Sunday, December 6, 2009

Ahmad Said berbohong lagi

Penulis pernah berkata pada Profesor Ismail Abdul Rahman, Dekan Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia, jangan terlibat dengan politik UMNO, kerana kebanyakan para pemimpinnya suka berbohong.

Disi Islam berbohong itu nerakalah tempatnya.Tidak takutkah mereka sehingga tergamak buat bohong kepada rakyat.

Sebaik sahaja mendengar kata kata itu kawan lama penulis itu tidak berkata apa apa, sebaliknya dilemparkan senyuman manis yang difahamkan yang beliau tidak kisah kerana sangat berminat untuk menjadi calon UMNO.

Dr Ismail Abdul Rahman pernah call penulis menyatakan yang dia telah meletakkan jawatan pensyarah untuk bertanding dalam musim pilihanrayan umum ke 11.

Sekali lagi penulis berkata jangan terbabit dengan politik UMNO dan ada lebih baik kau duduk U sebagai pensyarah mungkin suatu nanti mendapat gelaran profesor dan gajinya berbelas ribu sebulan tidak sakit kepala dengan permasalahan rakyat.

Beliau berkata, aku bergurau sahaja, sebenarnya Dr Abdullah Mat Zin yang meletakkan jawatan untuk bertanding di Parlimen Besut dan menang dan dilantik menjadi menteri di jabatan perdana menteri.

Sehubungan dengan tajuk diatas penulis pernah juga sebut pada kawan lama yang masih kekal menjadi tenaga pengajar di Universiti Kebangsaan itu bahawa orang politik, terutama sekali UMNO memang suka berbohong,

Misalnya, Ahmad Said berbohong lagi dan ini suatu isu yang menarik dibicarakan dalam tulisan ini agar rakyat tahu siapa antara pemimpin umno dan PAS yang berbohong. Ahmad Said sering mnuduh Para PAS banyak berbohong kepada rakyat.

Datuk Seri Idris Jusoh dalam siri ceramahnya sebelum menjadi Menteri Besar telah menuduh Haji Abdul Hadi semasa menjadi Menteri Besar Terengganu adalah seorang pembohong.

Beliau tuduh Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang berbohong, atas sebab Haji Abdul Hadi Awang mengatakan berlori lori fail penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan Terengganu sepanjang Tan Sri Wan Mukhtar Ahmad menerajui Terengganu dahulu.

Memang Haji Abdul Hadi Awang pernah berkata demikian dan juga menyatakan jangan cuba jolok sarang tebuan sebagai amaran keras supaya para UMNO jangan mengulangi lagi tuduhan tersebut.

Malangnya tuduhan demi tuduhan dilakukan oleh para pemimpin UMNO terhadap kepimpinan PAS. Namun sarang tebuan tidak juga dijolok sehingga berlangsungnya pilihanraya ke 11 dan PAS tumbang dengan teruk sekali.

Baru baru ini Ahmad Said sebelum berangkat menunaikan haji,akhbar Sinar harian dalam wawancara yang bertajuk sokongan UMNO kuat mengisi suatu pembohongan yang mungkin tidak dapat dimaafkan.


Masa kan tidak, berkata semasa PAS memerintah dahulu segala projek semuanya diberi kepada penyokong PAS sahaja.

Penulis masih belum lupa bahawa apa yang katakan oleh Ahmad Said suatu pembohongan besar, kerana Kerajaan yang di terajui oleh Haji Abdul Hadi Awang tidak pernah bertindak begitu.

Semasa kerajaan PAS memerintah Terengganu segala galanya untuk rakyat tanpa mengira latar belakang sokongan. Semua rakyat Terengganu diberi layanan yang sama dan adil serta saksama.

Contoh, soal pembahagian lot lot tanah mereka mengutamakan rakyat , tidak macam UMNO yang berslogan rakyat didahulukan tapi praktisnya tidak demikian. penyokong PAS dinafikan haknya malah dipinggir secara beterusan.

