Friday, January 9, 2009

Wan Farid bukan pemimpin mesra rakyat

Memang Umno lebih awal berkempen, kerana bukan kerja mudah mahu mempertahankan kerusi parlimen Kuala Terengganu. Lebih lebih lagi calon Umno Kali ini Datuk Wan Ahmad Farid batang tubuhnya tidak sama dengan Allahyarham Datuk Razali Ismail, Timbalan Menteri Pelajaran yang menang dengan majoriti 628 undi.

Kemenangan itu pun adalah atas simpati pengundi yang undi calon PAS di keempat empat DUN. Inilah yang membuat mereka bimbang. Kebimbangan ini masih bersarang apabila PAS memilih Mohd Abdul Wahid Endut sebagai calon yang akan bertanding dalam pilihanraya kecil 17 Januari ini.

Macam mana tidak bimbang, sedangkan dari segi fakta dalam pilihanraya umum ke 12 kerusi Parlimen Kuala Terengganu itu adalah milik PAS,jika kesemua yang mengundi calon PAS di DUN mengundi Mat Sabu di parlimen.

walaupun ada yang mengatakan bukan faktor iru yang menyebabkan Mat Sabu kalah, tetapi atas sebab undi pos sebanyak 1,035. Itulah faktor penentu yang membuat Mat Sabu Kalah.

Bercakap biar atas asas, jangan pakai pakai baham rambang.Cuba kita ambil kira undi yang di perolehi tiga calon PAS DUN Wakaf Mempelam. Mohd Abdul Wahid Endut mendapat sebanyak 9,645 undi. DUN Ladang, Datuk Tengku Hassan Omar memperoleh sebanyak 6,723 undi. DUN Batu Burok, Dr. Syed Azman Syed Ahmad memperoleh sebanyak 10,672 undi dan seorang calon keadilan DUN Bandar Dr Abdul Manaf Mohamad memperoleh sebanyak 6,689 undi.

Dicampur keempat empat DUN, maka jumlah sokongan yang diperoleh sebanyak 33,729 undi. Undi yang diperolehi Allahyarham Datuk Razali Ismail sebanyak 32,562 undi termasuk undi POS sebanyak 1,035.bermakna jika ditolak jawapannya 1,795 undi.

Undi yang diperolehi Mat Sabu sebanyak 31,934. dan ditolak dengan 32,562 maka jadilah majoritinya 628 undi.Ini jelas bukan faktor undi POS yang menyebabkan Razali Ismail memperolehi kemenangan jika diambil kira lebih undi yang diperoleh calon DUN PAS sebanyak 33,729 jika ditolak dengan 32,562 jawapanya 1,795 undi jika di tolak undi POS sebanyak 1,053 maka jawapannya ialah 760 undi.

Bermakna Datuk Razali Ismail masih kalah dengan majority 760 undi.

Oleh itu kekalahan PAS pada pilihanraya umum ke 12 di Prlimen Kuala Terengganu Mac 2008 ianya tidak lain dan tidak bukan ialah faktor undi akar umbi yang memberi undi kepada PAS di DUN dan tidak memberi undi pada Parlimen.

Sebab itu saya tetap mempertahan kajian jika ditolak 33,729 yang diperolehi keempat empat DUN milik pembangkang dengan 32,562 yang diperolehi DUN milik UMNO dalam ditolak dengan undi POS sebanyak 1,035 undi, maka masih tinggal 760 undi sebagai majority yang diperolehi PAS.

Dalam keadaan sekarang undi inilah yang barangkali menjadi paling sukar diraih semula oleh Umno atas sebab calon yang bertanding nanti Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh ini berbeza perwatakannya dibanding dengan Razali Ismail

Datuk Wan Farid walaupun merupakan calon terbaik, ketua Umno Bahagian Kuala Terengganu yang dikatakan sudah mendapat sokongan padu ahli Umno Bahagian Kuala Terengganu., tetapi perwatakannya tetap berbeza satu sama lain. malah ada orang mengatakan antara kedua dua orang tokoh ini bak kata perpatah “macam langit dengan bumi” .

Atas sebab itu Umno terpaksa turun awal berkempen dan wang sebanyak RM51 juta untuk baiki rumah rakyat miskin, wang bantuan sekolah sebanyak RM 8 juta dan Wang RM 6.1 juta diperuntukan untuk kaum china itu semata mata sebagai langkah drastik untuk meraih sokongan.

Ahmad Said sendiri dikatakan yang masuk kampung keluar kampung untuk menyalurkan wang bantuan baiki rumah rakyat miskin dengan kos RM8,000 setiap buah rumah dan atap warna biru sebagai “tredmark” Barisan Nasional.

peruntukan RM 51 juta oleh Mohamad Muhamad Taib walaupun dinafi dengan sekerasnya ianya bukan atas nama politik pilihanraya kecil parlimen Kuala Terengganu, tetapi umum mengetahui apa yang dilakukan itu jelas wujud disebalik yang tersurat dan yang tersirat.

Untuk meraih sokongan pengundi china telah diperuntukan sebanyak RM 6.1 juta. RM5.8 juta untuk baiki longkang dan bina jalan sekitar bandaraya Kuala Terengganu
manakala RM 10 bilion diumumkan oleh Datuk Seri Mohd Najib untuk dana (TIA) lembaga pelaburan Terengganu masih jadi teka teki ya atau tidak.


PAS memang tidak boleh buat apa apa dengan peruntukan wang yang begitu banyak, tetapi lawan tetap lawan dan yakin insyaAllah menang, kerana calon Umno itu orang "bangsawan"yang sama sekali bukan orang mesra rakyat yang dikehendaki oleh pengundi Parlimen Kuala Terengganu.

Beliau bukan calon yang terbaik jika dibandingkan Encik Zuber Embong, timbalan pengarah pelajaran negeri Terengganu yang tersingkir, kerana tidak ada pangkat dalam Umno bahagian Kuala Terengganu atas kekalahan dalam pertandingan ahli jawatankuasa bahagian.

Atas sebab itulah beliau tersingkir dengan alasan orang Umno Bahagian Kuala Terengganu menolaknya maka hilanglah kelayakan untuk menjadi calon. Pada hal beliaulah merupakan orang yang disenangi pengundi akar umbi parlimen Kuala Terengganu.

Sebaik sahaja Datuk Seri Najib mengumumkan nama Wan Farid sebagai calon yang akan bertanding pada ppilihanraya kecil 17 Januari 2009, rata rata terkejut dan merungut dan ada yang mengatakan “Umno kalah kali ini”.

Tindakan itu dilakukan belum tahu lagi siapakah calon PAS yang akan diletakkan bertanding sudah datang rasa bimbang dan pobria. Apabila nama Abdul Wahid Endut dipilih sebagai calon PAS kebimbangan itu sebagai menjadi jadi dan ngeri serta menjadi semakin trauma.

Sekian.

No comments: