Sunday, June 10, 2012

Di Johor memang ada perubahan




Tidak lama dahulu Timbalan perdana menteri meminta PAS serang kubu kuat umno/BN Johor.
Kini Ketua pergerakan pemuda umno Khairy Jamaluddin imengalu-alukan pembangkan untuk menyerang Johor.
Khairy Jamaluddin bagaimanapun mengingatkan pemimpin Pakatan Rakyat (PR) supaya mereka bersiap sedia untuk menghadapi keadaan "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran."

Katanya, "Itu saja yang saya boleh kata. Mereka nak serang, seranglah... kita tak boleh larang. Tetapi saya yakin, rakyat Johor tak akan beri ruang kepada pembangkang. Tak mungkin mereka dapat terima parti yang pemimpinnya secara terang-terangan menghina sultan mereka,"

Hujah Khairy itu semacam ada asasnya kerana isu yang dicetuskan pemimpin Pas, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkaitan harga bidaan nombor plat kereta Sultan Johor baru-baru ini teramat sensitif bagi rakyat negeri itu, malahan juga di seluruh negara.

Jika demikian. Maka rakayt Johor sangat sensitif dengan isu raja dan tak kisah dengan pemimpim yang rakus baham duit rakyat, Atau dengan kata lain orang johor tak kisah dengan pimpin yang mengkhianati bangsa sendiri.
"Kita tahu rakyat Johor sangat sayangkan sultan dan keluarga diraja mereka. Orang Pas boleh cakap saja tetapi kita percaya, ia tak akan ke mana.

Kalau mereka kata nak serang, tsunami selatan atau apa saja, cakaplah ... Yang mungkin berlaku, Johor mereka tak dapat, terlepas pula negeri lain yang mereka perintah sekarang," katanya.

Khairy mengulas kenyataan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali bahawa PR kini sudah bersiap sedia untuk mengambil alih pemerintahan di Johor, Melaka dan Negeri Sembilan dalam misi yang digelar 'Tsunami Selatan'.

Antara lain, kesediaan Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, Kelantan untuk bertanding di Johor disifatkan sebagai bukti keyakinan pembangkang untuk menawan negeri itu yang selama ini dianggap deposit tetap bagi Barisan Nasional (BN). Salahuddin disebut-sebut akan dilantik sebagai Menteri Besar Johor jika PR berjaya mengambil alih pemerintahan negeri itu.

Sementara itu, Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, pembangkang hanya mampu berangan-angan untuk merampas Johor, sedangkan pemimpin mereka sendiri mencetuskan pelbagai masalah di negeri itu.

Sehubungan dengan itu saya ketika di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Petaling jaya diberitahu oleh salah seorang pegawai kerajaan negeri Johor bahawa negerinya sudah ada perubahan.

Dua orang kawan lama saya ketika berbual bual menyatakan kena tukar kerajaan lama dengan kerajaan yang baru pada PRU 13 nanti.

Saya tidak tahu sejauh mana kebenaran akan kata kata salah seorang pegawai kerajaan negeri Johor tersebut.Tetapi dia bercakap dengan gaya penuh semangat Johor akan berubah pada PRU 13 nanti.

Kata beliau lagi dulu memang orang johor tak mahu undi langsung parti lain selain darip[ada parti umno/BN. Tetapi pada tahun 2008 PAS menang dua kerusi di Muar. Dua dua Doktir. Ini jelas ianya menunjukkan sudah ada perubahan.

Hujah Khairy orang johor tak akan undi PAS kerana baru-baru ini, pemimpin Pas pula sindir Sultan Johor dalam isu nombor plat. Pemimpin PKR pula tidak habis-habis dengan isu peribadi yang jelas menunjukkan mereka tidak layak mentadbir Johor dan negara ini,


3 comments:

Anonymous said...

Nzar oh nizar,Bikin rosak ana punya programmmmmmmmmmmmmmm.Terima kaseh dari P ramli

bro said...

Mana Levi power...sultan ke atau yg maha besar?

bro said...

Mana Lebih power.... sultan ke atau Sultan salahuddin al ayyubi ......