Tuesday, October 8, 2013

Presiden mahu calon Sungai Limau setanding Azizan

Untuk mempertahankan kerusi DUN Sungai Limau, kubu kuat Pas, Kedah pada pilihanraya kecil ini presiden mahu calon setanding dengan Ustaz Azizan Razak.

Fikir punya fikir siapakah tokoh PAS Kedah yang setanding dengan Ustaz Azizan Razak sudah tentu tidak lain dan tidak bukan Datuk Phahrolraze Zawawi dan Dr Ismail Salleh.

Akan tetapi  tokoh ini, Phahrolrazi Zawawi menang dengan majority 3,884 undi sebagai ADUN Pengkalan Kundor yang jelas dan nyata tak boleh dijadikan calon pilihanraya kecil kali ini.

Manakala Dr Ismail Salleh yang kalah di Parlimen Jerlun dengan majority 3,720 undi ada harapan untuk dijadikan calon untuk mempertahankan kerusi Sungai Limau nanti miskipun tiada gelaran Datuk yang mana Azizan Razak ada gelaran Datuk Seri dan Tan Sri.

Jika nama Dr Ismail Salleh masih kontradik pro dan kontra, Maka Mohammad Sabu lah orangnya bukan sahaja setanding dengan ustaz Azizan Razak, malah paling layak sebagai calon Dun Sungai limau.

Mengapa tidak? Mohammad Sabu adalah timbalan presiden PAS yang walaupun tiada gelaran Datuk, Datuk Seri dan Tan Sri, dia lebih layak berbanding dengan lain lain calon di Kedah sekarang ini.

Datuk Yusof Husein barangkali tak mahu kroban jawatan Senator yang dijanka tamat tidak lagi dan berpencen.

Mohammad Sabu walaupun kalah di parlimen Pendang, tetapi dengan majority tipis iaitu 2,678 yang besar kemungkinan boleh mempertahankan kerusi Dun Sungai Limau.

Pada hemat penulis, Mohammad Sabu tokoh yang bukan sahaja setanding dengan Ustaz Azizan Razak, malah paling layak dan tidak dinafikan ada suara yang berbunyi: “Mat Sabu lagi?”.

Tetapi itulah calon yang ada harapan untuk mempertahankan kerusi Dun Sungai Limau sebagai kubu kuat PAS selama lima penggal yang pasti sangat sukar untuk umno robohkan. Lebih lebih lagi beliau adalah pemimpin nombor dua PAS Pusat.



1 comment:

Anonymous said...

Setuju asalkan bukan dari golongan ularmakkkk ostad. Pada aku, selain TGNA, TGHH, TG-TG mengajar pondok yang sebenar benarnya ulamak. Ostad ostad lulusan azhar jangan nak besar kepala sebab majoriti saya ulang majoriti tidak menunjukkan sahsiah yang baik semasa menuntut di sana.