Tuesday, October 14, 2014

Penulis disini




Ketika di kampus univesiti kebangsaan Bangi penulis ada dengar pelbagai isu berkaitan kenaikan harga minyak.

Semenangnya tidak wajar  minyak dinaikan, kerana Malaysia ada minyak sendiri, lainlah Singapura dan Thailand. Dua Negara itu tiada minyak sendiri maka harganya wajar mahal.

Yang peliknya dua Negara yang tiada mniyak  sendiri tak pun naikan harga, malangnya Negara kita yang ada mniyak sendiri sentiasa duduk naikan harganya.

Yang paling tak munasabah, ada menteri yang cuba bandingkan harga minyak kita dengan harga minyak Singapura dan Thailand.

Dan menteri berkenaan berkata, harga minyak kita lebih murah berbanding dengan harga minyak dua Negara itu.

Macam mana boleh terfikir membandingkan harga minyak Negara yang tak ada minyak sendiri dengan kita yang ada mniyak sendiri.

Orang awam memang boleh ditipu, kerana orang awam itu tidak jauh keadaannya dari haiwan,kerana haiwan juga merasakan kenikamatan dan kelazatan ketika mendapat nikmat seperti makan, minum, hubungan seksual dan lain lain, namun ia sama sekali tidak berfikir bahawa nikmat itu berasal daripada Allah SWT dan sememangnya haiwan tidak mempunyai akal untuk berfikir.

Kebanyakan mereka berpuas hati dengan BRIM RM 650 setahun yang diberi oleh kerajaan tanpa berfikir implikasinya.

Yang menghairan kita mereka tidak bimbang dengan kenaikan harga barangan selepas inim sedang salah seorang professor UKM pernah menyebut betapa buruknya kenaikan harga minyak yang dilaukan kerajaan satu Malaysia.

Seorang professor sangat tidak wajat menyuarakan kebimbangan kerana mereka mampu menyara hidup keluarga mereka hatta sara hidup  tinggi.


No comments: