Saturday, April 7, 2012

Kena tukar pamandu yang mengantuk

Dua tidak hari ini kebanyakan pejawat awam Negara 1 Malaysia asyik bercakap pasal kena tukar kepala kereta api dengan kepala yang baru.

Semenangnya kepala kereta yang lama sudah tak sesuai lagi dipakai bagi sebuah Negara yang mahu mencapai kemajuan 2020 ini.

Pendek kata 65 peratus penjawat awam Negara 1 Malaysia kepingin kepala kereta api tanah Melayu di tukar dengan kepala yang baru macam apa yang dilakukan oleh Negara Jepun.

Bukan saja kepala kereta ditukar dengan yang baru malahan diganti dengan kereta baru laju untuk disesuai dengan dengan Negara maju.

Atas sebab itulah, maka berkatalah, Datuk Seri Mohd Najib Razak jangan ditukar pemandu di tengah jalan. Atau dengan kata lain tak boleh pemandu ketika didalam perjalanan.

Perdana mentari 1 Malaysia terpanggil dan meminta rakyat jangan tukar pemandu bas ditengah jalan, kerana berbahaya.

Kita boleh setuju saranan perdana menteri 1 malaysia yang kelihatan begitu bimbang dengan bahaya kepada penumpang Bas yang di pandunya.

Tetapi bagaimana pula dengan pemandu yang “mengantuk” ketika memandu.Sudah barang tentu ia sangat berbahaya kepada penumpang.

Pemandu yang mengantuk pasti tak boleh mengawal bas yang dipandunya, miskipun di lebuhraya utara-selatan.

Oleh itu, mahu tak mahu pemandu yang menhantuk ini mesti ditukar miskipun Bas masih dalam perjalanan atau ditengah jalan.

Bagaimana pula jika Bas yang dipandu itu di Bandar raya yang banyak lampu isyarat. Yang membimbangkan penumpang pemandu yang mengantuk itu pasti melanggar lampu merah.

Pemandu ini tak dapat kenalpasti mana dia lampu berwarna hijau. Mana dia lampu yang berwarna merah.

Penumpng bimbang jika lampu merah dilanggar ada kemungkinan besar akan terbabit dengan kecelakaan jalanraya yang menjadi penyebab ada yang mati dan cendera pas tak bahagia .

Namun demikian, pemandu yang mengantuk tadi mahu tidak mahu wajib ditukar untuk mengatasi kemalangan jalanraya yang begitu ketara di negara 1 Malaysia ini.

No comments: