terhingga.

Saya telah diberitahu oleh ayah salah seorang pelajar yang telah selamat sampai di Jedah pada 5 February 2011 sebagai khabar dari anaknya bahawa jika mahu pulang tambang kena tanggung sendiri.Itulah kata kata yang diucapkan kepada saya.

Katanya lagi, cuma pindah dari Khaerah ke Jeddah sahaja di tanggung sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia.

Ini cerita perbualan melalui hubungan terus dari Kuala Terengganu ke Jeddah oleh salah seorang ayah yang meminta anaknya pulang ke Malaysia kerana university tempat anak perempunnya belajar diumum bercuti selama tiga bulan.Ada univesiti yang umum bercuti selama enam bulan.

Kebanyakan pelajar diberitakan enggan pulang ke Malaysia, kerana sayang dengan kedudukannya. Tapi apa boleh mahu tak mahu mesti kena pulang juga,kerana university umum bercuti.

Saya tidak tahu yang mana satu betul, sama ada cerita pelajar Mesir yang juga menyatakan segala kos ditanggung oleh Kerajaan Malaysia atau pulang kena tanggung sendiri?

Saya tak mahu prejudis dalam kes ini, tapi pengalaman telah mengajar kita bahawa itulah mainan politik kerajaan Malaysia dalam menawan hati rakyat.

3 comments:

Anonymous said...

"Hendak balik kena tanggung sendiri?"
nak MAMPOS ke? nak kena rogol, nak kebulok, nak kena rompak haaa baliklah ...balik pong menyusahkan mak bapak aja

Anonymous said...

Prejudice? alredi done.... tak yah nak tabur fitnah la broooo..... buat home work dulu sblum menulis.... main hentam ajer, nenek aku pun bulih...

Thanatos said...

Gunakan bahasa Melayu dengan betul ye Pak Dolah. Ni tulis pun campur bahasa asing, tak payah la nak mengajar.

Belajar bahasa Melayu dulu. Jangan ponteng kelas.