Bukan soal pembahagian lot lot tanah, malah soal pelantikan Jawatankuasa syura rakyat (JSR) Orang Umno tidak pernah dikecualikan. Tetapi ada diantara mereka menolak pelantikan tersebut.

Di Parlimen Setiu betapa ramai orang umno dilantik sebagai JSR, malah mereka itulah JSR dan mereka itulah JKKK yang diberi tugas mengagih wang ehsan kepada rakyat punca PAS tumbang.

Kita ambil contoh dalam perkara pembahagian tanah lot untuk kediaman dan pertanian. Orang yang dapat lot lot tanah sejumlah 50 ribu lot hanya boleh dibilang dengan jari membabitkan orang PAS. pendek kata 80 peratus diberi kepada orang UMNO yang ramai memiliki tanah secara lesen menumpang (TOL).

Demikian juga dengan projek pembangunan seperti membina jalan dan membina rumah oleh SDC boleh dikatakan hampir semua diberi kepada kontraktor penyokong UMNO. Tidak dinafikan seorang dua dari PAS.

Maklum sahajalah mana dia orang PAS yang ada lesen kontrak kelas A B dan C, Cuma beberapa orang yang ada kelas F yang juga terpinggir, atas sebab hendak menjaga nama baik kerajaan berbanding kerajaan UMNO yang jelas menafikan hak rakyat.

Soal pengisian jawatan pegawai kanan kerajaan yang pernah dibuat oleh kerajaan juga dinafikan bidang kuasa kerajaan sehingga beberapa orang pegawai yang dilantik oleh kerajaaan PAS ditolak dan dilucutkan jawatan yang disandang.

Usah soal pengisian jawatan, malah para pegawai yang dikatakan menyokong PAS di kenakan tindakan, termasuk kesemuanya telah dipecat, sedangkan mereka layak menjawat jawatan tersebut.

Kontrak makanan oleh pihak kerajaan juga diberi kepada orang UMNO hanya satu dua orang sahaja yang diberi kepada orang PAS. Atas sebab itulah penulis berani mengatakan Ahmad Said buat dosa kering kerana tergamak berbohong apa sahaja demi politik jahat.

Soal pembahagian balak. Tidak dinafikan ada beberapa orang penyokong PAS dapat ban balak, tetapi orang UMNOlah yang banyak mendapat balak, kerana mereka ada pengalaman mengeluarkan balak.

Malah ada diantara yang dapat banyak hasil balak membuat pelaburan memasang bendara UMNO dan Barisan Nasional menyambut kedatangan Menteri Besar Haji Hadi Awang dalam majlis kerajaan bersama rakyat di Bukit Payung.

Bukan setakat itu sahaja malah ada yang dapat hasil balak memderma jutaan ringgit kepada UMNO Marang untuk mengalahkan Haji Hadi Awang yang bertanding di Parlimen tersebut.

Banyak lagi cerita yang dapat penulis tulis mengenai siapa antara UMNO dan PAS berbohong. Cukup setakat ini dahulu. Insya Allah di lain tulisan akan ada cerita baru bagi menjawap tuduhan yang dibuat oleh UMNO.


Sekian.......................

2 comments:

Anonymous said...

Saya teringat pada saru sesi sidang Parlimen, Tuan Guru Haji HAdi pernah ditanya okleh YB UMNO "adakah beliau takut kalah kerana memberikan lot tanah kepada orang umno?. Tuan Guru Haji Hadi menjawap secara spontan "kalah tak apa asalkan tunaikan tanggung jawab". Kalau amhu maklumat lebih carilah ucapan Tuan Guru di arkib Parlimen.

ana said...

Begitulah sikap seorang pemimpin berjiwa islam tak macam pemimpin Umno, cakap rakyat didahulukan, bagi bantuan penyokong PAS dipinggirkan.

Bantuan banjir yang disampaikan oleh Datuk Seri Najib Razak sebanyak RM56 juta. Jangan jangan RM56.00 macam janji hendak beri TM5,000 tapi diberi lima ringgit.

Yang paling malang sekali ada yang dapat gula gula.