Tuesday, May 29, 2012

Khairy Jamaluddin dedah ketirisan kerajaan BN


Barangkali ada antara kita tidak sedar bahawa  jawapan balas Khairy Jamaluddin kepada Rafizi dalam debat  Sinar harian baru baru ini mendedahkan ketirisan yang pernah dilakukan oleh kerajaan Umno/BN.

Kita dimaklumkan sejumlah RM 28 bilion setahun wang rakyat dibazirkan menerusi segala projek yang dilaksanakan oleh kerajaan berdasar bajet tahun Negara yang dibentang di parlimen.Jika selama 40 tahun sudah tentu angkanya 40 X28 bilion =RM 1,080 bilion.

Cuba kita Bayangkan kos pembinaan sebuah university di Negara 1 Malaysia ini berharga RM 2 bilion sepertimana dinyatakan dan dijelaskan oleh Khairy ketika membalas hujjah Rafizi.

Rafizi ketika membalas hujjah tersebut mengatakan itu kos kerajaan BN, tapi kos PR hanya RM 600 juta saja untuk membina sebuah university di Negara ini.

Jika benar kos pembinaan sebuah university di Negara kita menelan belanja RM 2 bilion, bermakna kerajaan yang memerintah Negara in telah membazirkan wang rakyat sebayank RM 1.4 bilion atas sesebuah uiversiti.

Kita boleh sifatkan RM 1.4 bilion berlaku ketirisan angkara pemimpin yang di amanahkan  lebih mementingkan diri sendiri berbanding kepentingan rakyat yang mana slogan rakyat didahulukan itu hanya gemik saja.

Dengan kata lain, wang sebanyak RM 1.4 bilion yang dikatakan tiris sebanyak RM 28 bilion setahun itu masuk ke dalam saku saku para pemimpin dan pihak yang terbabit dengan pembinaan projek yang diluluskan .

Namun demikian hujjah balas Khairy pada debat tempoh hari sebagai suatu pendedahan kejahatan pihak kerajaan 1 Malaysia selama ini.

Rakyat tak Nampak kerana wang dibelanja menerusi bajet setiap tahun itu, tetapi setelah pendedahan Khairy dalam debat seolah olah memberi lampu yang begitu terang bahawa kerajaan telah melakukan banyak pembaziran .

Dalam debat tersebut nampak dengan jelas yang Khairy Jamaluddin telah mendedahkan kejahatan kerajaan yang memerintah.

sebagai contoh, kata Khairy bahawa kos pembinaan sebuah universiti awam dinegara ini berharga RM 2 bilion, sedangkan kos sebenarnya yang dijelaskan oleh Rafizi ialah RM 600 juta saja.

Inilah punca berlaku ketirisan dengan sewenang wenangnya sebanyak RM 28 bilion setahun.

Kalau dulu kita marah betul pada penjajah membawa balik hasil mashul negara.Tetapi sekarang para pemimpin negara pakat masuk wang rakyat dalam saku masing masing.

Jika benar kos pembinaan sebuah universiti awam negara berharga RM 2 bilion sudah tentu lebihan sebanyak RM 1.4 bilion masuk dalam saku para pemimpin. maka betullah wang yang tiris sebanyak RM 28 bilion setahun itu.

saya ingin ulangi lagi bahawa selama 40 tahun,selepas negara mencapai kemerdekaan bermakna angkanya jadi RM 1,080 bilion.

Sebab itu kita tengok para pemimpin begitu mewah dan kayaraya sepertimana pernah disentuh Anwar bahawa setiap menteri ada RM 300 juta tak termasuk lain lain harta.

Ya Allah, Ya Tuhan mengapa begitu jahatnya pemimpin negara kita, sedangkan mereka telah diberi amanah memerintah oleh rakyat melalui pilihanraya umum lima tahun sekali bagi membela bangsa agama dan negara.

Kejahatan ini telah dibuktikan sendiri oleh Datuk Seri Mohd Najib Razak bahawa dia adalah Hurni Mubarak bekas presiden Mesir yang diguling dan dikatakan memiliki harta ratusan bilion.

No comments: